Mark Rutte ziet kijkcijfers coronapersco fors dalen

Geplaatst op do 04 jun 2020 om 7:50


De kijkcijfers van woensdag 3 juni 2020 (SKO)

Mark Rutte ziet de kijkcijfers van zijn periodieke coronapersconferentie fors dalen nu we beginnen te wennen aan het tijdelijke abnormaal. Er keken gisteren, verspreid over de drie grote zenders, bijna 3,9 miljoen mensen naar de persco. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Rutte liet zich ditmaal uit over de vakanties – we kunnen per 15 juni weer ‘veilig’ naar enkele tientallen landen – maar reageerde aansluitend in het vragenrondje ook op het omstreden Dam-protest.

Het is veruit de minst bekeken persconferentie sinds het begin van de coronacrisis. De meeste mensen keken via NPO 1, namelijk 2,6 miljoen. RTL 4 trok 895.000 kijkers met het persmoment en SBS 6 trok 316.000 kijkers.

Een overzicht van de kijkcijfers van Rutte’s coronapersconferenties tot nu toe:

  • 16 maart: 7,0 miljoen (geen persco, maar de toespraak)
  • 19 maart: 3,5 miljoen
  • 23 maart: 7,6 miljoen
  • 31 maart: 7,6 miljoen
  • 7 april: 4,9 miljoen
  • 14 april: 5,0 miljoen
  • 21 april: 7,8 miljoen
  • 6 mei: 7,0 miljoen
  • 19 mei: 5,7 miljoen
  • 3 juni: 3,9 miljoen

Door naar prime time: daar was Tussen Kunst en Kitsch het meest in trek met 1,7 miljoen kijkers (32 procent). Direct erna trok Jouw Stad Ons Dorp 813.000 kijkers (18 procent).

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Help Mijn Man Is Klusser met 661.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, Steenrijk Straatarm met 600.000 kijkers (12 procent) op SBS 6 en Jeroen Pauws Eindexamen Geschiedenisquiz met 485.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Om half tien waren de meest bekeken alternatieven Beau met 806.000 kijkers (19 procent) op RTL 4, Nieuwsuur met 681.000 kijkers (15 procent) op NPO 2 en 100 Jaar Jong met 428.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste wegen: 285.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met As good as it gets: 249.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bad Samaritan: 205.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 198.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met No Escape: 183.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Young Adult: 73.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Journaal extra (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (2,4 miljoen, M (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Nieuws Extra (895.000), Ik weet er alles van (692.000), RTL Boulevard (651.000) en Editie NL (560.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (932.000), Hart van Nederland (564.000) en Shownieuws (479.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal extra (NPO1) 2.649.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.379.000
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.653.000
04. M (NPO1) 1.404.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.226.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.221.000
07. Op1 (NPO1) 1.158.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.054.000
09. Journaal laat (NPO1) 932.000
10. RTL Nieuws Extra (RTL4) 895.000


11. Jouw stad ons dorp (NPO1) 813.000
12. Beau (RTL4) 806.000
13. Ik weet er alles van (RTL4) 692.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 681.000
15. Help mijn man is klusser (RTL4) 661.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 33.4%
2. RTL4 / 15.9%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 6.8%
5. NET5 / 4.3%


6. NPO3 / 3.7%
7. Vero / 3.3%
8. RTL5 / 2.9%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL8 / 1.5%


11. SBS9 / 1.7%
12. Discov / 1.3%
13. TLC / 1.2%
14. BBCfirst / 1.0%
15. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,9%
2. RTL Nederland 23,0%
3. Talpa TV 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS








52 Reacties op “Mark Rutte ziet kijkcijfers coronapersco fors dalen”


  1. Zo maar een woensdagavond in de maand juni

    Zo maar een woensdagavond in de maand juni 2015 (3/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 31,5%
    2. RTL Nederland 30,5%
    3. SBS Groep 19,1%

    En zo maar een woensdagavond in de maand juni 2020 (3/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 43,9%
    2. RTL Nederland 23,0%
    3. Talpa TV 18,1%

    Cijfers zeggen alles.

  2. Curryworst

    ‘het tijdelijke abnormaal’ is inderdaad een betere omschrijving van de huidige situatie dan het ‘nieuwe normaal’.

  3. John

    Zo maar een woensdagavond in de maand juni
    do 04 jun 2020 om 7:55

    Wat heb je aan die cijfers van 5 jaar geleden onzinnige vergelijking!!!

  4. Arie Schoenlepel

    Rutte zal de volgende keer een feestneus 🤡 opzetten. Dat trekt vast meer kijkers. Heel belangrijk.

  5. Ik weet er alles van.....

    Ik weet er alles van komt niet echt uit de startblokken dit jaar….

  6. Eric

    @Zo maar een woensdagavond…

    Verlies marktaandeel RTL Nederland is in amper 5 jaar tijd desastreus te noemen. En dat nagenoeg elke avond. Nog 5 jaar erbij en dan?

  7. PIPPA

    1. NPO op eenzame hoogte. Wat een kwaliteit

    2. Talpa mooie cijfers voor de woensdag.

    3. Over RTL heb ik het maar niet anders worden de Pro kijkers boos.

  8. Fact check

    @Zo maar een woensdagavond in de maand juni

    Cijfers zeggen alles….. over jouw IQ

  9. Fact check

    Gemiddelde marktaandeel (in %) van jan t/m april 2020 ten opzichte van jan t/m april 2019

    NPO 39,1 – 38,8
    RTL 26,1 – 26,0
    TALPA 18,6 – 18,9

    Groei bij NPO ten koste van Talpa, RTL nagenoeg gelijk gebleven

    NPO 39,1 (39,4) 37,4 (38,4) 41,3 (39,3), 40,2 (34,7)
    RTL 26,5 (27,0) 26,4 (26,1) 25,7 (25,9), 25,6 (24,8)
    TALPA 18,0 (17,7) 18,9 (18,7) 18,1 (19,3), 19,4 (19,8)

  10. 💭

    Gunoten van OP1.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  11. Peter Beense

    Ik heb alleen naar mijn frituurpan gekeken

  12. Talpa TV en RTL Nederland aan de beademing

    Benieuwd wat er de komende maanden echt gaat gebeuren.
    Het rammelt en rommelt enorm op de burelen van beide organisaties.
    Verdienmodel is geleidelijk aan in huidige vorm onhoudbaar.

  13. Milan

    Programma’s met 600.000 kijkers zijn het nieuwe normaal bij RTL. Wen er maar aan.

  14. Milan

    O nee, soms is er bij RTL nog een programma met 800.000 kijkers. Niet goed gekeken…

  15. Snake Charmer

    Is het ooit zo slecht met SBS6 gegaan als sinds John de Mol er een of andere gare zender van heeft gemaakt?

  16. WEST*

    zo gauw onhoudbaar is het echt niet beide zijn grote bedrijven en die hebben nog wel wat vet op de botten

    zolang ze niet in de rode cijfers komen en cashflow meer hebben is er nog

    van geen winst maken ga je niet failliet , maar van geen cashflow meer hebben wel

  17. WEST*

    is er nog niets aan de hand

  18. PIPPA

    Is het ooit zo slecht met RTL gegaan sinds Peter vd Vorst er een of andere gare zender van heeft gemaakt?

  19. WEST*

    in de tijd van Tina schreef men ook dat de stekker er uit ging ! niets is minder waar

  20. WEST*

    @ Pipa ligt aan de andere kijkgewoontes van de kijker Er is niemand die dat kan veranderen RTL zal nooit meer de hoge cijfers halen als voorheen in de succesjaren !

  21. Hans

    De jaren van achteruitgang bij RTL zijn al geweest. Sinds PvdV daar zit is RTL gegroeid. Talpa daarentegen heeft vorig jaar een lichte opleving gehad en is nu weer aan het inleveren.
    Voordeel van de RTL groep ten opzichte van Talpa is dat zij wel een streamingdienst (Videoland) hebben waardoor zij op andere vlakken dan lineaire TV een groei doormaken.

  22. Dirk

    Rutte doet en heeft nooit anders gedaan dan liegen en bedriegen, is Rutte dan nog wel de juiste persoon om ons de 1,5 meter nog op te leggen en dat hij zegt dat dit nodig is?

    Met de VVD aan de macht, heb ik altijd van mijn ouders geleerd om het tegenovergestelde te doen van wat zij willen, want daar wordt je wijzer van en zeker financieel wijzer van en tot nu toe is dat ook altijd al gebleken.
    Logisch ook, want de VVD is een partij die concurrentie op het verkeerde been probeert te zetten zodat de VVD er financieel gewin uit kan halen.

    (p.s., hou je aan de 1,5 meter natuurlijk)

  23. HansR

    Grappig dat hierboven wordt gesproken over het nieuwe normaal met 600.000 kijkers dat weinig is maar als normaal voor RTL gezien moet worden. De MC daarentegen schreeuwt van de daken als Wendy vD bij SBS/Talpa 600.000 kijkers heeft en dat een enorm succes toedicht.

  24. Snake Charmer

    SBS6 komt gewoon niet eens meer voor in de top 15. En dat terwijl in de zomermaanden Hart van Nederland en Shownieuws standaard in de top 5 stonden.

  25. WEST*

    @Hans R
    ja onbegrijpelijke reacties ! Het nieuwe normaal 600.000 kijkers voor RTL
    en 600.000 is zo slecht voor SBS6
    iHet zijn gewoon crisistijden voor RTL , en de vergaderingen zullen geen leuke uurtjes zijn !

  26. Videoland zwaar verliesgevend

    Gaat het in huidige vorm niet redden tegenover andere buitenlandse grootmachten.

    NPO, RTL Nederland en Talpa TV zullen op dit gebied veel meer handen in één moeten slaan om nog een goed Nederlands platform in de lucht te houden.

  27. @West*

    Nee, op deze site juist wordt juist 600.000 bejubeld als een succes voor SBS, menig bericht verschijnt hier dan (lees: Hart in Aktie) maar voor RTL hoor je an niks als ze zelfs 890.000 kijkers scoren is t slecht, beetje krom

  28. Rob

    @
    Videoland 10:02

    Videoland is niet verliesgvend.
    En in de plannen voor een sterker Nederlands platvorm komt Talpa niet voor.

  29. WEST*

    @videoland zwaar verliesgevend

    Zullen ze nooit toegeven , en…. brengen ook nooit cijfers naar buiten, dus kunnen ze beweren wat ze willen , en niemand heeft daar controle op ! Maar naar schatting hebben ze plm 750.000 abo`s maar daar zitten ook proef abo`s bij
    Hoeveel echte betalende abo`s ze hebben weet de buitenstaander niet Maar dat zal rond de 600.000 zitten

  30. Alfonso

    Talpa verknalt alles, Sport7, Tien, Talpa en nu gaan ze Radio 538 ook al verknallen, is nu ook al geen marktleider meer.
    John moet gewoon ophouden en het leiden van een zenderimperium aan een ander over laten.

  31. WEST*

    bij BNR hoorde ik laatst dat er wel degelijk geld bij moet , voorlopig verdienen
    ze hihil ,en geld voor nieuwe titels hebben ze niet, en Netflix bijhouden om maar ook nieuwe titels in te kopen kan je ook niet volhouden! De laatste tijd is dat aardig ingezakt ! Het is een prestige project omdat RTL overal aan wil meedoen!
    Maar waar ze echt voor zijn , beetje leuke tv programma`s maken ,vergeten ze !

  32. @West*

    Netflix hoeven ze niet bij te houden, er is plek voor Videoland in Nederland als tegenhanger juist van Netflix. Videoland wordt vooral gebruikt als terug/vooruitkijk platform en dat werkt perfect.

  33. Rob

    Het nieuwe tv seizoen ..
    Komt het extra seizoen van wie is de mol vanaf september op npo 1 ? .
    Op 4 verwacht ik vanaf sep op zaterdagavond HGT
    En op 6 IHVH.

  34. Ron

    Dit was dan ook de laatste persco. Het stopt vanwege tegenvallende kijkcijfers…

  35. Wyatt

    Videoland doet het goed. Ze snappen bij RTL ook wel dat streamen het nieuwe TV kijken is geworden. En wat dat betreft lopen ze bij Talpa hopeloos achter.

  36. BREAKING, DOODSTEEK VOOR MEILAND ?

    De afgelopen tien weken was het iedere maandagavond wijnen, wijnen, wijnen geblazen. Martien, Maxime, Erica en Montana slaan nu niet alleen een week over, maar verkassen ook naar een andere avond. De nieuwste aflevering is pas op 13 juni te zien. De maandag wordt daarmee ingeruild voor de zaterdagavond.

    Nou, daar gaan de kijkcijfers!

  37. WEST*

    @Wyatt Het maar net waar je je als bedrijf je eerste prioriteiten aan geeft !
    Jje kunt je maar op èèn ding concentreren , en wie zegt dat deze diensten een bllijvend succes gaat worden in de toekomst? Het is nu een hype, en dat gaat zeker ook weer voorbij , zoals alle hypes en trends in het leven !
    En je kan er zeker van zijn dat ook streamingdiensten in de toekomst met reclame komen,! De voorzichtige berichtgeving van pakweg een half jaar geleden in de mediasites bevestigen dat! En als Disney / Netflix met reclame komt, blijven andere niet stilzitten, daar is heel veel geld mee gemoeid !

  38. Tilly

    Nog altijd hoger dan de kijkcijfers van het Sinterklaasjournaal. Misschien is het een idee voor hem om Dieuwertje Blok op te volgen bij het Sinterklaasjournaal ;)

  39. Britt Scholte Lover

    Slim om Chateau Meiland naar de zaterdagavond te verplaatsen, op rtl zijn toch alleen maar herhalingen te zien dan en maandags is geen goede tijd aangezien veronica inside dan uitzend

  40. J

    @Breaking & Britt:

    Meiland wordt helemaal niet verplaatst. Zijn gewoon de herhalingen op de late zaterdagavond.

  41. jmp

    Klopt, maar dat zal niet zozeer aan Rutte hebben gelegen hebben, maar vooral aan die, héél netjes gezegd, írritante kuttekoppen van de media in de zaal, die het héél belangrijk vonden dat Rutte iets zou zeggen over de toestand ergens in een heel ver buitenland, ipv hoe het in ons eigen land er qua gezondheid en verdere maatregelen voor staat.

    Het was werkelijk tenenkrommend. Links Nederland heeft zich de afgelopen dagen en dus ook tijdens de persconferentie schándalig gedragen!

  42. JobF

    @J vaag dat RTL opeens dit in het nieuws gaan gooien. Chaos kweken ofzo? Rare actie

  43. @J

    Wordt wel verplaatst

  44. Bart TV man

    Ik blijf kijken naar Rutte, ben een Rutte freak.

  45. Anne

    De bejaarde kijker (en netto-belastingontvanger) had weer een topavond.

  46. Talpa en RTL verpulvert door de NPO

    Prachtige stabiele cijfers voor de npo.

    Het einde voor Talpa en RTL is in zicht.

    Rommel en bagger wordt niet gewaardeerd.

  47. WEST*

    @ anne Als we in Nederland geen com tv hadden , waren de boodschappen waarschijnlijk goedkoper geweest van Unilever
    COM TV is zogenaaMd gratis maar als je de kosten gaat ontleden per huisgezin, ben je meer kwijt voor com tv dan het belastinggeld dat men betaald voor de NPO

  48. Chelsey

    rtL-nederland voelt steeds vaker de hete adem van Talpa tv in haar nek! Geen wonder dat ze geen wroetgelegenheid onbenut laten om rtL-nederland/dpg varken Angela voor veel geld aan het werk te zetten. Kansloos, rtL-nederland is namelijk nog lang niet af van Talpa tv! Het marktaandeel van rtL-nederland zal bij het verstrijken van de jaren nog verder gaan dalen, Talpa tv is niet te stoppen!

  49. @Chelsey even een pilletje

    Oh oj Chelsey humor of domheid.

  50. Dartsfan

    Wat raar, komt Chateau Meiland dan op maandag of zaterdag?!

  51. Dartsfan

    Op kijk staat idd dat Chateau Meiland aflevering 11 volgende week zaterdag pas komt. Ik zou het dan zo doen:
    20:30 Chateau Meiland
    21:30 herhaling de beste liedjes van
    Naar dance dance dance herhaling kijkt toch geen drol.
    Wat er dan aanstaande maandag komt weet ik niet.

  52. JobF

    In de programmering staat gewoon nog chateau meiland op maandag hoor. Dat moet je volgen. Niet kijk.nl
    Deze site : https://tv.talpanetwork.com/plannersinfo/

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.