SBS moet 153.000 euro boete betalen

Geplaatst op wo 31 mei 2006 om 15:02

De afbeelding “http://home.planet.nl/%7Ewill1856/Mediakrant/commissariaatvoordemedia.png” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.SBS (Net5, Veronica en SBS6) is het niet gelukt om via een rechtszaak bij Raad van State onder een boete van 153.000 euro uit te komen.

Het Commissariaat voor de Media legde die boete eind 2003 op omdat het concern zich niet had gehouden aan de reclameregels die gelden voor commerciële zenders in Nederland. Het tv-bedrijf ging daartegen in beroep bij de mediawaakhond zelf, bij de rechtbank en uiteindelijk bij de Raad van State, maar ook dat laatste protest bleek vandaag vruchteloos. Dat meldt het ANP.

Zenders mogen per uur maximaal twaalf minuten aan reclameblokken inplannen. Volgens het commissariaat overschreden de SBS-zenders (in de beboete periode heette Veronica nog V8) dat maximum regelmatig. Ook zat er soms minder dan de voorgeschreven twintig minuten tussen programmaonderbrekende reclameblokken. SBS protesteerde over de berekeningswijze van de mediawaakhond en over de hoogte van de boete, maar de Raad van State verwierp de bezwaren.








12 Reacties op “SBS moet 153.000 euro boete betalen”


  1. valentino

    terecht hopelijk gaan ze deze zenders vaker controleren en vaker boete,s uit delen misschien gaan ze het leren

  2. Craig

    Ja SBS geeft best wel veel reclame. Als een serie net bezig is al binnen 10 minuten reclame. Terwijl er tussen dat programma en de vorige ook een reclame blok zat.

  3. Chiel

    Sbs zend inderdaad na het programma ook reclame uit, en bij het volgende programma na 10 minuten al. Maar de winst die ze daar mee maken is vast groter dan doe boette :)

  4. René

    Vlgens mij houdt geen enkele comm. Omroep zch daaraan.
    Ze sparen minuten op en die plakken ze achter elkaar. Reclameblokken van 9 minuten zijn meer regel dan uitzodering.

  5. Thomas

    SBS b.v. schendt wel vaker de reclame regels, en dat moet ook wel als men moet concurreren met RTL. Want die laatste schendt de Nederlandse reclame regels constant (daar duren de reclame blokken helaas vaak 9 tot 10 minuten), alleen zijn daar geen concequenties aan.

    Dit moet voor SBS toch wel de zoveelste aanleiding zijn om gewoon beter het truucje van RTL ook uittevoeren. Zeker met de toekomst van Crossmedia, waar de Nederlandse wetgeving veel te streng voor is om serieus in te kunnen concurreren.

  6. Craig

    Hoe kan RTL Nederlandse regels schenden die niet voor hun gelden Thomas?

  7. Thomas

    Waarom, waarom oh waarom, staat Nederlandse vetgedrukt ? Oh, oh, oh, ik vraag het mij af. Begrijpend lezen Craig.

  8. Theo

    In Nederland is de wetgeving altijd dusdaning debiel zodat we er altijd wel weer voor zorgen dat al het geld naar buitenlandse investeerders kan vloeien.
    Dankzij “Nederland Regeltjesland” benadelen we altijd onze eigen ondernemers en de buitenlandse investeerders lachen zich helemaal het schompus.
    Ze leren het hier echt nooit maakt niet uit of links of recht aan de macht is, we moeten af van een veel te groot leger aan regelgeile ambtenaren in dit land.

  9. René

    @Theo

    Hear hear.

  10. Jorzz

    Talpa mag toch 10 gebruiken, maar SBS6 gaat er weer tegenin

  11. René

    Hier kan SBS niets meer aan veranderen zeker niet voor de tijd dat Talpa gebruik gaat maken van het cijfer tien.
    Het komt ook een beejte kinderachtig over van SBS. Maar ja, Recht is recht en in de zakenwereld is veel kinderachtig gedoe vanwege de concurrentie heel normaal.

  12. Craig

    Als Talpa zichzelf Talpa10 had genoemd was er toch geen probleem?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.