Antoinette Hertsenberg: ‘Nederland 1 geen pretnet’

Presentatrice Antoinette Hertsenberg vindt niet dat Nederland 1 een ‘pretnet’ genoemd kan worden. De televisiezen- der vervult volgens de presentatrice goed haar rol van publieke omroep. “Ondanks al het succes is het nog steeds een echt publiek net“, zegt Antoinette in het AD. Ze vindt dat de zender echte publieke uitzen- dingen brengt. “Het zijn programma’s die ergens over gaan; over consumentenza- ken, medische zaken. Dat kun je niet één op één kopiëren naar een commer- ciële televisiezender.

Ze neemt haar eigen Radar als voorbeeld. “Een onderwerp als woekerpolissen is toch niet echt makkelijk. Maar twee miljoen mensen nemen toch de moeite daarvoor te gaan zitten. Kijkers willen zich wel verdiepen, als je ze maar bij de hand neemt.

Het gebrek aan ruimte voor vernieuwing op Nederland 1 baart Antoinette wel zorgen. Het is lastig ertussen te komen, omdat oude programma’s het nog steeds zo goed doen. “Ze spelen op veilig omdat ze de marktaandelen willen halen. Twee afleveringen van Radar garanderen dat meer, dan dat ze iets nieuws proberen“, vertelt Antoinette. “Toen Ton van Dijk zich liet ontvallen dat Lingo zijn langste tijd had gehad, kreeg hij direct heel Nederland over zich heen. Zijn opvolger kijkt wel uit voor hij daar zijn handen aan brandt. Voor de toekomst is dat een ernstig dilemma.

Kijkcijferexpert René van Dammen vindt het niet verwonderlijk dat Nederland 1 zo goed bekeken wordt. Iedereen vindt er iets van zijn gading, legt hij uit. Voor informatie is er Pauw & Witteman, Paul de Leeuw brengt amusement en Spoorloos schaart zich in de categorie emo-tv. “Dat zie ik bij RTL4 niet“, zegt Van Dammen.

KRO-directeur Ton Verlind denkt dat de mensen niet besodemieterd willen worden. “Ze zien het verschil tussen nep en authentiek. Ben je als programmamaker op zoek naar de dna van het echte leven, of ben je dingen aan het verzinnen om de spanning kunstmatig op te bouwen, zoals bij Idols. De kijker heeft door dat mensen tegen elkaar worden opgezet. Mensen hebben behoefte aan authenticiteit, betrouwbaar- heid, gezelligheid waarbij ze niet verneukt worden.

Televisiedeskundige Bert van der Veer vindt dat het succes van Nederland 1 niet overdreven moet worden. “Er kijken nog steeds voornamelijk vijftigplussers naar Nederland 1. Díe hebben zich van de commerciëlen afgekeerd. Maar die liggen daar niet wakker van. Zij willen televisiekijkers in de leeftijd 20 tot 49, de belangrijkste leeftijdscategorie voor reclamemakers. En ze vinden het alleen maar fijn als ze de adverteerder kunnen laten zien dat er geen waste (ballast) bij zit.(Foto: Leendert Jansen)

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen