‘RTL Nederland trapt 2010 succesvol af’

RTL Nederland is ook in de maand januari 2010 ruimschoots marktleider. Dat zegt een woordvoerder van RTL maandag. De vier RTL-zenders, RTL 4, 5, 7 en 8, scoorden een gezamenlijk zenderaandeel van 30,4 procent in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. “De Publieke Omroep en SBS volgen met respectievelijk 28,8 procent en 25,8 procent“, somt de persvoorlichter op. “Al zeventien maanden op rij scoort RTL 4 hoger dan een jaar geleden, in januari ruim 3 procent.”

RTL 4 beleefde naar eigen zeggen een ‘historisch’ 2009 en komt in de maand januari 2010 uit op een zenderaandeel van 16,6 procent in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. “Een groei van ruim 3 procent ten opzichte van vorig jaar (januari 2009: 16,1 procent). De vaste waarden, Editie NL, RTL Boulevard, Goede Tijden, Slechte Tijden, Bones en het Half Acht Nieuws deden het zeer goed met als hoogste zenderaandelen tussen de 20,3 en 31,7 procent. Ook Wat Vindt Nederland? (1,5 miljoen kijkers op 9 januari) en My Name Is Michael (1,4 miljoen kijkers op 9 januari) droegen sterk bij aan de groei van RTL 4, evenals de films op de familiezender.”

RTL 5 begon het nieuwe jaar met een zenderaandeel in de eigen doelgroep (20 tot 34 jaar) van 7,8 procent. “Zowel de Amerikaanse als de Australische Next Top Model-series lieten zeer mooie scores zien. De nieuwe series Trauma, Mercy en Gay, Straight Or Taken droegen bovengemiddeld bij aan de maandscore. Daarnaast viel ook het filmaanbod goed in de smaak. Men In Black 2, Fantastic Four – Rise Of The Silver Surfer, Step Up, White Chicks en Bring It On staan allemaal in de top 10 van RTL 5.”

Mannenzender RTL 7 scoorde zeer goed met de KNVB Beker. “Op 27 januari trokken de livewedstrijden PSV – Feyenoord en Ajax – N.E.C. respectievelijk 1,6 miljoen en 1,1 miljoen kijker, waarmee die dag het marktleiderschap werd bereikt. Het vroegere tijdstip van Voetbal International op de maandag heeft zijn vruchten afgeworpen voor de gehele avond. Films zoals Jarhead, Commando en End Of Days konden het mannelijke publiek bekoren, net als The Ultimate Fighter, Deadliest Warriors, het nieuwe seizoen van 24 en de uitzendingen rond de Dakar-rally . Het zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 kwam uiteindelijk uit op 6,8 procent.”

RTL 8 kwam in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar uit op een zenderaandeel van 3,0 procent. “De films van de vrouwenzender deden het goed in januari, met als top 3 Home Alone 4, Ray en Seven Years In Tibet. Ook As The World Turns scoorde weer mooie zenderaandelen. Op 5 januari bereikte de soap zelfs een nieuw record: 13,2 procent (het oude record bedroeg 11,1 procent).”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen