Fons van Westerloo: ‘Eredivisie speelt gevaarlijk spel’

RTL-topman Fons van Westerloo vindt dat de Eredivisie CV met haar plan de samenvattingen van de eredivisieduels op zondag naar 20.00 uur te verschuiven gevaarlijk spel speelt. “De mensen wa- ren al geïrriteerd toen drie jaar geleden de samenvattingen verhuisden van de NOS naar Talpa en Talpa voor een totaal andere volgorde van wedstrijden koos. Die mensen zullen nu nog geïrriteerder raken. Er is een verschil tussen slim en boerenslim“, zegt Fons van Westerloo vandaag in De Volkskrant.

De Eredivisie CV openbaarde maandagmiddag de tender, het officiële document van de tv-rechten waarop omroepen en andere platforms tot 17 januari kunnen bieden. Omdat de laatste live wedstrijd op zondag om 19.45 uur is afgelopen, is ervoor gekozen de samenvattingen een uur later dan gebruikelijk was te laten beginnen.

Ze irriteren de kijkers met die verschuiving en dan gaan ze diezelfde mensen ook nog eens, via betaal-tv, geld vragen voor live wedstrijden. Op die manier moet je oppassen dat je de voetballiefhebbers niet wegjaagt“, geeft Van Westerloo aan.

John de Mol betaalde drie jaar geleden 105 miljoen euro voor drie seizoenen voetbal. “Dat bedrag wordt nu nooit meer gehaald“, aldus Van Westerloo, die nog niet kan zeggen waar zijn station precies op zal bieden. Ook SBS, dat in principe wel geïnteresseerd is, wil pas half januari zeggen op welk pakket de zender zal bieden.

Mediadirecteur Jan de Jong van de NOS houdt zich eveneens op de vlakte. “Als de samenvattingen hetzelfde bedrag moeten opleveren als de vorige keer, doen wij niet mee“, zegt De Jong in de krant. “Op dat tijdstip kom je in een open veld, waar je met de samenvattingen moet concurreren met goed bekeken programma’s als Boer Zoekt Vrouw, 1 tegen 1000 en Peter R. de Vries. Het is duidelijk: het voetbal wil achter de decoder, dat is de diepe wens van de Eredivisie CV.

23 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Kokstra
december 18, 2007 23:37

Wat een held is Fons ook. Probeert mensen te herinneren aan hoe slecht men Talpa altijd vond, terwijl het bij RTL niet veel beter is geworden. En iedereen geeft hem maar gelijk…

Gast
David
december 18, 2007 22:30

@Martijn:

Dat was mijn idee gister ook al. Helaas zal het nooit zo ver komen natuurlijk maar het zou een prachtig statement zijn. Ik hoop wél echt dat de Eredivisie CV veel minder gaat binnenhalen door deze vreemde zet. En face it, het wordt voor alle uitzendgroepen minder interessant dus zullen ze niet extreem gaan bieden. Voor de PO omdat ze dan tegen hun eigen Journaal en succesvolle programma’s op Ned.1 moeten concurreren om 20.30. Voor SBS omdat die diezelfde grote concurrentie heeft op de PO en wellicht RTL.

Misschien is het voor RTL nog wel het minst negatief, al hebben die ook last van de concurrentie van programma’s als Boer zoekt vrouw natuurlijk. Maar het is wél zo dat 20.00 natuurlijk mooi tegen het Journaal concurreert, en het nieuws weer gewoon naar RTL4 kan op zondag want dan ook mooie cijfers zal scoren. Maar sowiezo moet de prijs omlaag, want ruim 2 miljoen kijkers gaat het gewoon niet meer scoren om 20.00. Ik reken op zo’n 1,5 miljoen wat nog steeds geen verkeerde lead-in is voor een programma wat daarna begint, maar zoals gezegd kan dat dan niet meer kosten wat het de afgelopen 3 jaar heeft gekost.

Gast
Anoniem
december 18, 2007 21:23

Ze kunnen die voetbal flauwekul beter in de nacht uitzenden. Kunnen ze tenminte zondagavond nog meer herhalingen op zender brengen

Gast
Martijn
december 18, 2007 21:18

Eigenlijk zouden zowel RTL, NOS als SBS moeten zeggen: rot maar op met je samenvattingen. dat zou nog eens een statement zijn! dan piepen ze wel anders bij de Eredivisie CV.

Gast
Johan B.
december 18, 2007 20:23

Als de overige zenders niets wijzigen in de programmering betekent dit dat veel kijkers na de 1e wedstrijd gaan afhaken en dus mist de ECV letterlijk hun doel. Maar dat heb ik al eerder aangegeven. Toch wil ik opmerken dat het “belachelijk” is dat de voetbalbonzen de dienst willen gaan uitmaken hoe een zender (PO of CO maakt niet uit) hun programma’s gaan indelen. Nee, “stelletje verwende kerels”, dit is een stap te ver!

Gast
John
december 18, 2007 18:15

Laat het lekker een uurtje later op Rtl4, gevolgd door Voetbal Insite op Rtl7.
Ik ben tevreden zo!

Gast
Lesley
december 18, 2007 16:21

Ohwja reactie 16 is Lesley.

Gast
Anoniem
december 18, 2007 16:21

@ Patrick.

Mijn bericht niet goed gelezen?!
Nu begint Gooische Vrouwen toch ook pas om 9uur?
Ik zeg ergens in mijn reactie dat het voetbal 1uur lang moet duren 1 uur na 20:00 is het??!? !? !??!? ??! ?!? Antwoord= 21:00.

Gooische Vrouwen of andere drama zooi begint dan even laat.

Gast
Patrick
december 18, 2007 16:10

Lesley, dat betekent dus ook dat programma’s als Gooische Vrouwen naar een andere dag moeten OF pas om half 10 , dat is dus geen leuk tijdstip meer voor zo’n serie.

Gast
Anoniem
december 18, 2007 16:10

Redactie kijk dit bericht even door, er staat 1 tegen 1000

Gast
Lesley
december 18, 2007 15:39

Voor RTL is 20:00 een geweldig tijdstip blazen ze het 20uur nieuws weg maar laat het dan niet anderhalf uur duren en maak er 1 uur lang van, worden de live rechten ook wat meer waard en lopen de irritatie’s niet zo hoog op en zet dan ook in die tender dat er nog maar 1 onderbreking mag zijn…

Maar er is niet onwijs veel bekend over die tender want wat staat er nog meer in?!
Volgens John zou het nog maar 1uur duren zo zei hij jaartje terug, hoop dat dit ook uiteindelijk waar is…

Gast
Jeweetzelf
december 18, 2007 15:16

Waarom zetten ze niet alle voetbal op een kanaal ja. Als je de eredivisie wilt kijken moet je naar rtl4 gaan. Als je de engelse comp wil zien moet naar nederland 1 gaan. Als je de duitse en italiaanse wilt zien, moet t weer naar rtl7, nederlands elftal de ene helft sbs en de andere rtl. Spaans is er niet eens meer, terwijl talpa 3 jaar de rechten had.

Gast
Anoniem
december 18, 2007 14:52

toeval zeker dat hij het half acht nieuws nu wel in de programmering kan houden. Zou er onder de tafel al geboden zijn? Volgens mij is de deal al rond en is dit alleen om mensen af te leiden.
RTL heeft geen verweer tegen BZV op zondag en voetbal is het enige wat mannelijk nederland zal bewegen om vrouwlief van dit programma af te houden. (mietjes en bejaarden weggelaten)

Gast
Anoniem
december 18, 2007 13:14

Fons van Westerloo draait voor die tijd nog wel 3 keer bij. Wat kan die man liegen.

Gast
Henk
december 18, 2007 12:08

@ Chiel: Goeie ogen

maar inderdaad Fons van de westerloo heeft wel gelijk, 8 uur is toch fokking geen tijd, Kan het voetbal een beetje gaan concurreren met boer zoekt vrouw (2,7 miljoen kijkers), Ik gok 1,5 miljoen kijkers als het naar de commercielen gaat en 2 miljoen naar de publieken, die trouwens dan een probleem hebben want waar laat je het journaal.

Gast
Chiel
december 18, 2007 12:00

1 tegen 1000? Ze melken ook ALLES uit :lol:

Gast
Anoniem
december 18, 2007 11:14

Kunnen ze niet in Nederland een zender aanwijzen die al het sport uitzendt??. I.p.v. de splitsing wat er nu gaande is?

Gast
Anoniem
december 18, 2007 11:01

@Hans Anders

Jij hebt helemaal gelijk. Dit straatspelletje wordt veel te belangrijk gemaakt en krijgt veel te veel aandacht. Laat die verwende voetballertjes en die fascistoïde bondsbestuurders maar lekkeer achter de decoder gaan. Nu alleen nog dat supporterstuig ergens opbergen dan zijn we daar teminste ook vanaf.

Gast
Johan
december 18, 2007 10:53

ze hebben hun hand al overspeeld, niemand boeit het nog.
Het domste is natuurlijk nog om de kleine kinderen letterlijk buitenspel te zetten, de toekomstige klanten.

Straks willen ze bieden op het WK 2018, dan wordt er van het volk weer verwacht dat ze er volledig achter gaan staan, nou niet dus.

Gast
Hans Anders
december 18, 2007 10:37

Sodeflikker dat voetbal maar achter de decoder en zend de wereldkampioenschappen dwergwerpen uit!

Gast
Feder
december 18, 2007 10:26

Ik ben trouwens benieuwd wat de PO zal doen als de PO de samenvattingen mag uitzenden. Zal dit dan tegenover het 8-uur-journaal worden geprogrammeerd op een ander net? Of moet het 8 uur uitwijken naar een ander net, of een ander tijdstip.

Gast
BB
december 18, 2007 10:22

@Anonymous – Waar slaat dat op ? Het komt uit de Volkskrant en er staat notabene een heel alinea van en met een quote van de Staatsomroep.

Gast
Anoniem
december 18, 2007 10:00

Is Mediacourant de persafdeling van RTL?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen