RTL Nederland: ‘Commercieel marktleider in februari’

Foto: Nick van OrmondtRTL Nederland heeft de maand februari afgesloten met een marktaandeel van 30,9 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Daarmee scoort RTL een even hoog marktaandeel als in februari 2008. “Het percentage ligt boven de concurrentie (PO met 29,3 procent en SBS met 26,2 procent), die de zenderaandelen wel zagen dalen ten opzichte van vorig jaar. Bij de mooie cijfers van RTL springen vooral de verdere, forse groei van RTL 4 en de nieuwe zondagavond van RTL 5 in het oog“, laat RTL weten.

RTL 4 is fors gestegen en doet het uitstekend, aldus een zegsman. In de doelgroep Boodschappers 20-49 jaar boekte het station een zenderaandeel van 16,3 procent (februari 2008: 14,9 procent) en is daarmee commercieel marktleider. “Met een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep van 29,9 procent, is RTL 4 superieur op de vrijdagavond met X Factor. Crime Scene Investigation trapte het nieuwe seizoen af met 1,4 miljoen kijkers, goed voor een zenderaandeel van 24,6 procent.

Een andere mooie seizoensstart was die van Mijn Tent Is Top, met ruim een miljoen kijkers en 22,2 procent zenderaandeel. Verder deden ook de vooravond (Editie NL, Boulevard, RTL Nieuws en Goede Tijden, Slechte Tijden) en Topchef het erg goed.

RTL 5 steeg van 8,6 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar in januari naar 8,9 procent in februari. “Met name de zondagavond oogstte veel belangstelling. Het nieuwe Wipeout wordt bestempeld als het spectaculairste programma van dit moment en trok bijna 1 miljoen kijkers (16,2 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 5). Het daarop aansluitende ‘Peter Powers Payback’ bereikte met de tweede uitzending 720.000 kijkers (15,2 procent zenderaandeel). Ook de romantische comedy’s op woensdagavond deden het goed (met als uitschieter de film ‘Date Movie’ met een zenderaandeel van 19,3 procent) evenals de nieuwe reeks America’s Next Top Model en de vooravond met My Name Is Earl, How I Met Your Mother, Wie Is De Chef (met Rick Brandsteder) en Date My Mom.

RTL 7 komt in februari uit op een zenderaandeel van 6,7 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. “In een maand zonder KNVB Bekerwedstrijden waren het vooral de films als Hostage (631.000 kijkers en 16 procent zenderaandeel in de doelgroep van de mannenzender) en de Star Wars-reeks die hiervoor zorgden. Ook Voetbal International heeft steeds meer de vaste plek terug bij de voetballiefhebbers, met ruim een half miljoen kijkers op 16 februari. In maart zijn bij RTL 7 de kwartfinales van de KNVB Beker live te zien en gaat het Formule 1-seizoen weer van start.”

RTL 8 kwam in februari uit op een zenderaandeel van 3,4 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar (januari 2009: 2,9 procent). “De films op de vrouwenzender deden het goed, vooral de tv-premières van New Best Friend en Beethoven’s 4th, die een zenderaandeel in de doelgroep van RTL 8 scoorden van respectievelijk 7,5 procent en 6,4 procent. As The World Turns en Oprah bleven het goed doen op de late avond, met gemiddelde zenderaandelen van 6,0 procent en 5,7 procent.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen