SBS-Groep: ‘Op een na beste meimaand ooit’

Foto: SBS/ElvinDe SBS-groep tekende vorige maand voor haar op een na beste meimaand ooit. Dat heeft SBS vandaag laten weten. De drie tv-zenders van SBS behaalden een gezamenlijk marktaandeel van 27,5 procent. “SBS 6 kwam tot een zeer knappe 12,9% en NET 5 evenaarde haar hoge marktaandeel van mei 2008 en kwam tot 7,5%. De Filmmaand van Veronica zorgde als vanouds weer voor succes. De zender kwam ruimschoots tot haar hoogste marktaandeel van 2009 met 7,1%“, aldus SBS.

SBS 6 kende in mei volgens een woordvoerder diverse uitschieters. “De ontknoping van de finale van Holland’s Got Talent trok bijna 1,5 miljoen kijkers. De nieuwe afleveringen van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever – waarvan gisteren de laatste werd uitgezonden – kwamen tot nagenoeg dezelfde formidabele kijkcijfers en behaalden marktaandelen van boven de 25%. Bijna vanzelfsprekend waren ook de zeer goede kijkcijfers van de series The Mentalist, House en Navy NCIS. Wat verder opvalt, zijn de nog steeds groeiende kijkcijfers van de vroege edities van Hart van Nederland en Shownieuws die er mede toe leidden dat de familiezender tot een gemiddeld maandmarktaandeel van 12,9% kwam.”

De vrouwelijke zender NET 5 kan volgens de zegsman ook tevreden terugkijken op een ‘uitstekende’ maand met 7,5%. “Wat als eerste opvalt, zijn de ongekend hoge scores voor de dramaseries. Grey’s Anatomy laat in de NET 5 kerndoelgroep vrouwen 20-34 jaar zelfs marktaandelen boven de 30% noteren.

“Ook de verschillende series van Law & Order blijven hoge marktaandelen van boven de 25% in diezelfde doelgroep scoren. De kijkcijfers van de Nederlandse dramaseries S1ingle en Verborgen Gebreken laten zich ook niet onbetuigd en blijken een schot in de roos te zijn bij de vrouwen. Ook de woensdgavond met Tussen de Oren en Ruby Wax goes Dutch blijkt voor zeer velen hét alternatief te zijn voor Europees voetbal. In vergelijking met vorig jaar is het opvallend dat NET 5 in mei 2009 met name op prime time en in late night op nagenoeg elke dag beter scoort.”

De Meimaand Filmmaand van Veronica bleek ook dit jaar succesvol. “De vele filmevents in het land waren een groot succes met als klap op de vuurpijl de Drive-Inn Première in de Amsterdam ArenA van zaterdag jl. waar meer dan 10.000 auto’s voor waren ingeschreven. Ook op tv werden vele successen geboekt. Films als Departed, Doa: Dead of Alive, V for Vendetta, Dukes of Hazzard, In Hell en Saw I & II scoorden in de Veronica kerndoelgroep mannen 20-34 jaar opvallend goed. Maar ook Lauren Verslaat en natuurlijk Top Gear en de misdaadseries Criminal Minds en Numb3rs droegen bij aan het uitstekende gemiddelde marktaandeel van 7,1% in mei.”

Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven.

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen