Gratis dagblad DAG verdwijnt: ‘Te weinig adverteerders’

De gratis krant Dag verdwijnt. Woensdag verschijnt de laatste editie van het gratis dagblad van PCM Uitgevers en KPN. De website Dag.nl gaat wel door, maar met een veel kleinere redactie dan nu. Bij Dag werken nu bijna zestig mensen. “Het perspectief dat we op termijn geld gaan verdienen is te onzeker“, zegt hoofdredacteur Bob Witman in het NRC. “Ik respecteer de beslissing van de aandeelhouders, maar als journalist vind ik de beslissing doodzonde. Dag voegde echt iets toe, vind ik.

De redactie heeft het nieuws vanochtend te horen gekregen van Dag-directeur Jan-Roelof Stienstra. Bob Witman: “Het was een emotionele bijeenkomst. Voor veel collega’s is het hun eerste baan bij een krant.

Dag is er volgens hoofdredacteur Witman niet in geslaagd om voldoende adverteerders te strikken. Ook voor de andere gratis kranten (Metro, Spits en De Pers) is de advertentiemarkt op dit moment moeizaam. Dag leed vorig jaar een verlies van 10 miljoen euro. Dit jaar stevende het blad af op een even groot verlies, zei bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM vorige week.

Dag heeft veel last van het feit dat in het openbaar vervoer – een voor gratis kranten belangrijke afzetkanaal – inmiddels sprake is van een verdringingsmarkt, waarin het aanbod van kranten groter is dan de vraag. Dag is er niet in geslaagd om in de felle concurrentiestrijd met de andere gratis kranten voldoende adverteerders aan zich te binden“, zo melden KPN en PCM in een gezamenlijk persbericht.

Door deze moeilijke omstandigheden in de markt voor gratis kranten en met de onzekere economische vooruitzichten, zien PCM en KPN onvoldoende perspectief om de krant van Dag binnen afzienbare tijd winstgevend te maken. PCM gaat alleen verder met de digitale nieuwsvoorziening.

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen