NPO laat kijker formats bedenken: ‘Jouw idee op tv’

De NPO en Omroep MAX slaan de handen ineen voor de publiekspitch ‘Jouw idee op tv’, waarbij kijkers worden opgeroepen om hun ideeën voor tv-formats op te sturen. Het is de bedoeling dat één of meerdere van die ideeën ook daadwerkelijk wordt uitgewerkt tot een programma op één van de publieke zenders. “Luisteren naar de wensen van onze kijker, dat doen we bij MAX altijd al. Maar met ‘Jouw idee op tv’ gaan we nóg een stapje verder“, zegt omroepbaas Jan Slagter.

Ook NPO-baas Shula Rijxman is hartstikke enthousiast. “We zijn een enorm creatief en vindingrijk land en juist daarom ben ik zo benieuwd naar de ideeën van de mensen thuis, jong én oud, met diverse achtergronden.”

Iedereen kan zijn of haar programma-idee insturen via de website jouwideeoptv.nl. Dat kan bijvoorbeeld een reality-programma, een quiz, een kinderprogramma of een journalistieke reportageserie zijn.

De inzending hoeft geen uitgewerkt format te zijn, een goed idee is al genoeg. “Van de indieners wordt wel gevraagd hun idee te omschrijven en te motiveren. In de beoordeling wordt er op gelet of de ideeën passen bij de publieke omroep. Originaliteit en eigenheid staan daarbij voorop.”

De oproep staat open voor iedereen vanaf 13 jaar, maar professionele programmamakers zijn uitgesloten van deelname. De inzendtermijn loopt tot en met 27 september.

Pitchdagen

Op 10 oktober, tijdens de Dutch Media Week in Hilversum, wordt de eerste pitchdag op het Media Park gehouden. Maximaal 100 inzenders worden hiervoor uitgenodigd. De ideeën worden beoordeeld door vijf duo’s van ervaren tv-makers van Omroep MAX en medewerkers van de NPO-netten, ingedeeld naar vijf thema’s:

1. Actualiteit/Journalistiek + Documentaire – Gijs van Beuzekom (netmanager NPO 2) en Ary Schouwenaar (regisseur/programmamaker o.a. Tijd voor MAX, RTL Boulevard, documentaires)

2. Drama/Comedy – Hans Schwarz (manager Programma Aankoop NPO) en Yvonne Mencke (eindredacteur o.a. MAX Maakt Mogelijk, Doorbakken, MAX Ouderenjournaal)

3. Informatief – Remco van Westerloo (netmanager NPO 1) en Ad van der Ree (eindredacteur online MAX Vandaag)

4. Human Interest – Mezen Dannawi (manager NPO Start) en Nick Preusterink redacteur/samensteller o.a. Tijd voor MAX, MAX Skûtsjejournaal, Doorbakken)

5. Jeugd/overig – Robert Fortuijn (manager NPO Zapp) en Stephanie Gijbels (redacteur/samensteller o.a. Droomhuis Gezocht, MAX Pubquiz)

Deze duo’s selecteren maximaal 10 ideeën voor een tweede pitchdag op 30 oktober. Op die dag bepaalt de jury – bestaande uit MAX-directeur Jan Slagter, Directeur NPO Televisie Frans Klein, netmanager NPO 3 Suzanne Kunzeler en Hoofd Televisie van Omroep MAX Nicolette de Wolf – of er een idee tussen zit, dat tot een echt tv-format kan worden uitgewerkt. Dit kunnen ook meerdere ideeën zijn.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen