KRO-NCRV over soapdrama: ‘4JIM kreeg wel veel likes’

Foto: KROTaco Rijssemus, de mediadirecteur van KRO-NCRV, staat er nog steeds volledig achter dat zijn omroep een vermogen aan belastinggeld heeft neergeteld voor een soap die afgelopen zomer door bijna niemand werd bekeken: 4JIM. Dat laat hij weten bij Adformatie. 4JIM zette kijkcijfers neer waar de doorsnee televisiebaas acute maagklachten van krijgt – de slotaflevering trok 26.000 kijkers, maar Rijssemus spreekt van een succes. De soap had namelijk wel veel likes op Facebook, stelt hij.

Niet het absolute bereik, maar het aantal likes op Facebook, de hoeveelheid aangeleverd materiaal, de interactie via sociale media, etcetera zijn voor ons bepalend of we van een succes spreken of niet. En 4JIM is in dit opzicht zeker een succes.”

Jongerenzender NPO 3 krijgt bakken met kritiek over zich heen, omdat het station miljoenen euro’s spendeert aan een doelgroep die nauwelijks meer tv kijkt. En al helemaal niet in de zomer. Hobbyisme van de NPO, zeggen critici.

Vorig jaar kreeg NPO 3 ook al een geldverslindende soapcatastrofe te verwerken. StartUp trok ongeveer evenveel kijkers als 4JIM, maar werd wel vroegtijdig van de buis gehaald.

Critici stellen dat NPO 3 niet leert van zijn fouten, maar zij zien het volgens Rijssemus verkeerd. Een soap als StartUp is volgens hem helemaal ‘niet gericht op het generen van enorme kijkcijfers in de 6+ doelgroep’. “Maar op interactie met jongeren.

Op de vraag waarom de NPO niet gewoon de stekker uit NPO 3 trekt om jongeren via internet te bereiken, zegt hij: “Omdat – beste critici – we een etalage voor onze producten nodig hebben. En tot nu toe doet televisie – ook bij jongere doelgroepen – prima dienst als etalage.”

4JIM heeft ruim 15.000 likes op Facebook.

De gehele reactie van Rijssemus is te lezen op de website van Adformatie.

Lees hier alle artikelen over soapcatastrofe 4JIM

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen