RTL Nederland: ‘Ook in mei op afstand marktleider’
RTL Nederland was in mei 2009 weer op afstand marktleider in de tv-markt. Dat heeft een zegsman van RTL vandaag laten weten. “In de doelgroep 20 – 49 jaar werd voor de tweede achtereenvolgende maand het record overall zenderaandeel bereikt, nu met 32,6 procent (mei 2008: 32,3 procent)“, vertelt de woordvoerder. “Vooral de sco- res van X FACTOR, De TV Kantine, Take Me Out, Wie Is De Chef? en de finale van het toernooi om de KNVB Beker sprongen in het oog.”
“De Publieke Omroepen volgden met 26,1 procent (mei 2008: 25,5 procent), evenals de SBS Groep, dat terugviel tot 27,2 procent (mei 2008: 28,6 procent)“, aldus de RTL-zegsman.
RTL 4 blijft marktleider
RTL 4 blijft in mei met afstand marktleider in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. “Met een zenderaandeel van 17,3 procent eindigde de familiezender ruim boven vorig jaar (14,6 procent in mei 2008), zoals ook het geval was in april en maart. Topscoorder was de finale van X FACTOR (met 2,5 miljoen kijkers voor de uitslag), maar ook De TV Kantine (1,7 miljoen kijkers op 8 mei), de finale van Mijn Tent Is Top (1,1 miljoen kijkers) en de film The Da Vinci Code (1,3 miljoen).”
“Het nieuwe Een Dubbeltje Op Z’n Kant werd zeer goed ontvangen (1,2 miljoen kijkers op 14 mei), evenals nieuwe afleveringen van Dancing with the Stars, Derek Ogilvie: Family Circle, TV Makelaar, Herrie Aan De Horizon Goes Carribean, Van Der Vorst Ziet Sterren en het nieuwe programma van Sonja Bakker, S.O.S. Sonja. RTL Boulevard heeft ook een uitstekende maand achter de rug en scoorde zelfs het hoogste zenderaandeel in de doelgroep: 33,2 procent op 19 mei.”
Bijna tien procent marktaandeel voor RTL 5
In de doelgroep 20 – 34 jaar scoort RTL 5 een zenderaandeel van 9,9 procent. Volgens de zegsman ‘een sterke performance’. “De vooravond staat als een huis met How I Met Your Mother, Wie Is De Chef?, Take Me Out (25,6 procent zenderaandeel in de doelgroep op 14 mei) en Postcode Loterij Deal Or No Deal. Ook typische en zeer succesvolle RTL 5 programma’s waren Daten In Het Donker, Lekker Slim, Beauty & De Nerd en Gooische Meisjes In De Bijstand. De films X Men: The Last Stand, Bridget Jones The Edge Of Reason en Bridget Jones’s Diary bereikten zelfs zenderaandelen in de doelgroep van respectievelijk 22,7, 23,5 en 18,1 procent.”
Voetbal scoort goed op RTL 7
Mannenzender RTL 7 scoorde goed met voetbal. “Naar de finale van het toernooi om de KNVB Beker keken 2 miljoen mensen en op de UEFA Cup-wedstrijd HSV – Werder Bremen stemden bijna 800.000 kijkers af. Ook voetbaltalkshow Voetbal International en de live uitgezonden promotie/degradatieduels vielen in goede aarde. Het zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar kwam mede hierdoor op 6,5 procent, hoger dan vorige maand (6,4 procent). De voor de zender nieuwe IndyCar Series droegen eveneens bovengemiddeld bij aan dit resultaat.”
RTL 8 trekt kijkers met vrouwenfilms
Steeds meer kijkers weten volgens de zegsman de ‘sterke’ vrouwenfilms van RTL 8 te vinden. “Met titels als Not Without My Daughter, As Good As It Gets en Scent Of A Women eindige het marktaandeel van vrouwenzender RTL 8 boven vorige maand. Het zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar kwam uit op 3,6 procent (april 2009: 3,5 procent). Ook de soap ‘As The World Turns’ wordt steeds beter bekeken.”