Boetes voor te veel reclame bij NPO en SBS

Geplaatst op Thu 15 Jul 2010 om 13:40

Het Commissariaat voor de Media legt de Publieke Omroep en SBS allebei een boete op voor het overschrijden van de maximaal toegestane hoeveelheid reclame per uur. “Een steekproef in 2009 heeft uitgewezen dat beide organisaties meerdere malen het maximum van twaalf minuten per uur met twee tot soms wel vijf of zes minuten hebben overschreden“, laat het commissariaat weten. “Het Commissariaat legt zowel de NPO als SBS hiervoor een boete op van 117.500 euro.”

Commissaris Madeleine de Cock Buning: “We zijn ons ervan bewust dat het voor omroepen in de praktijk soms lastig is zich aan de reclamemaxima te houden wanneer live programma’s uitlopen, zodat ook de reclameminuten doorschuiven. Zo kan er in het daaropvolgende uur een overvloed aan reclameminuten ontstaan. Het is goed om te merken dat de betreffende omroepen voorzieningen treffen om in de toekomst te kunnen voldoen aan de Europese reclamemaxima.

Binnenkort zal de reclamezendtijd opnieuw worden gecontroleerd. De NPO en SBS kunnen nog in bezwaar gaan tegen de besluiten van het Commissariaat.








30 Reacties op “Boetes voor te veel reclame bij NPO en SBS”


  1. Timor

    Heb het gevoel dat de SBS groep op het moment leeft van de reclame inkomsten. Op NET5 en Veronica worden series 4 keer onderbroken waarvan 2 keer met een 1minuut break met zoveel mogelijk reclames daarin.
    De publieke omroep kan er inderdaad ook wel wat van

  2. Anonymous

    Reactie op Timor:
    Ja, natuurlijk leeft de SBS Groep van de reclame inkomsten. Da’s nogal logisch he :P

  3. Roy B

    NPO teveel reclame? Kan het bijna niet geloven!

  4. Timor

    Reactie op Anonymous: Ik bedoel alleen maaar van de reclameinkomsten aangezien weinig programma’s iets opleveren.

  5. Kaj

    Bij de NPO ook zeker bij de NOS Journaal’s ‘s morgens. Dan is er tussen de Journaals en Goedemorgen NL elke keer 6 minuten reclame (3 x per uur).

  6. Anonymous

    Bij SBS zitten soms wel reclameblokken van zeker 10 minuten, dat klopt. Maar dat is inclusief Piet’s weer, 2 x promo ervoor, 2 x promo erin en 2 x promo erna. De meeste zenders starten hun blokken na een kwartier programma, dus dat zou in een zaterdagfilm op 6 om 20:15 en 20:38 kunnen zijn. Het eerstvolgende blok start dan rond tegen negenen kunnen zijn dus dan krijg je teveel reclame in een uur maar weer te weinig in het volgende uur (want laatstgenoemde blok telt mee voor het volgende uur). Maar ja, zo denken die geldplukkers van CvdM niet.

  7. mark

    Bij SBS zitten soms wel reclameblokken van zeker 10 minuten, dat klopt. Maar dat is inclusief Piet’s weer, 2 x promo ervoor, 2 x promo erin en 2 x promo erna. De meeste zenders starten hun blokken na een kwartier programma, dus dat zou in een zaterdagfilm op 6 om 20:15 en 20:38 kunnen zijn. Het eerstvolgende blok start dan rond tegen negenen kunnen zijn dus dan krijg je teveel reclame in een uur maar weer te weinig in het volgende uur (want laatstgenoemde blok telt mee voor het volgende uur). Maar ja, zo denken die geldplukkers van CvdM niet.

  8. mark

    Die was dus van mij, reactie 6… :P

  9. Chiem

    117.500, die hebben ze al wel verdiend aan die extra reclametijd.

  10. Daan

    Dat is voor SBS wel even slikken. Bij slecht 368000 kijkers is een half minuutje reclame goed voor 5 a 10 k aan inkomsten. Naast de flinke investering om dit uit te mogen zenden gaan de kosten hier hoger uitkomen dan de opbrengsten.

  11. Max

    Toch te gek voor woorden dat een of ander CvdM mag beslissen hoeveel reclame een commerciële zender mag uitzenden. Als de kijker het niet pikt, loopt die vanzelf weg. Walgelijke betutteling.

  12. T

    Promo’s tellen niet mee in reclameblok….

  13. mark

    Moet je eens naar de nachtfilms op SBS kijken, daar zit ook teveel reclame in en dat wordt toch niet gecontrolleerd door CvdM, want dan liggen ze allang op hun nest.

  14. Anonymous 10

    Reactie op Max:
    wees blij dat er een Comm. vd Media is ,
    anders had je om de 5 minuten een reclameblok van 5 minuten
    JA….van mij mag het hoor
    dan zakken de kijkcijfers als een pudding in elkaar ,
    en betekent het einde van de comm. omroep
    lekker opgeruimd die waardeloze zenders als RTL en SBS

  15. Anonymous 10

    Reactie op mark:
    NOU DAT WORDT ECHT WEL OPGENOMEN HOOR
    EN ANDERS VRAGEN ZE WEL OM EEN BAND OP TE STUREN

  16. mark

    Ze zouden voor de gein eens bij RTL 5 moeten controlleren. Of, als ik vals zou zijn, even een telefoontje plegen. De films van hun lopen altijd zeker 10 minuten uit. Vorige week zaterdag bv. Cruel Intentions, die had tussen 20:10 en 22:00 uur moeten komen, en dat is dus al inclusief 12 minuten reclame per uur. Maar hij duurde uiteindelijk tot 22:10 uur. Wils Things van afgelopen zaterdag same story: ook 10 minuten langer. Cruel Intentions duurt zonder aftiteling maar 85 minuten en Wild Things maar 95 minuten. Toch eens een keer de stopwatch erbij halen…

  17. Wat ik even kwijt wil...

    Reactie op mark: Wel de feiten kennen voor je wat roept. Cruel Intentions van vorige week zaterdag is netto 90min.

  18. sven L.

    Een ruime ton aan boete is niet veel volgens mij.. maar goed.

    Ik stoor me sowieso eraan dat SBS tijdens films echt té veel reclame uitzenden; reden om soms een film dus niet te kijken. Vandeweek charlies angels op rtl5 gezien (hij blijft leuk) en die werd slechts 3 x onderbroken voor reclame: zo kan het dus ook!

  19. mark

    Reactie op Wat ik even kwijt wil…: Dan is er nog 5 minuten teveel reclame…

  20. mark

    Ik zou bezwaar maken als ik SBS was. Aan live programma’s die uitlopen is niks te doen, die reclame hoort gewoon bij het vorige uur. Die vieze jakhalzen van CvdM controlleren juist dan. Net parkeerwachters die uitgerekend op koopavond bonnen uitschrijven. Krijgt een zender dan ook een bonus van CvdM als ze te weinig reclame in een uur uitzenden? :P

  21. Ik was erbij

    Gisteren tijdens Dreamgirls op Net was het ook weer meer dan toegestaan.

  22. mark

    Reactie op Ik was erbij: Inderdaad, Dreamgirls liep 7 minuten uit, dus snel een extra reclameblok erin gegooid.

  23. Anonymous

    Reactie op sven L.: zal een korte film zijn geweest. Als je er geen verstand van hebt bemoei je er dan niet mee. Als RTL gewoon 12 min kan stoppen in een uur dan zullen ze dat ook echt niet nalaten. Dat de Publieken geld verdienen met ons belastinggeld en daarmee concurreren met de commercielen is pas kwalijk te noemen.

  24. c

    Reactie op mark: Dat mogen ze best controleren, maar RTL valt niet onder de Nederlandse wetgeving, maar onder de Luxemburgse, die vooralsnog veel soepeler omgaat met de Europese richtlijnen.

  25. Olga

    Bij SBS zijn ze die overschrijving terdege bewust hoor, maar zo’n boete weegt simpelweg niet op tegen de extra reclame-inkomsten, dus men neemt dit voor lief.

  26. Flippo

    Reactie op mark: HAHA ja wees jij maar vals en bel het commissariaat. Ze lachen je waarschijnlijk vierkant uit, net als ik nu. :lol:

  27. Owen

    Mark de valse SBS fan weet niet eens dat de Nederlandse mediawet niet voor RTL geldt.

  28. Anonymous

    Reactie op Owen: maar er zijn ook europese richtlijnen waar RTL zich wel aan moet houden.

  29. Flippo

    Reactie op Anonymous: Ja, maar daar heeft het Nederlandse commissariaat niets mee te maken. Dat is een zaak voor Luxemburg. Misschien kan Mark even met Luxemburg bellen? Dan komen ze vast meteen in actie! :lol:

  30. Mike

    Reactie op Max:

    Tja errug he, dat ze zich nog aan de wet moeten houden ook?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.