SBS-Groep: ‘SBS 6 en RTL 4 met 15% op gelijke hoogte’

Voor het eerst in de geschiedenis staat SBS 6 op het hoogtepunt van het tv-seizoen gelijk met RTL 4. Dat zegt een woordvoerder van SBS-Groep vandaag. Beide zenders behaalden in oktober een marktaandeel van 15 procent in de doel- groep 20-49 jaar. “Voor SBS 6 betekent dit het op na beste maandaandeel ooit; een unieke prestatie in het najaar. NET 5 wist zich ook te verbeteren en kwam tot een aandeel van 7,3 procent. Veronica bleef knap stabiel met 6,5 procent“, aldus de zegsman.

Niet eerder wist SBS 6 in oktober een marktaandeel van 15 procent of hoger te halen. “En niet eerder wist de familiezender in het najaar een dergelijk hoog aandeel te halen. SBS 6 scoorde de op een na beste maand ooit, alleen in juni 2001 wist de zender met 15,2% een hoger marktaandeel te behalen. SBS 6 boekte de grootste winst in het weekend met Popstars op vrijdagavond als uitschieter. Werd de uitslag van de laatste auditie-aflevering nog door 2,1 miljoen mensen bekeken, ook de ontknoping van de eerste live show gisteravond mag een doorslaand succes genoemd worden met het ongelooflijke marktaandeel van 38,7%.

Ook de zaterdagavond was ijzersterk met het familie-amusement van Het Beste Idee van Nederland en Wie ben ik?. En de zondagavond was in oktober ook sterker dan ooit met Wegmisbruikers en Undercover in Nederland. Verder valt op dat ook de blockbusters op de maandagavond filmavond het uitstekend doen met in oktober onder andere de eerste Pirates of the Caribbean-films.”

NET 5 sloot de maand oktober af met een marktaandeel van 7,3 procent. “De vrouwenzender wist zich daarmee opnieuw te verbeteren ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar toen 7 procent werd behaald. Het meest in het oog springend is het feit dat NET 5 veruit de meeste winst behaalt in prime time. De zender introduceerde met veel succes de nieuwe dinsdagavond met de lancering van S1ngle en Samantha Who? die beide in de voor NET 5 belangrijke doelgroep Vrouwen 20-34 jaar marktaandelen van boven de 27% scoorden. Ook de nieuwe seizoenen van Grey’s Anatomy en De Co-assistent op de maandagavond sloegen direct weer aan. De bovennatuurlijke zondagavond blijft maar verder groeien met Ghost Whisperer, Supernatural en de nieuwe succesvolle serie Moonlight.”

Veronica wist de knappe prestatie van oktober 2007 net niet te evenaren. De zender behaalde een marktaandeel van 6,5 procent. “Johnny de Mol ging van start met een nieuw seizoen van Waar is de Mol? en deed dat met succes met een marktaandeel van 10,5% in de voor Veronica belangrijke doelgroep Mannen 20-34 jaar. Vertrouwde titels als NCIS, Criminal Minds en Numb3rs deden het ook in oktober weer uitstekend. Ook de horizontaal geprogrammeerde vooravond blijft het zeer goed doen met als uitschieter Two and a Half Men dat iedere werkdag om 20.00 uur wordt uitgezonden en een gemiddeld marktaandeel van rond de 10% scoort in de Veronica-doelgroep. Ook vele topfilms als Gone in Sixty Seconds, Armageddon en Swordfish wisten Veronica in oktober naar dit knappe marktaandeel te brengen.”

De drie zenders van de SBS-groep behaalden een gezamenlijk afgerond recordmarktaandeel in oktober van 28,9%, de vier zenders van RTL 29,7% en de Publieke Omroep 28,8%.

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen