Verlinde: ‘Op Zoek Naar past beter bij RTL of SBS’

Geplaatst op vr 29 jan 2010 om 14:14

Foto: AVRORTL 4-presentator Albert Verlinde vindt dat de AVRO-show ‘Op Zoek Naar’ beter past bij de commerciële omroep. “Bij dit programma is het zo geweest dat zowel de AVRO, RTL als SBS gezegd hebben dat ze het wilden hebben. Uiteindelijk heeft de AVRO het meest geboden om het programma binnen te halen“, aldus Verlinde in RTL Boulevard. “Het had net zo goed bij RTL of SBS kunnen worden uitgezonden. Dan was het doorzichtiger geweest, want dan wéét je dat er reclame wordt gemaakt.

Volgens Verlinde is het geen taak van de Publieke Omroep om tv-series als Op Zoek Naar Joseph en Op Zoek Naar Mary Poppins uit te zenden. “Omdat de AVRO het hele omroepsysteem heeft, konden ze sneller reageren en meer bieden dan de twee commerciële omroepen. De Publieke Omroep is van alle kanten aan het harken. Ze pakken commercials en loterij-inkomsten binnen en van alles en nog wat. Daar komen nu vragen over. Waarom hoeven 1, 2 en 3 de broekriem niet aan te halen?

In de tv-shows wordt gezocht naar een hoofdrolspeler voor een musical van Joop van den Ende Theaterproducties. Dat vindt de SP een kwalijke zaak, zegt Kamerlid Jasper van Dijk. “Het is niet de bedoeling dat de Publieke Omroep allerlei commerciële dingen gaat doen, zoals musicals promoten. Daar is de Publieke Omroep niet voor bedoeld.  Op het moment dat de Publieke Omroep programma’s maakt, die eigenlijk net zo goed door RTL of SBS gemaakt konden worden, dan is dat geldverspilling.

Verlinde is het eens met de SP. “Daar heeft de SP gelijk in. Het is wekenlang reclame maken voor een commercieel product. Het is heel opvallend dat zondag de finale van Op Zoek Naar Mary Poppins was en maandag de spots en advertenties losbarstten.”








46 Reacties op “Verlinde: ‘Op Zoek Naar past beter bij RTL of SBS’”


  1. www.bekendnederland.web-log.nl

    Oneens

  2. Jan-Joost

    Zo, het is het echt de zeik-week van Albert Verlinde. Of is hij ongesteld?! Het zijn allemaal berichten deze week dat Albert Verlinde niks goed vind! Word Albert de nieuwe zeurzak van medialand?!

  3. Anoniem

    Albert Verlinde past beter achterin Gordon

  4. Flippo

    Ja, als alle uitspraken van Albert zo uitvergroot worden komt ie inderdaad over als een zeikerd. Hij geeft al 9 jaar dagelijks z’n mening in RTL Boulevard. Ik vind dit geen nieuws.

  5. Gert

    Bij SBS had Gerard ‘wat zeg ik?’ Joling het vast gedaan en bij RTL… tjsa.. Martijn Krabbé? Gelukkig zit het bij de Avro.

  6. Sandra

    Wat is Albert tóch weer lekker op dreef de laatste dagen.

  7. Newhouse

    Ik vind het wel zo overzichtelijk: de NPO doet de promotie voor de VdE-musicals, RTL doet de promotie voor de AV-musicals !

  8. Newhouse

    Reactie op Sandra: Of anders gezegd: afgelopen dagen is Boulevard ‘hofleverancier’ van MC.

  9. Jan-Joost

    Reactie op Anonymous: Dit kun je op heel veel manieren benaderen. Feit blijft wel dat elke scheet die 2 doen, in de media breed word uitgemeten. Het word tijd dat VOC van BNN Albert nog harder aanpakt. Want kennelijk leert hij er niet van. Zijn grote bek staat tevaak open. En als er nou iets zinnigs uitkwam. Nee, het is of zeiken op omroepen die niet een amusementsprogramma mogen uitzenden. Maar eigenlijk zou Albert natuurlijk het liefst ‘Op Zoek Naar’ bedenken en presenteren bij RTL. Ik krijg nu weer maagzuur van die kwalbert

  10. Fan

    Oneens ben ik met Albert. Gewoon bij de AVRO blijven ..je hoeft echt niet te smsen of stemmen hoor.

  11. Jan-Joost

    Reactie op Gert: Martijn Krabbé zit midden in een midlife crisis. Ik denk dat RTL dan met of Nicolette van Dam, Robert ten Brink of Carlo Boszhard het programma zou doen!

  12. Anoniem

    albert heeft wel gelijk> waarom moet de publieke omroep van het belastinggeld dit soort programma’s betalen?????

  13. Anoniem

    Zet gewoon RTL Boulevard op deze site en MC heeft alle kwootjes van Albert Verlinde bij elkaar

  14. mark

    Ja, we hebben toch al Op Zoek Naar Tarzan gehad bij SBS 6? Dat was me toch een gigantisch succes. Ik geloof 400.000 kijkers. :lol:

  15. Kaj

    Reactie op mark: Op zoek naar Tarzan was wel leuker dan Joseph of Mary Poppins.

  16. Anoniem

    Wat ben ik blij dat deze serie niet bij RTL of SBS te zien is.

    De AVRO maakt er een mooie show van, zonder reclame-onderbrekingen en zonder het uit te melken. Bij de CO had het zeker weten ongeveer 3 of 3,5 maand geduurd. En iedere week zo’n 2 uur. En dan zou het vast met Gerard Joling zijn, of één van die non-talenten van RTL4.

  17. Quint

    Reactie op Kaj:

    Misschien vond jij het leuker, maar het Nederlands publiek vindt het AVRO-programma toch leuker aan de kijkcijfers te zien.

  18. boytje

    liever gewoon houden waar het is, het zou jammer zijn als op zoek naar..net zo uitgemolken word als een popstars of xfactor. dat moet denk ik niet de bedoeling zijn. de snelle tempo, en het echte maken dat programma juist zo leuk en goed!

  19. Anoniem

    Reactie op boytje:
    Daar heb je helemaal gelijk in. Het is echt een superprogramma nu, en het moet niet naar SBS en zeker niet naar het kille RTL4. Laat ze daar maar lekker Nix-Factor uitzenden…

  20. Kaj

    Reactie op boytje: Het keek expres Mary Poppins niet door de snelheid (veel te làààààngzaaaaam)

  21. Wiebe

    Hoe origineel. Verlinde praat gewoon de SP na. Bij de vorige series (Op Zoek naar Evita, Op Zoek naar Joseph) heeft hij dit soort dingen nooit geroepen. Laat het lekker bij de AVRO blijven.

  22. Jan-Joost

    Reactie op Wiebe: Beter kan men weer zich afvragen: Wat wil de KIJKER (u, jij, jullie, wij en ik) echt zien en niet wat de zendermanager “denkt” wat de kijker wil of waar de adverteerder op mikt waarop de zenderbaas denkt mee te scoren. Dat mis ik op tv.

    Programma’s wat niet om kijkcijfers en veel geld op slinkse wijze binnenharken draait. Een programma met pure amusement en waar geen Postcode Loterij of autobedrijf sponsor van is. En wat tegelijk orgineel is en niet ordinair jatwerk is zoals De Leukste Jaren bij de KRO.

    Als we allemaal Verlinde en SP gaan na lullen, waar blijft dan de man of vrouw met echt peper op de tong?

  23. Laus

    Geef het aan SBS en dan als presentatrice Tooske…
    Dan heeft SBS weer een talentenjacht en kan Stage Entertainment nog meer reclame maken….zelfs tijdens de talentenjacht zelf!

    Wie wordt Tarzan was ook de eerste editie….
    Ik denk dat SBS het nu beter kan doen!

  24. Newhouse

    Iedereen hierboven vergeet dat met de subsidie die de NPO jaarlijks krijgt, de arme spaarders van DSB 4x gered had kunnen worden. Iedereen klaagt over reclame, maar vergeet niet dat de reclame-loze uitzending van de AVRO wordt betaalt via je salaris. Ik kijk liever naar reclame met een hoger salaris.

  25. Lora

    SP: “Op het moment dat de Publieke Omroep programma’s maakt, die eigenlijk net zo goed door RTL of SBS gemaakt konden worden, dan is dat geldverspilling” – wat een onzin. Alle programma’s kunnen door de commerciëlen worden gemaakt.
    Je moet toch ook niet denken aan Nicolette van Dam of Carlo Boszhard als presentator. Ik vind Frits Sissing niet denderend, maar altijd nog beter dan de genoemde RTL-presentatoren.
    De enige die het leuk zou kunnen is Marijn Krabbé.

  26. Lora

    Martijn Krabbé natuurlijk (typo)

  27. Jan-Joost

    Reactie op Lora: Maar Martijn Krabbé zit in zijn midlife crisis. Die wil voor veel geld 1 programma per jaar maken! “Help Martijn niet te veel te moeten werken in 2010” wil ik hierbij als steunbetuiging uitroepen en eventueel als nieuwe tv-format voor John -“Een-dubbeltje op-z’n-kant-en-andere emo-tv”- Williams!

  28. Martijn

    Top programma net als wie is de mol en 71 graden noord van de avro. Passen alle 3 beter bij de commercielen.

  29. Owen

    De PO is ook erg commercieel bezig… wanneer grijpt de politiek eens in?!

  30. bertus

    Dit AVRO programma heeft heel veel klasse. Goede presentator, goed panel, goed orkest, goed decor, geen geschreeuw, goede kandidaten.
    Je moet er toch niet aan denken dat dit format verpest wordt bij een van de commercielen !!

  31. Tim

    Ook al ben ik RTL-fan, hier ben ik het absoluut niet mee eens. AVRO = cultuur, en pakt dit met de juiste mensen op de juiste manier aan. Ik moet er niet aan denken, Op Zoek Naar met Albert, bah.

  32. Anoniem

    Gelukkig niet bij de Co ,laten die het maar bij de popstar enz blijven .

  33. Bvw

    Alle amusement shows naar de Commercielen en dan alle nieuws, RTL Nieuws, Hart van NL, Editie NL, showNIEUWS & opinierende programma’s als Boulevard, QVC, RTLZ naar de Publieke?

    Als we de niet populaire provinciale wegen laten betalen door de belastingbetaler en de populaire rijkswegen dmv tolpoortjes, is t land te klein.

  34. Sjors

    Alles wat Verlinde zegt wordt breed uitgemeten, zodat iedereen hem weer kan afzeiken. Ik vind het een beetje doorzichtig hoor. Bovendien zouden deze uitspraken uit de mond van een ander door iedereen hier worden toegejuicht. Veel mensen hier zijn gewoon alleen bezig met de poppetjes en niet met wat er gezegd wordt. Erg jammer.

  35. Criticus

    Van mij mag de NPO dit programma van MIJN belastingcenten best maken. Ik geniet ervan. Laat de NPO voor iedereen zijn en niet alleen voor een stelletje elitaire mensen, die alleen maar actualiteiten en wetenschap programma’s willen zien. Daar kijkt nog geen 5% van de Nederlanders na.
    Trouwens, RTL moet nu niet opeens gaan zitten zeuren. Jaren geleden hebben ze veel marktaandeel van de NPO afgesnoept. Toen ging het ze voor de wind. Nu zit het even tegen en gaat men zeuren. Maak dan betere programma’s (met minder irritante reclameuitingen).

  36. ron

    Albert moet nou eens zijn mond houden.

  37. rr

    Reactie op Anonymous:
    ja het mag van mijn geld.

  38. theo

    Reactie op Criticus: mee eens

  39. Willem

    Lachwekkend die sukkeltjes van RTL…. Het eredivisie-voetbal past volgens hen beter bij de CO, Het Champions League voetbal past volgens hen beter bij de CO, Lingo past beter bij de CO, Boer zoekt vrouw past beter bij de CO, Op zoek naar Mary Poppins past beter bij de CO… Zou de Publieke Omroep nog wat hebben wat niet bij de CO past ?? Wat een jankmuilen zeg

  40. James

    Ik ben geen fan van Verlinde maar hij heeft natuurlijk volkomen gelijk. Lekker ongehinderd je zakken vullen bij de PO. De enige die hier beter van worden zijn Stage Entertainment en de producent van dit programma. Die lachen zich een breuk. Stage mag ongehinderd reclame maken voor hun shows (compleet met in de jury aan Stage gerelateerde sterren als Pia D., Willem N., Thom H. en als klap op de vuurpijl krijg je er Erwin van L. graris bij), waarschijnlijk betaalt Stage ook nog wel mee (heel klein beetje maar). Gevolg: een gelikte show met hoge kijkcijfers en uitverkochte zalen voor hun shows. De producent vangt van de AVRO de hoofdprijs voor het programma. Als RTL en SBS ook interesse hadden zoals Albert beweert dan kun je er donder op zeggen dat de AVRO minstens 2,5 ton heeft betaald per aflevering. Een absurd hoog bedrag. Bovendien zal de producent ook nog wel meeverdienen aan de SMS-inkomsten. Kortom: kassa voor Eyeworks. En de AVRO heeft geen idee dat ze eigenlijk gewoon SBS of RTL aan het spelen zijn. Het is goed dat hier nu discussie over is.

  41. bertus

    Gelukkig kan Albert in Boulevard nog steeds reclame maken voor zijn eigen producties………….Of zou Boulevard misschien beter naar de AVRO kunnen gaan?

  42. Elbie

    Kennelijk kijkt Albert ook niet naar het origineel van dit programma dat in het Verenigd Koninkrijk wordt uitgezonden door de BBC, dus ook niet door de commerciëlen.

  43. Anoniem

    Ik vroeg me al serieus af waar zeikmelding nummer 54286492843930698367893467902396802 van Verlinde bleef, het was al een hele dag stil. En als we het dan toch over verkeerde plaatsen hebben, ik vind dat meneer Verlinde beter op zijn plaats is ver weg van Nederland zonder enige vorm van communicatie, wordt zo moe van dat gezeik en ja ik mag negatief doen over dit zeikertje zonder enig eigen talent aangezien hij de Nederlandse TV kijker ook voor dom en debiel houdt. Dat we alleen weten dat het programma eigenlijk reclame is voor de musical en we dat alleen door hebben als dat op RTL of SBSn wordt uitgezonden. kom op Albert, voor hoe dom hou jij de Nederlandse kijker nou?

    Telkens als een programma succesvol is op de publieke omroep gaat Telegraaf/SBS zeiken over belastinggeld en Verlinde over dat programma op RTL thuishoort, Boer Zoekt Vrouw, Op zoek Naar…. altijd zeiken zeuren en zaniken over de publieke omroep maar wel telkens de programma’s willen hebben. Zo is RTL 20 jaar geleden begonnen en nog steeds zijn ze zelf blijkbaar niet in staat zoiets te bedenken, moet het eerst op de NPO succesvol gemaakt worden voor RTL wakker wordt, 20 jaar geleden kwamen ze al met de Soundmixshow, Mini Playbackshow etc etc etc en talloze andere programma’s bij de NPO vandaan en nog altijd kunnen ze het duidelijk niety zelf.

    Ik voorspel nu vast dat bhet volgende succesvolle NPO showprogramma weer een exact gelijk zeurbericht van Verlinde iop zal leveren dat het eigenlijk bij RTL thuishoort maar Verlinde, als RTL dat nou eens zelf gaat bedenken en er zelf mee komt, dan hoef jij er niet over te zeuren, toch??? Bovendien kost jij met jouw inkomen RTL dusdanig veel dat de omroep niet veel geld over heeft om showprogramma’s te maken, dat weet je toch?

  44. James

    Reactie op Anonymous: Volgens mij is de discussie niet zozeer de mening van Verlinde, maar wat er nu eigenlijk PO is aan de PO. Dat is wat Albert aan de kaak stelt en terecht.

  45. RTL-er

    “Omdat de AVRO het hele omroepsysteem heeft, konden ze sneller reageren”. Dat mag je me uitleggen Albert. De omroepen reageren in het algemeen juist trager dan de commerciëlen omdat beslissingen daar over meer lagen moeten en dan ook de netmanager nog een besluit moet nemen.
    Ben het met je eens dat er geen publiek geld mag naar reclame, maar vind niet dat de publieken per definitie niet zouden mogen doen wat RTL of SBS ook doen. Je wilt namelijk een publieke omroep voor iedereen, omdat iedereen er aan mee betaalt. Een deel van de mensen kijkt louter naar programma’s van commercieel signatuur, en die groep moet de PO ook bedienen. Anders is het niet eerlijk dat die mensen er voor betalen.

  46. Pctools

    Reactie op Jan-Joost: Ben het wel met Albert eens. Het is gewoon 1 grote marketingcampagne die zo schaamteloos is, dat ik me afvraag of het zo bij RTL terecht kan. De NPO moet zich daar niet voor lenen. In het programma liedjes uit de musical, keurig gerepeteerd om het publiek alvast in de stemming te brengen. In de jury zit ook de man die de baas is van de musical. En onder de kandidaten die het tot de finale brengen zitten al ervaren
    types. Dan nog in het programma talloze recaps en stemmomenten; als je kijkt hoeveel programmaminuten er werkelijk worden gemaakt, dan schrik je. En als klap op de vuurpijl, is er gelijk een reclamecampagne all over the media om kaartjes te kopen voor de winnaar uit het tv programma. Zou de AVRO werkelijke betalen om reclame mogen te maken? Dat is toch te mooi om waar te zijn?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.