Imago-deskundige: ‘RTL moet SBS-niveau overstijgen’

Million Dollar Wedding met Wendy van Dijk is geen succes. RTL 4 hoopte met de liveshows alsnog een kijkcijferhit te maken van de liefdesrace, maar slechts een half miljoen mensen schakelden in. “Na de eerste twee afleveringen had RTL al moeten zeggen: geacht publiek, sorry, we bieden u wat anders“, zegt imagodeskundige Bart Maussen van The Dutch PR Group aan de GPD. “Ga als de wiedeweerga de programma’s aanpassen met materiaal dat het SBS-niveau overstijgt.

Volgens Bart Maussen heeft RTL een probleem. “Ik weet niet waar RTL 4 voor staat. Men dacht dat het SBS-publiek Wendy van Dijk zou volgen naar RTL. Maar het DNA van de RTL-kijker verschilt wezenlijk van dat van de volksere SBS-kijker.

Million Dollar Wedding is ‘domweg niet goed doordacht’, stelt mediadeskundige Maarten Reesink. “Een afvalrace werkt niet bij bruidsparen, dat is niet sympathiek.” RTL zet in op een betere profilering van zijn zenders. “Investeren in programma’s vergt tijd. En een kijker die eenmaal op drift is, heb je niet zomaar terug.

Ruud de Langen, media-adviseur van MindShare vindt ook dat er iets niet deugt aan RTL. “SBS zit dicht op de huid van de Nederlander, terwijl RTL programma’s heeft gekocht die uiteindelijk bedoeld zijn voor internationale doorverkoop.” Voetbal op RTL 4 stootte vrouwen af en De Gouden Kooi versterkte het plattere imago van RTL. “RTL ligt in de clinch met zijn kijkers. Trouwe kijkers zijn gaan zappen naar andere kanalen.

RTL vindt de kritiek onzin. Million Dollar Wedding wordt wel gezien als “een minder goed lopend onderdeel“, maar de nieuwe programma’s die doordeweeks zijn gelanceerd, zoals Uitstel van Executie en Herrie aan de Horizon doen het heel goed. “Daar hoor je niemand over“, aldus een zegsvrouw van RTL Nederland.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen