RTL Boulevard belazert kijker met sluikreclame Bridget

Het programma RTL Boulevard van RTL 4 heeft zijn kijkers gisteren bedonderd met een bijna één minuut durend item over het nieuwe PowerSlim-dieet van Bridget Maasland. De showrubriek liet zijn kijkers in de waan dat haar dieet redactioneel interessant werd geacht, maar in werkelijkheid blijkt het om een één minuut durende reclamespot te gaan. Zonder dat de kijkers dit wisten, kregen zij een betaald item voorgeschoteld, ingeklemd tussen redactioneel uitgekozen onderwerpen.

Het was al merkwaardig hoe Maasland uitgebreid de ruimte kreeg om een commercieel product te pluggen. “Bridget is de afgelopen maanden druk bezig geweest met een dieet, dat heet PowerSlim, en dat is door diëtisten samengesteld. Inmiddels is zij met behulp van een coach al zeven kilo kwijtgeraakt en wij gingen bij haar thuis langs om poolshoogte te nemen“, meldde presentator Luuk Ikink.

Maasland vertelde vervolgens uitgebreid over haar strijd tegen de kilo’s. “Ik móest niet überhaupt afvallen, maar ik wilde wel heel graag, omdat televisie nou eenmaal toch altijd die vijf kilo extra toont. Toen dacht ik: vijf kilo kan er altijd af.”

Ze vervolgde: “Hoe ik het heb gedaan? Eigenlijk door op mijn eten te letten en tussendoor neem ik PowerSlim-producten. Dat zit hem soms in drankjes, soms in repen, soms zelfs in chipjes. Ik zat eigenlijk al binnen anderhalve maand op mijn streefgewicht.”

Het idee is nu eigenlijk om het consistent te houden. Dat je natuurlijk niet weer in iets anders vervalt of gaat jo-jo’en. Alles voelt beter, maar ik ben natuurlijk ook verliefd. Dat scheelt ook.”

Het is erg misleidend om stiekem een gesponsord item uit te zenden tussen redactionele content, zónder dat duidelijk aan te geven. Op de website van RTL Boulevard is dat wél gebeurd met de duidelijke vermelding ‘van onze partner PowerSlim’.

Hoe kijkt RTL 4 zelf aan tegen deze gênante sluikreclame? “Per abuis ontbrak de juiste sponsorvermelding in het tv-programma, online is dit wel duidelijk gecommuniceerd.

De reclamespot van Bridget Maasland in RTL Boulevard trok gisteren 992.000 kijkers (24 procent). De showrubriek trok meer kijkers dan gebruikelijk vanwege het nieuws over de scheiding van Marco en Leontine Borsato.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen