Lijsttrekkers maken pagina’s in Telegraaf

Lijsttrekkers Jan Peter Balkenende (CDA), Wouter Bos (PvdA) en Mark Rutte (VVD) hebben elk twee pagina’s samengesteld in de zondageditie van De Telegraaf. De drie mochten ieder hun eigen nieuws, reportages en interviews kiezen. “Trots op Nederland”, kopt de pagina van Balkenende. Bos heeft zijn pagina de titel ‘Nederland moet socialer’ meegegeven en Rutte zet in op ‘Taalklas na basisschool’. De politici hebben elk ook een plekje in- geruimd voor een bekende columnist.

Op de pagina’s van Balkenende schrijft Hennie Kuiper een column, bij Bos komt VARA-presentator Paul de Leeuw aan het woord en bij Rutte Jort Kelder.

Balkenende noemt het initiatief van De Telegraaf ‘ontzettend leuk’. De premier leest dagelijks zes kranten, maar start met De Telegraaf. “Het is de grootste krant“, aldus de premier. Ook PvdA-voorman Wouter Bos begint zijn dag met De Telegraaf. “Ik lees veel kranten, maar ik begin met De Telegraaf. Daarna worden de kranten wat moeilijker. En ik eindig met het Financieele Dagblad.

VVD-leider Mark Rutte sluit zich daarbij aan, maar opent ook wel eens De Volkskrant als eerste. “De Telegraaf is een grote en belangrijke krant, de grootste qua oplage. Daarnaast is hij leuk geschreven. Als je De Telegraaf leest weet je snel wat er speelt.”

54 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
jane
oktober 30, 2006 12:01

Oh ja, zelf ben ik ook aan het werk, maar sinds het wanbeleid van J.P. Balkenende, waar zijn wetsvoortstellen schering in inslag waren, waar alles als een komeet de hoogte inging en velen diep in de beurs moesten tasten, (denk aan de kinderopvang) om die maandelijkse kosten te dekken, heb je daar wel eens aan gedacht? Econonische teruggang is een korstondige probleem dat voortkont uit een gebrek aan vraag. Balkende was te radicaal!

Gast
of je nog worst lust
oktober 30, 2006 10:02

@ik zeg ook wat
Zeg maar niks. Die “minstbedeelden” van jou zijn zeer vaak uit hun neus vretende, werkschuwe proleten, die al bellend, autorijdend en rokend steen en been klagen dat ze geen geld hebben. Hoe vaak zie ik geen stationcars en SUV’s bij de Voedselbank stoppen, een paar kratjes gratis vreten inlaaien en weer wegracen. Deze mensen zouden in andere landen terecht in de goot belanden maar in NL krijgen ze gewoon een woning toegewezen, met huursubsidie, voorrangsregelingen etc. Vrouw en kinderen worden gewoon versleten alsof het schoenen zijn.
En die wil jij meer geld geven ? Ben jezelf ook zo’n linkse WouterBosrukker ? Ga werken of val dood.

Gast
Ik zeg ook wat
oktober 30, 2006 09:36

Hoe kan iemand nou voor Balkie zijn?
Als je ziet hoeveel mensen naar de klote geholpen zijn,
en dat weer gaat gebeuren als ze terug komen.
Weg ermee,nu minstbedeelde weer eens aan de beurt laten komen.

Gast
Theo
oktober 30, 2006 08:30

Jorzz

X factor begon gewoon om half 10.
Overigens had ik het niet over de kijkcijfers, maar over de inhoud.
Dat was gewoon een ordinaire herhaling.

Het verlies van Gelukkig is wel te verklaren.
Begon ruim een half uur later, en 22.30 is op zondag voor veel mensen te laat.

Gast
Jorzz
oktober 30, 2006 08:25

@Theo

Ik vind 895.000 kijkers best een toppertje voor een programma rond 22:15

Gast
Theo
oktober 30, 2006 08:12

@Jorzz
Gelukkig je bent er starte deze week pas om 22.30, ruim een half uur later dan normaal.
Van een echte topper is echter nooit sprake geweest.

Prima score voor BzV & de Reunie.
Ook Bones & CSI blijven scoren op 5.
SBS scoort gelukkig niet met de Bush propaganda film 9/11
HvN wederom maar weer net 1 miljoen kijkers!!

Wat the X factor op zondag voor toegevoegde waarde heeft weet ik niet, want die paar flitsen die ik zag (in de reclameblokken) waren alleen herhalingen van zaterdag.
Lijkt voorlopig op een goedkoop vullertje de komende weken zolang er nog niets te stemmen is.

Gast
Cees
oktober 30, 2006 08:04

Maar nog wel in de dag top 25.

Gast
Jorzz
oktober 30, 2006 08:02

En opnieuw staat Life and Cooking in de Top15!!! Met 803.000 kijkers op de 12de plaats! JEHOEEEEE! :P ;)

Alleen de voorlopig laatste Gelukkig, je bent er werd maar rond de 500.000 bekeken. Zonde, omdat de voorgaande afleveringen erg goed werden bekeken.

Gast
Jakhals
oktober 29, 2006 22:33

Mike, ga je stemadviespraatje ergens anders verkopen. Balkenende is een sul, dat vindt iedereen.

Gast
Mike
oktober 29, 2006 20:52

Bos waait alle winden mee. Zo’n man moeten we als minister-president niet vertrouwen. Als de PvdA weer aan de macht komt, draait alles weer in de soep. Dat moeten we niet willen.

Gast
Dannylinkers.nl
oktober 29, 2006 20:27

@Jakhals:
Houd stil over dé Minister-President.
En trouwens… kabinet Bos 1 klinkt niet…

Gast
Martijnjdd
oktober 29, 2006 19:47

Nou, het niveau is weer hoog vandaag. :?
Alsof dit soort loze kreten een stemadvies kunnen beïnvloeden.

Gast
Jakhals
oktober 29, 2006 19:43

Go Bos. De uitwerking telt, die is bij Balkie ver te zoeken. Hahahaha, met zijn jodenbril.

Gast
Tim
oktober 29, 2006 19:40

Go JP!! De inhoud telt , die is bij Bos ver te zoeken. hahahaha met zn nep hypocriete grijns….

Gast
Kay
oktober 29, 2006 19:37

@ Mike

En jij bent homo. Ga op een andere site Bos zwart maken. We willen iemand die Nederland gaat verbeteren, niet iemand die nu al zegt dat hij er is!

Gast
Mike
oktober 29, 2006 19:30

@ Johan. Bos is gewoon een hypocriet. Hij wil de oudjes belasting laten betalen en draait zijn woorden gelijk met 180 graden om als er kritiek op komt. Het is een misselijke vent.

Gast
Johan
oktober 29, 2006 19:08

Linda de Mol op de pagina van Wouter Bos, echt een PvdA clan, die Talpa familie
(klik op mijn naam voor die pagina)

Gast
Johan
oktober 29, 2006 19:04

@ Mike posting 1

is geen onzin van Bos, afgelopen week is de wet Huurliberalistatie door de Kamer gejast.

Gast
A.V.
oktober 29, 2006 18:52

Laten we a.u.b. een einde maken aan al die jaren met Balkende. Bos stemmen dus !!!!

Gast
Mike
oktober 29, 2006 18:42

Alleen ik vind dat het een keer tijd wordt voor de Telegraaf om op tabloidformaat over te gaan. Het is niet te lezen. Dat ding is een meter groot ofzo. Tabloid is echt handiger.

Gast
Mike
oktober 29, 2006 18:42

@ Simon. Dat maakt de krant juist levendig, vind ik. Niet strak in de kolommen, maar gewoon losjes. Fijne krant.

Gast
Simon
oktober 29, 2006 17:01

Slimme zet van De Telegraaf ;)
Maar ik blijf het een irritante krant vinden. Veel te druk!!!

Gast
Martijnjdd
oktober 29, 2006 16:49

@Jorzz:

Nederland 1: NOS-Studio Sport
Nederland 2: Knoop in je zakdoek
Nederland 3: Z@ppSport

RTL 5: RTL Film
SBS 6: De Tuinruimers
NET 5: Question sign
RTL 7: The scout
Nickelodeon: The X’s
Jetix: Club van Sinterklaas

Gast
Jorzz
oktober 29, 2006 16:41

Zometeen weer Life&Cooking tussen 16:45 en 19:00 op RTL4! Met onder andere Anita Witzier, Henk Westbroek en het enige echte Life and Cooking Verkiezingslied!

Gast
Kroko
oktober 29, 2006 16:00

Toch vind ik met mijn nog niet geheel wakkere hoofd, he fijn om de Telegraaf te lezen. Al ben ik overgestapt naar de NRC.Next…

Gast
Jordy II
oktober 29, 2006 14:15

Ik wil een snoepje!

Gast
Theo
oktober 29, 2006 14:12

@Joost

Noem het dan ook geen grafkrant.
Dat is wel erg confusing :?

Verder is het me duidelijk :D

Gast
Joost
oktober 29, 2006 14:04

@ Theo. De Telegraaf is zeker een goede krant. Voor mij heeft het alleen geen toegevoegde waarde. That’s all. Ik heb alleen duidelijk willen maken dat ik het niet eens ben met jouw statement over De Telegraaf.

Gast
Theo
oktober 29, 2006 14:00

@Joost

Jij zit de Telegraaf toch te verdedigen als kwaliteits krant!!

Dan kijk ik er van op als jij 12 posten later roept dat het een grafkrant is!!

Is dat zo gek??

Gast
Joost
oktober 29, 2006 13:58

@ Theo. He, wat bedoel je? Ik lees geen Telegraaf. Ik krijg gratis de lokale krant.

Gast
Theo
oktober 29, 2006 13:57

Theo. Ik blijf De Telegraaf lezen? Ik heb wel wat beters te doen dan m’n tijd te verdoen met die grafkrant.

??? zit je mij nu te fucken ???

Gast
Joost
oktober 29, 2006 13:55

@ Theo. Ik blijf De Telegraaf lezen? Ik heb wel wat beters te doen dan m’n tijd te verdoen met die grafkrant.

@ Rens. Ja, je kan inderdaad zelf een goede mening vormen met het objectieve nieuws in De Telegraaf. Daar heb je gelijk in.

Gast
Theo
oktober 29, 2006 13:53

Theo. Winkels en kranten is natuurlijk appels met abrikozen vergelijken.

Jij begon over kwaliteit, ik gaf alleen maar aan dat het best verkopende of het meest gelezen niet per definitie iets met kwaliteit te maken hoeft te hebben.
Net zomin als het feit dat het goed is als iets in een behoefte voorziet.

Buiten dat is er niet zo heel veel verschil tussen winkels of kranten.
Het gaat bij beide gewoon om een produkt verkopen en winst maken.
De Telegraaf zet in de krant wat het volk wil lezen en de winkel hangt in het schap wat het volk wil dragen.

We gaan het niet eens worden Joost.
Maakt ook niet uit jij blijft gewoon de Telegraaf lezen (en ik niet)
En dankzij al deze verschillen is Nederland dus zo’n lekker land, en ondanks dat Patrick dat graag zou zien ga ik (buiten de vakanties)
zeker m’n koffers nog niet pakken.

Gast
Rens
oktober 29, 2006 13:48

In plaats van deze te verkrijgen bij… de Telegraaf?

Gast
Joost
oktober 29, 2006 13:45

@ Rens. Leuk dat je dat dacht. Misschien moet je eens proberen om zelf een mening te vormen.

Gast
Rens
oktober 29, 2006 13:40

Telegraaf heeft wel een aandeel in Geen Stijl…

Gast
[dannyºlinkers).nl - medianieuws
oktober 29, 2006 13:40

@Mike:
Inderdaad, mee eens…

Gast
Rens
oktober 29, 2006 13:39

Ik dacht dat het gewoon als feit vast stond dat de telegraaf zeer selectief en subjectief is.

Gast
Mike
oktober 29, 2006 13:38

@ Thomas. Het verschil tussen De Telegraaf en Geenstijl is natuurlijk helemaal nonsens. Geenstijl is een walgelijk nieuwsplatform. De Telegraaf is daar totaal niet mee te vergelijken.

Gast
Thomas
oktober 29, 2006 13:36

Volkskrant “eng”-links ? Zal wel komen dat ik zelf geabboneerd ben op de Volkskrant (en Trouw, beiden voegen voor mij iets toe) maar dat is wel érg ongenuanceerd. Kom eerst maar eens met voorbeelden aan zetten (bovendien krijgen ALLE politica hun “15 minutes of fame” in de Volkskrant. zowel links als rechts).

Zembla laat zich echter wel heel erg kennen gezien hun gekozen onderwerpen. Maar inhoudelijk ruikt het ook niet naar overduidelijk “linkse propaganda”. En om de Telegraaf (die het woord “krant” zeker niet verdiend) rechtse hielelikkers te noemen gaat me ook net iets te ver.
Men heeft daar uberhaupt nog nooit gehoord van goede berichtgeving. De Telegraaf geeft simpelweg wat het volk wilt. En dat is dus sensatie belust GeenStijl-achtig-objectief nieuws.

Gast
Joost
oktober 29, 2006 13:35

@ Rens. Nee, komt omdat het volstrekte onzin is.

@ Theo. Winkels en kranten is natuurlijk appels met abrikozen vergelijken. Dat slaat nergens op. Ik blijf bij mijn standpunt dat zowel De Telegraaf, als het door jou genoemde Volkskrant en Hart van Nederland, wel degelijk kwaliteit bieden. Als zoveel mensen het waarderen, dan kan je niet ontkennen dat De Telegraaf een slecht product is, of Hart van Nederland een slecht format.

Ik heb het trouwens nergens gehad over inhoudelijke kwaliteit. Maar daar valt ook weinig over te zeggen. Wat is kwaliteit? Ik vind dat een krant kwaliteit bied, als het mij op de hoogte kan brengen van het laatste nieuws, straight to the point, maar toch uitgebreid. En ik vind dat de Telegraaf aan die behoefte voldoet.

Dat De Telegraaf bekend staat als door jou beschreven, daar sluit ik me helemaal aan. Maar dat komt vooral door het meeloopgedrag van tegenwoordig. De Telegraaf piekt in vergelijking met andere kranten en nieuwsdiensten niet met inhoudelijk onjuiste verslaggeving, uitgezonderd van het werk van roddeltante Wilma Nanninga.

Overigens vind IK een krant in het algemeen tegenwoordig weinig toegevoegde waarde meer hebben. Het merendeel wat er instaat hoor je via tv, radio en vooral internet. En juist daarom vind ik het zo’n prestatie dat De Telegraaf dagelijks nog zoveel lezers weet te boeien.

Gast
Theo
oktober 29, 2006 13:28

Patrick er is gelukkig nog genoeg volk in Nederland die de Telegraaf niet lezen, geen Grad Damen kopen, en geen HvN kijken.

Daar zitten mijn vrienden bij.

En Nederland is een fantastisch land.
Zou niet weten waarom ik zou moeten verhuizen.

Gast
Tim
oktober 29, 2006 13:27

Nederlanders zijn zo dom. Zo goed gaat het niet met Nederland en wat doen ze…ze gaan gewoon weer keihard op het CDA en de VVD stemmen. Hoe dom kan je zijn!

Gast
Patrick
oktober 29, 2006 13:26

Theo als je al nooit bij het volk heb willen horen wat let je ? pak je koffers en verhuis :)

Gast
Theo
oktober 29, 2006 13:21

Zeeman heeft ook 10 miljoen bezoekers per jaar, en McDonald waarschijnlijk ook.
Dat maakt ze nog niet tot goede kledingwinkels of restaurants.
Voorzien in een behoefte zegt niets over kwaliteit.
Net zomin als hoge verkoopaantallen iets zeggen over kwalitiet.
Het zegt hooguit iets over de smaak van “het volk” maar daar heb ik toch al nooit bij willen horen.

Jouw motivering dat je een goede krant bent als je inspeelt op de behoefte van je lezer mag commercieel gezien dan wel kloppen, het zegt niets over goede smaak of kwaliteit.

Als jij goed gelijk stelt aan best verkopend heb je gelijk.
Er zijn veel mensen die graag achter de winnaars aanlopen, maar in dat geval speel ik liever muurbloempje.

Ook je betoog dat de Telgraaf niet bekend staat als krant met veel feitelijke onjuistheden bestrijd ik.
De Telegraaf is juist de krant die bekend staat om zijn hapsnap verslaggeving en het van alle kranten het minst doet qua “feitelijk juiste berichtgeving”

Gast
Rens
oktober 29, 2006 13:20

Het is je nog niet opgevallen dat artikelen in de Telegraaf gelogen, eng rechtse en zeer subjectieve trekjes bevatten??????????

Gast
Mike
oktober 29, 2006 13:20

@ Martijnjdd. Bah, ik vind Bos echt een walgelijk mannetje. Hij praat met alle winden mee. Niet te vertrouwen die man.

Gast
Joost
oktober 29, 2006 13:10

Een bereik van meer dan een miljoen lezers zegt wel degelijk wat. Dat zegt dat De Telegraaf als krant nog steeds toegevoegde waarde heeft, voorziet in een (entertainment)nieuwsbehoefte en inspringt op hetgeen de lezer wilt lezen. Als je die eigenschappen hebt, dan ben je een goede krant en dat dat wordt gewaardeerd blijkt uit de leesaantallen. Net als Hart van Nederland. Dat heeft ook een ijzersterk formule, die net als Telegraaf voorziet in een bepaalde behoefte. Niemand zegt dat Hart van Nederland een volledige nieuwsrubriek is, maar het geeft toch een aardige weergave van waarmee Nederland zich bezighoudt.

Nieuwsverslaggeving is nooit puur objectief. De signatuur van de schrijver komt soms wel een beetje naar voren. Niet alleen bij De Telegraaf, maar ook bij andere kranten, televisiejournaals, etcetera. Het is mij echter nog niet opgevallen dat veel artikelen in De Telegraaf sterk bij elkaar gelogen, ‘eng rechtse’ of zeer subjectieve trekjes bevatten.

Volstrekte onzin. De Telegraaf doet, ondanks de onderlinge verschillen, niet onder voor welke krant dan ook.

Gast
Jordy II
oktober 29, 2006 13:03

Ik vind dit gewoon ranzig! Je hoeft toch niet mee te doen aan dat aandachts schreeuwerige gedoe!? Is er dan niemand die daar boven staat? Of kan het niet anders, móet je het wel, omdat de Nederlanders eenmaal zo hun keuze maken? Zijn we dan echt zo dom?
In m’n nog korte leven heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, al dat publiciteitsgedoe voor de verkiezingen. Voor m’n gevoel is dit echt nooit gebeurt in voorgaande jaren. Mijn god zeg, waar slaat dit op!?
En ook werkelijk íedere partij doet mee aan dit circus. Bah! Ik vind het vunzig goedkoop! Ik mag nog niet stemmen, maar als de volgende verkiezingen er zijn, en het gaat weer zo dan weet ik in ieder geval op wie ik NIET stem!

Gast
Martijnjdd
oktober 29, 2006 12:57

Vorige week sneerde Woutertje Bos nog dat hij geen hoofdredacteur van Boulevard hoefte te worden om de kiezers te bereiken. Nu wordt hij eindredacteur van soortgelijke pulp. :?
(Geldt ook voor JP en Rutte)

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen