SBS 6 groeit in februari: ‘Grote winst zit in de vooravond’

Foto: SBS/ElvinDe drie zenders van SBS-groep blijven ook in februari succesvol. Dat laat een woordvoerder van SBS vandaag weten. SBS 6 behaalde een marktaandeel van 13,4 procent. Vergelijken met vorig jaar is moeilijk. “SBS 6 had vorig jaar februari een enigszins vertekend marktaandeel van 14,5% door de historische uitzending van Peter R. de Vries waar toen meer dan 7 miljoen mensen naar keken. Zonder deze uitzonderlijk score tekende SBS 6 in februari 2008 voor een aandeel van 12,8%.

SBS 6 is dus eigenlijk toch gegroeid. “De deze maand behaalde score van 13,4% is dus een aanmerkelijke verbetering te noemen, zeker gezien het feit dat SBS 6 in zowel 2006 als 2007 nog 10,4% scoorde in de februarimaand.

De winst van SBS 6 zit in de vooravond. “De vroege editie van Hart van Nederland en Shownieuws, gevolgd door Trauma Centrum is erg succesvol en groeit nog steeds. Andere uitschieters zijn de serie-avonden op dinsdag met NAVY NCIS en Flashpoint en op donderdag met House en The Mentalist. Ook De Nieuwe Uri Geller scoort week in, week uit uitstekende marktaandelen op de vrijdagavond. Ook het nieuwe De Verbouwers XXL hield zich prima staande tegenover het Europees voetbal.”

Vrouwenzender NET 5 behaalde in februari een marktaandeel van 7,1 procent waar vorig jaar nog 6,4 procent werd behaald. “NET 5 verbetert zich nagenoeg op alle dagen en in alle tijdvakken. Ook in de voor NET 5 belangrijke doelgroep vrouwen 20-34 jaar verbeterde de zender zich met een aandeel van 10,6% (2008: 9%).

Opmerkelijk zijn de goede scores van de romantische comedy’s op donderdagavond, de crimeseries op zaterdagavond en -inmiddels vanzelfsprekend- de bovenna-tuurlijke series op de zondagavond. Wat verder opvalt zijn de stijgende kijkcijfers van het dagelijks horizontaal geprogrammeerde Smaken Verschillen en de succesvolle introductie van Doe-het-zelf-date op de zondagavond.”

Veronica continueerde het succes en sloot februari af met een marktaandeel van 5,9 procent. “Ook hier zit de grote winst in de vooravond waar de comedy’s als According to Jim, Will & Grace en Friends vele vaste kijkers blijven trekken. De humor van Comedy Explosion op de maandagavond is groeiende net als Powned op de vrijdagavond. In de kerndoelgroep van Veronica, mannen 20-34 jaar, behaalde de zender een sterk verbeterd marktaandeel van 9,1 procent (2008: 8,2%).”

Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven.

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen