‘RTL Nederland opnieuw winnaar in 2006’
RTL Nederland heeft zichzelf uitgeroepen tot de winnaar van 2006. De zendergroep heeft het afgelopen jaar uitmuntend gescoord. Dat zegt een woordvoerster van de zender. “Over heel 2006 haalt de family of stations in de doelgroep boodschappers 20-49 jaar een zenderaandeel van 29,9%, gevolgd door de Publieken (26,3%) en de SBS Groep (24,5%)“, aldus de zegsvrouw. In de iets grotere doelgroep 20-49 jaar is RTL Nederland ook marktleider met 28,8%.
Daarmee liet RTL de andere zenders achter zich. “De Publieken scoren 26,8% en de SBS Groep 24,2% in deze groep. Tien sluit de gelederen met 6,5% zenderaandeel.”
RTL 4 behoudde in 2006 het marktleiderschap in de eigen doelgroep Boodschappers 20-49 jaar (15,8%). “Maar ook de grotere doelgroep zes jaar en ouder wist RTL 4 het afgelopen jaar het meest te waarderen met een zenderaandeel van 14,7%, gevolgd door Nederland 1 met 14,0%.” De zender dankt haar succes vooral aan programma’s als X Factor, Idols, Dancing with the Stars en Goede tijden, slechte tijden.
Het zenderaandeel van RTL 5 heeft het afgelopen televisiejaar een enorme stijging doorgemaakt, aldus de zegsvrouw. “In 2006 was het zenderaandeel in de eigen doelgroep 20-34 jaar 11,0% en is daarmee het tweede station achter RTL 4 (15,5%). SBS 6 volgt als derde met 10,8%. Programma’s als Holland’s Next Top Model en Idols Backstage hebben hier de belangrijkste bijdrage aan geleverd.”
RTL 7 haalde in 2006 een gemiddeld zenderaandeel bij mannen 20-49 jaar van 5,4%. “In dit jaar voerden voetbalwedstrijden de boventoon, vooral wedstrijden in de Champions league (met Ajax) en de Uefa cup, onder andere met Feyenoord.“