RTL: ‘Voetbal scoort minder dan bij Tien’

Het wekelijkse voetbalprogramma RTL Voetbal op RTL 4 scoort minder kijkers dan zijn voorganger De Wedstrijden op Tien. De best bekeken uitzending op Tien trok vorig jaar in september 2,4 miljoen kijkers, RTL komt niet verder dan 2,2 mil- joen kijkers. “We weten ook niet precies hoe dat komt“, zegt Kim Koppenol van RTL in het AD. “Het is voor ons ook nieuw. We verwachten zeker dat het aan- tal kijkers nog gaat groeien. Vooralsnog zijn we niet van plan het voetbalprogram- ma aan te passen.

René van Dammen van Stichting KijkOnderzoek vertelt dat hij zich ‘echt’ over de lagere kijkcijfers bij RTL heeft verbaasd. “In augustus, bij het begin van de competitie dacht ik: ach, het staat nog niet in de gidsen, mensen vinden het wel. Maar tot mijn verbazing zie ik dat de kijkcijfers op zondagavond niet stijgen. Ze scoren nu nog net zo hoog als in het begin“, zegt Van Dammen in het Algemeen Dagblad.

De volgorde van de wedstrijden mag bij RTL dan wel verbeterd zijn, maar wat is gebleven zijn de analyses en reclamebreaks. Je ziet dat zodra de spots beginnen een groot gedeelte wegzapt. Dan duurt het even voor ze weer terug zijn. Na de eerste twee belangrijke wedstrijden keert een groot deel zelfs helemaal niet meer terug.

Volgens René helpt het om de reclame te schrappen. “Als ze de reclame eruit halen komen ze weer in de buurt van de 3,1 miljoen kijkers. Maar dat zullen ze niet doen, want commerciële omroepen willen geld verdienen. Er wordt, sinds het voetbal bij de commerciëlen zit, substantieel minder naar de voetbalsamenvattingen gekeken.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen