RTL marktleider in oktober: ‘Goede maand RTL 4 en RTL 5’

RTL Nederland is marktleider in oktober met een gezamenlijk zenderaandeel van 29,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Dat laat een zegsman van RTL vandaag weten. De Publieke Omroep kwam uit op 28,9 procent en de SBS Groep volgde met 28,7 procent. “De aangescherpte profielen en sterke eigen programma’s van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 werpen daarmee hun vruchten af en leiden tot een stijging van de selectiviteit in de eigen doelgroepen“, aldus de woordvoerder van RTL.

De persvoorlichter: “De groei van de vooravond van RTL 4 en ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ zorgt er bovendien voor dat de familiezender in de lift blijft.”

Marktleider RTL 4 zet de ‘sterke start’ van het seizoen voort met een zenderaandeel van 15,8 procent in de eigen doelgroep (Boodschappers 20-49 jaar). Vorig jaar oktober behaalde RTL 4 nog een zenderaandeel van 15,3 procent. “De uitstekende start van ‘De Frogers: Effe Geen Cent Te Makken’ en goedbekeken succesformules als ‘Gooische Vrouwen’, ‘Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer’, ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, ‘Editie NL’ en ‘Uitstel Van Executie’ droegen bovengemiddeld bij aan de leidende positie van RTL 4.”

Ook RTL 5 kende een sterke oktobermaand, met een score van 9,4 procent in haar doelgroep 20 – 34 jaar. Ten opzichte van oktober 2007 (8,9 procent) ging de zender er flink op vooruit. “Typisch RTL 5 is het programma ‘Echte Gooische Meisjes’ dat uitstekend van start ging en direct een grote groep fans aan zich wist te binden. Ook bekende RTL 5-merken als ‘Expeditie Robinson’, ‘So You Think You Can Dance’, ‘Postcode Loterij Deal Or No Deal’ en ‘America’s Next Top Model’ gaven aan een zonnig tintje aan de herfstmaand van RTL 5.”

RTL 7 scoorde in de doelgroep (mannen 20 – 49 jaar) een zenderaandeel van 6,8 procent. “Het best bekeken werden de rauwe reality van ‘Ice Road Truckers’ en het racegeweld van de A1 grand prix in Zandvoort en de Formule 1 van Japan. Ook films voor mannen, door mannen droegen bij aan het succes, met onder meer ‘Bad Boys 2’, ‘Librarian: Return To King Solomon’s Mines’ en ‘Hercules’.”

RTL 8 kwam in oktober uit op een zenderaandeel van 2,8 procent (doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar). “De vrouwenzender had vooral succes met programma’s als ‘Gooische Vrouwen’, ‘Irish Matchmaker’ en ‘As The World Turns’ en typische vrouwenfilms als ‘Mystic Pizza’, ‘Stepmom’ en ‘Walk The Line’.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen