RTL blikt terug op ‘zeer mooie meimaand’

De kijkcijfers van de vier tv-zenders van RTL zijn in de maand mei gestegen. Het gezamenlijk zenderaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar kwam uit op 34,9 procent, een stijging van 1,4 procentpunten ten opzichte van mei 2010. Dat heeft RTL woensdag laten weten. RTL 4 was traditiegetrouw de best bekeken zender van de RTL-groep, gevolgd door respectievelijk RTL 5, RTL 7 en RTL 8. De best bekeken RTL-show was Ik Hou Van Holland met 2,4 miljoen kijkers op 14 mei.

In haar eigen doelgroep ‘Boodschappers 20 – 49 jaar’ behaalde RTL 4 een marktaandeel van 19,9 procent, goed voor de beste meimaand sinds 1997. Na Ik Hou Van Holland, trok vooral X Factor veel kijkers. “Op 13 mei trok de populaire talentshow 1,6 miljoen kijkers, goed voor 32,7 procent zenderaandeel in de doelgroep.

Nieuw in het weekend was De Jongens Tegen De Meisjes. “Op de première stemden gelijk 1,6 miljoen kijkers af en de tweede aflevering trok tegenover de Champions League-finale (3,4 miljoen kijkers) een hele mooie 1,4 miljoen kijkers. Dit Was Het Nieuws ging in mei met ruim 1,5 miljoen kijkers van start bij RTL 4.

Andere succesvolle programma’s in mei waren volgens RTL De Bachelor, Gepest, Herrie XXL, Welcome Home en de films 2012 en Did You Hear About The Morgans.

RTL 5 scoort met Echte Meisjes

RTL 5 eindigde afgelopen maand met een zenderaandeel van 9,2 procent in de eigen doelgroep 20 tot 34 jaar. De maand mei stond bij de zender in het teken van winnaars. Dames en Heren in de Dop, Topchef, Echte Meisjes in de Jungle en The Ultimate Dance Battle bereikten allemaal een hoogtepunt in een spannende eindstrijd. Vooral de finale van Echte Meisjes trok met 821.000 kijkers een groot publiek.

De nieuwe comedyquiz The Pain Game, die 16 mei van start ging, had op 18 mei het hoogste zenderaandeel met 12,8 procent, aldus RTL. “De best bekeken film in mei was de romantische comedy Knocked Up op 11 mei met 12,1 procent zenderaandeel.”

Sport helpt RTL 7 aan hoge kijkcijfers

RTL 7 scoorde de beste meimaand sinds de start van de mannenzender in 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep, Mannen 20 – 49 jaar, kwam uit op 7,8 procent. De best bekeken uitzending was de finale van de Europa League met bijna 1 miljoen kijkers voor FC Porto – Sporting Braga.

Barend & Barend deed het ook goed en Voetbal International sloot eergisteren het meest succesvolle seizoen tot nu toe af, aldus RTL. “De films op RTL 7 worden ook door de kijker goed gewaardeerd. Zo werd met I Robot en Gladiator zenderaandelen bereikt van 13,0 procent en 13,8 procent.”

Herhalingen scoren op RTL 8

RTL 8 haalde in mei een zenderaandeel van 3,2 procent in de core doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. “De herhalingen van Topchef De Jonge Professionals doen het heel goed op de vrouwenzender met gemiddeld 5,9 procent zenderaandeel. De best bekeken film was The Client op 18 mei met 8,1 procent zenderaandeel.”

De concurrerende zendergroepen Publieke Omroep en SBS Groep haalden in mei marktaandelen van respectievelijk 25,4 en 24,2 procent in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen