‘Kortere reclameblokken leiden tot minder irritatie’

Televisiezenders mogen in de toekomst zelf bepalen wanneer zij een programma onderbreken voor reclame, zo luidde een compromis dat de EU-landen vorig jaar bereikten. Nu moet tussen twee reclameblokken nog minstens twintig minuten ruimte zitten. “Het voordeel van de nieuwe regels is dat je kortere reclameblokken kunt creëren, wat leidt to minder irritatie en zapgedrag bij de kijker“, vertelt Frank Eijken, chief com- mercial officer bij RTL Nederland (RTL 4, 5, 7 en 8), in Televizier.

Volgens programmablad Televizier wordt de nieuwe regel, waarbij zenders zelf mogen bepalen wanneer zij een reclames laten zien, waarschijnlijk van kracht in het najaar van 2009. Eijken ziet voordelen in kortere reclameblokken. “Kijkers hebben nu soms het gevoel dat ze zich door een blok heen moeten worstelen, mede omdat aan de reclames promospots van onze eigen programma’s zijn vastgeplakt. Daardoor is het gevoelsmatig een lange zit.

RTL doet momenteel een proef met commercials die worden uitgezonden in het kabelgebied van UPC. Daarbij verschijnt een rode knop in beeld, die kijkers met de afstandsbediening kunnen activerenn. Ze krijgen vervolgens informatie over een product. Eijken: “Je kunt direct actie ondernemen als iets je aanspreekt. In de toekomst wordt het waarschijnlijk mogelijk om bijvoorbeeld tijdens een reisprogramma van RTL via de knop informatie over de bestemming te krijgen, plus aanbiedingen. Dat maakt het persoonlijk en zo wordt reclame een welkome gast.

Digitale harddiskrecorders maken het gemakkelijk om een programma tien minuten later in te starten, zodat men de reclame kan overslaan. In Nederland vallen de gevolgen van deze ontwikkeling mee, signaleert Frank Eijken. “Wij waren erg bevreesd voor de komst van personal video recorders, maar voorlopig is er niet veel aan de hand. Verreweg de meeste mensen die zo’n ding hebben, gebruiken het als ouderwetse videorecorder en kijken toch gewoon reclame.

De VPRO herhaalt vanavond om 21.25 uur het programma Andere tijden over de ontwikkeling die reclame sinds 1967 heeft doorgemaakt.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen