Volkskrant vindt Scheetjes-soap creatieve armoede

De Volkskrant vindt dat de nieuwe SBS 6-soap ‘De Scheetjes: bouwen op Bonaire’ van creatieve armoede getuigt. Het programma, dat wordt uitgezonden in het tijdslot van Chateau Meiland, gaat echt helemaal nergens over. Dat vindt Frank Heinen, zo laat de tv-recensent blijken in de krant. De soap over Martien Meiland is zó’n groot succes dat men in de archieven is gedoken om nóg een Ik Vertrek-familie op te rakelen en die een eigen soap te geven. Het zijn de Scheetjes geworden.

Wat een armoe, vindt Heinen. “Wat werkt, moet worden herhaald, uitgemolken en gekopieerd. Zo gaat dat, op tv.”

Er moet een moment geweest zijn waarop ‘een creatieveling in een Talpa-kantoor’ de kijkcijfers van Chateau Meiland bestudeerde en een ondergeschikte ‘alle oude afleveringen van Ik Vertrek terug liet kijken. “En zo kunnen we nu elke maandagavond op SBS kijken naar De Scheetjes.”

Er gebeurt wel héél weinig in hun programma, aldus Heinen. “Ze frituren snacks, bakken pannekoeken en laten de hond uit. Verder missen ze vooral hun familie. Ze komen nergens.

En dit hebben we allemaal te danken ‘aan die ene persoon bij Talpa bij wie in een moment van kolossale originaliteit dit format zijn gedachten moet zijn komen binnenwaaien’, besluit een cynische Heinen.

Niet alleen Heinen vond de soap inhoudelijk erg mager, maar ook de kijker. Die heeft het programma afgestraft: er keken maandagavond slechts 426.000 kijkers (7 procent) naar.

Foto: SBS

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen