Programma’s publieke omroep verkopen goed

Televisieprogramma’s van de publieke omroep zijn erg in trek in het buitenland. Het aantal verkochte programmaformats is in een jaar tijd verdubbeld, zegt netcoördinator Roek Lips van Nederland 3 in het Algemeen Dagblad. Zo werd Spoorloos van de KRO vorige week, op de tv-beurs in Cannes aan zes landen verkocht en De Zingende Zaak (foto) van de NCRV is al verhandeld aan twintig landen en binnenkort onder meer te zien in Duitsland, Finland, Australië en de Verenigde Staten.

Het EO-programma Korenslag komt op tv in Australië, Spanje, Estland, Turkije, Italië en wordt binnenkort zelfs verkocht aan een van de vier grote tv-stations in Amerika, zegt directeur Patty Geneste van Absolutely Independent, het bureau dat namens bijna alle omroepen de internationale markt opgaat. “Ook voor Memories, De Reünie, Nederland te Koop, Puberruil, De Keuringsdienst van Waarde en jeugdprogramma Love Match hebben we internationale deals gesloten“, somt Geneste op.

Het is volgens haar “absoluut een trend” dat vooral programma’s van de publieke omroep gewild zijn. Met de verkoop van de programmaformules stromen dit jaar vele tonnen extra naar de omroepen. “Sinds de komst van netcoördinatoren zijn omroepen meer productiehuizen geworden, gericht op het bedenken en maken van programma’s“, aldus Geneste in het AD. “Dat heeft de creativiteit enorm gestimuleerd. In deze tijd van bezuiniging kunnen ze er namelijk extra aan verdienen.”

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen