Fons de Poel ontslagen bij Brandpunt

De KRO-NCRV haalt Fons de Poel per direct van het programma Brandpunt af. Hij blijft wel werken bij de omroep, waar hij zich gaat toeleggen op ‘journalistieke documentaireseries’. Dat heeft de omroep vandaag laten weten. De Poel moet weg bij Brandpunt, vanwege de commotie die optrad na een omstreden grap waarin hij het GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver, na diens kritiek op ABN AMRO-commissaris Van Singeland, typeerde als een ‘snotneus’. Het kwam hem op felle kritiek te staan.

In discussies die volgden op de uitzending, trof De Poel het verwijt dat hij anderhalf jaar geleden als dagvoorzitter bij ABN AMRO heeft opgetreden en dat daardoor mogelijk belangenverstrengeling zou zijn opgetreden.

Intern beraadt KRO-NCRV zich over een beroepscode voor alle journalistieke presentatoren die in de actualiteit opereren. “Die code komt er voor 1 juni en moet misverstanden uitsluiten over al dan niet gewenste nevenactiviteiten.”

KRO-NCRV zegt wel ‘geen enkele twijfel’ te hebben over de integriteit van Fons de Poel. “Zijn journalistieke activiteiten op congressen en seminars hadden de volledige instemming van de bedrijfsleiding van de omroep. KRO-NCRV spreekt ook waardering uit voor het vakmanschap van De Poel, die al meer dan dertig jaar als programmamaker onomstreden kwaliteit aflevert.”

De Poel zelf heeft te kennen gegeven spijt te hebben van de wijze waarop hij het Tweede Kamerlid Klaver in het omstreden fragment typeerde. “Die opmerking heeft begrijpelijk tot enorme misverstanden geleid en staat ook haaks op de manier waarop wij met mensen willen omgaan“, aldus De Poel, die een beroepscode toejuicht.

Henk van der Aa presenteert voorlopig Brandpunt. Hij is sinds de zomer van 2013 verslaggever bij Brandpunt, daarvoor werkte hij bij EenVandaag. Van der Aa studeerde Nederlands, geschiedenis en journalistiek in Groningen.

Fons de Poel zei zaterdag nog dat hij een mogelijk ontslag bij Brandpunt overdreven zou vinden. “Deze opmerking was een grap, meer niet. Gewoon een grap.

30 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Anneke
april 24, 2015 13:29

Ik vind het erg bijzonder dat de eindredacteur de verantwoordelijkheid niet op zich neemt. Het lijkt me toch dat hij (het is een hij, ik kan het weten) alle items bekijkt voordat ze uberhaupt op televisie verschijnen? Het is uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid van de eindredacteur (daarom ben je eindredacteur): hij vond het prima dat ‘ snotneus’ in die aflevering van Brandpunt verscheen.
Blijf me ergeren aan het feit dat een publiekelijk figuur de lul is terwijl ik vind dat de eindredacteur de laan uit gestuurd moet worden. Of hij neemt ontslag. Ajuus zeg

Gast
Freek
april 21, 2015 08:12

Terecht! Snotneus..

Gast
Fred
april 20, 2015 22:24

Een Kamerlid uitmaken voor snotneus is oliedom…. Een zinloze belediging van iemand die het hoogste ambt dat we hebben in Nederland bekleedt…en ook nog eens een punt heeft. Volkomen terecht weggejorist deze meneer…. In welke perverse wereld leeft deze meneer De Poel…,

Gast
hoi
april 20, 2015 16:04

SNOTNEUS!!

Gast
Sven Kockelman
april 20, 2015 15:40

Deze arrogante man met zijn minzame lachje, had helemaal ontslagen moeten worden bij de omroep.
Niet alleen van het programma Brandpunt.

Gast
Gijsbrand
april 20, 2015 13:53

Fonsje heeft nu genoeg tijd om in zijn snotneusje te peuteren. Goed voor hem, rechtse hond!

Gast
Tanja
april 20, 2015 13:48

Van iemand die gespreksleider is bij congressen van banken kan je geen kritische vragen verwachten aan bankiers of een kritische reportage over de banken.
Vond het altijd vreemd dat de pers (in het algemeen) bij herhaling bleef zeggen dat de bankiers niet wisten wat ze verkochten. Ze wisten er namelijk wel aan te verdienen. Die woorden leken op die van Kardinaal Simonis dat ze nooit iets van het misbruik in de kerk geweten hadden. Onzin natuurlijk. Juist in deze tijd hebben wij onafhankelijke en kritische journalisten nodig.

Gast
Mousy
april 20, 2015 13:34

Volgens mij is het artikel inmiddels aangepast na eerdere opmerkingen van @Wes 12.45 en @aNoMi 12.59.

Gast
aNoMi
april 20, 2015 12:59

Juist @Wes,
Fons de Poel is niet ontslagen bij z’n werkgever KRO/NCRV, maar “alleen” van het programma Brandpunt af gehaald.

Maar er staan wel vaker onjuistheden op MC, krijg je er van als men aan knippen en plakken doet, maar niets verifieerd.

Gast
Coeus
april 20, 2015 12:51

@Anonymous, je hebt helemaal gelijk.

Gast
Wes
april 20, 2015 12:45

Elders lees ik niet dat de Poel ontslagen is, hij word alleen van de presentatie van Brandpunt afgehaald (NOS/RTL).
Wel graag de waarheid hier, zodat alle domme kreten roepers in ieder geval reageren op de waarheid…. die dan hier toch weer door hun word uitgelegd als hun “waarheid”.

Gast
Anoniem
april 20, 2015 12:42

@Coeus, ze kiezen allemaal partij maar zeggen dat niet direct. Maar aan de manier waarop ze het nieuws brengen laten ze duidelijk merken aan welke kant ze staan. Dit land is nog nooit zo er verdeeld geweest door de manier waarop het nieuws gebracht wordt. De goede daargelaten.

Gast
Mark is zo dom
april 20, 2015 12:37

Zijn droom komt uit van deze wanna be…

Mooie zin. En nu terug naar school.

Gast
Coeus
april 20, 2015 12:35

Met zijn uitspraken koos De Poel partij en dat is een journalistieke doodzonde. Dat weet hij ook.

Gast
Zapp
april 20, 2015 12:30

Haal brandpunt gewoon van de tv. Te duur en niets anders dan alle andere actualiteiten.

Gast
Mark
april 20, 2015 12:29

Nou en dat wil henk van der aa nu al jaren. Zijn droom komt uit van deze wanna be…

Gast
Anoniem
april 20, 2015 12:10

Belangenverstrengeling. Ik vind het wel terecht. Je kunt niet zeer vet betaald dagvoorzittertje spelen en tegelijkertijd kritisch dan wel onafhankelijk blijven. Dat is wel gebleken.

Gast
Anoniempje
april 20, 2015 12:08

Ze zullen wel van die man af gewild hebben, anders geven ze hem voor zoiets geen ontslag,..ik heb nog nooit zulke onzin gehoord.

Gast
joost
april 20, 2015 12:04

Toch triest, dat je door een praatjesmaker van een klein nep partijtje, met een onzinnig onhaalbaar programmaatje, ontslagen kan worden omdat je hem een snotneus noemt .
Klavertje nul, kreeg wel de gelegenheid om iemand anders te beledigen, waarvan niemand iets zei,.

Dit ontslag in een onrustbarende agressieve actie van de linkse NPO bazen.

Gast
Mediaprak
april 20, 2015 11:59

Wordt onder journalistieke producties zijn 4 daagse journaal bedoeld? hahahaha!

Gast
rakker
april 20, 2015 11:55

Zie hier de ongeevenaarde macht van de linkse staatsomroep in dit land.

Als je hen niet naar de mond praat ben je aan de beurt.

Gast
aNoMi
april 20, 2015 11:50

@Bjornrdam

OUD nieuws, je loopt achter de feiten aan met je vermeend off-topic nieuwtje. De “echte” :-) GTST fan is hier al lang over geïnformeerd. GROTE ONZIN DIT GERUCHT.

Gast
Linda
april 20, 2015 11:36

Dan moeten ze ook Eva Jinek aanpakken. Dat is de grootste bijklusser van allemaal via het bedrijf van Jeroen Pauw. Er schoven ook regelmatig gasten bij haar aan waar ze net een commerciële opdracht voor had gedaan. Lekker objectief en journalistiek onafhankelijk daar bij KRO NCRV…

Gast
Kip
april 20, 2015 11:34

@Bjornrdam Wat denk je nou zelf?

Gast
Marcel
april 20, 2015 11:32

Mooi zo, dit rechtse banken-hielenlikkertje exit. Goed statement van de NPO.

Gast
Bjornrdam
april 20, 2015 11:27

Goede tijden slechte tijden naar Netflix?

Gast
george
april 20, 2015 11:24

graag EVA JINEK !!

Gast
Bram
april 20, 2015 11:19

En terecht! Journalistiek totaal niet objectief en dus niet meer geloofwaardig mede door zijn klus voor de ABN AMRO bank, en dan is er slechts 1 optie, wegwezen!

Gast
frits
april 20, 2015 11:16

Aanleiding gevonden om hem te dumpen?

Gast
Parte
april 20, 2015 11:14

“KRO-NCRV zegt wel ‘geen enkele twijfel’ te hebben over de integriteit van Fons de Poel.”

Ah, goede reden om hem te ontslaan. Doe niet zo two-faced! Of geen twijfel, of ontslaan. Niet allebei!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen