‘Stijging voor RTL bij start nieuw tv-seizoen’ (u)

Het totale marktaandeel van RTL 4, RTL 5 en RTL 7 is bij de start van het nieuwe tv-seizoen gestegen. Dat meldt een woordvoerder van RTL. “RTL Nederland haalde in septem- ber een zenderaandeel van 28,9% in de doelgroep boodschappers 20-49 jaar, gevolgd door de SBS groep met 26,1% en de Publieken met 25,0%“, aldus de woordvoerder. “Dit is een stijging in vergelijking met vorig jaar september, toen RTL een aandeel van 28,5% haalde.

Het zenderaandeel van RTL 4 steeg afgelopen maand ten opzichte van augustus met 0,5% naar 15,1% in boodschappers 20-49 jaar. Goede Tijden, Slechte Tijden en Crime Scene Investigation gingen aan kop, gevolgd door Dancing On Ice. Het Half Acht Nieuws staat bij de best bekeken RTL 4-programma’s op een vierde plaats.

RTL 5 levert volgens de woordvoerder een ‘belangrijke bijdrage’ aan de stijging van het zenderaandeel van RTL Nederland. In de eigen doelgroep 20-34 jaar haalt RTL 5 een zenderaandeel van 11,3%. Vorig jaar september was dat 8,4%. De Amerikaanse serie Bones en alle CSI-reeksen leveren hier een grote bijdrage aan. “De nieuwe Nederlandse producties ModelMasters: Holland’s Next Top Model en Dat Zal Ze Leren! doen het eveneens uitstekend in de doelgroep 20-34 jaar en ook Jamie Goes Italian weet de RTL 5-kijker te waarderen“, aldus de zegsman.

RTL 7 haalt in de eigen doelgroep mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 5,1%. In september 2005 was dat nog 4,7%. Aan de stijging droegen vooral de UEFA cup-wedstrijden van Feyenoord en Ajax en enkele speelfilms bij.

Update – SBS 6 heeft september afgesloten met een marktaandeel van 13,3% (doelgroep 20-49 jaar). Dit is een vol procentpunt hoger dan september 2005. “Bovendien was het verschil met marktleider RTL 4 in september nog nooit zo klein (0,7%)“, aldus een woordvoerder van SBS. Sterren Dansen op het IJs blijft het op de vrijdagavond goed doen. “De groei is verder mede te danken aan de in september succesvol gestarte programma’s Medisch Centrum, De Afvallers en Je Echte Leeftijd. Medisch Centrum heeft de vooravond van SBS 6 flink versterkt met een uitschieter naar 430.000 kijkers met een marktaandeel van 15,6%.

NET 5 sloot de maand af met een marktaandeel van 6,8%. “De dinsdagavond scoort weer ouderwets goed in de voor NET 5 belangrijke doelgroep vrouwen 20-34 met als uitschieter Gilmore Girls met een gemiddeld marktaandeel van 23,5%. Grey’s Anatomy scoort op dezelfde avond 21,6% en Hotel Babylon 19,2% (vrouwen 20-34).

Veronica eindigde de maand met een marktaandeel van 5,4% (doelgroep 20-49 jaar). “Top Gear blijft het zeer goed doen op de vertrouwde Vrijdagavond Auto-avond met 12,5% in de doelgroep mannen 20-34.” De drie SBS-zenders behaalden een gezamenlijk marktaandeel van 25,5% in de doelgroep 20-49 jaar.

Best bekeken programma’s in september
01. Nederland – Wit Rusland (SBS6) 2.995.000
02. De Wedstrijden (Talpa) 2.361.000
03. PSV – Liverpool (Ned3) 2.331.000
04. Boer zoekt vrouw (Ned1) 2.166.000
05. Luxemburg – Nederland (Talpa) 2.086.000

06. Bordeaux – PSV (Ned3) 2.025.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 1.989.000
08. Journaal 20:00 (Ned1) 1.981.000
09. Sterren dansen op het ijs (SBS6) 1.926.000
10. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.686.000

11. Blik op de weg (Ned1) 1.660.000
12. Dancing on Ice (RTL4) 1.614.000
13. Radar (Ned1) 1.606.000
14. Ajax – IK Start (Ned3) 1.597.000
15. Dancing on Ice de uitslag (RTL4) 1.541.000

Best bekeken zenders in september (doelgroep 6+)
1. Ned1 / 15.8%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 13.2%
4. Ned3 / 8.4%
5. Ned2 / 7.5%
6. RTL5 / 7.0%
7. Talpa / 6.7%
8. NET5 / 4.7%
9. Vero / 4.3%
10. RTL7 / 4.0%
11. Discov / 0.9%
12. Eurosp / 0.7%
13. N.geog / 0.6%
14. Box / 0.4%
15. TMF / 0.3%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 25,5%
3. SBS Groep 22,2%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen