Rob Goossens zet eigen onzinartikel weg als sensatie

Rob Goossens heeft nog een hoop te leren als de nieuwe deskundige van RTL Boulevard. Hij zakte vrijdagavond wel héél erg door het ijs in de openingsrubriek van het programma. Dat was te zien in de uitzending op RTL 4. De 29-jarige Goossens zal best een sympathieke knul zijn, maar als tv-personality loopt het allemaal nog niet zo lekker. Hij had in Boulevard niet eens de hulp van zijn kritische collega’s nodig om zijn eigen populistische Telegraaf-artikel over Op1 volledig onderuit te halen.

Goossens schreef in De Telegraaf dat de NPO door het schrappen van de reclameblokken voorafgaand aan de nieuwe talkshow Op1 nu al 700.000 euro heeft misgelopen. ‘Kijkcijferoorlog met Jinek kost NPO tonnen’, kopte de krant. ‘Hand ophouden in Den Haag heeft geen zin meer.’

Het was voor de krant de zoveelste stok om de NPO mee te slaan. “De afgelopen jaren liep de NPO de deur bij Slob plat vanwege smeekbedes om extra geld“, klonk het populistische verhaal. “Mocht Rijxman binnenkort nog een keer in Den Haag aankloppen, dan is de politiek de geschrapte Ster-blokken niet vergeten.

Het is alleen jammer dat die 700.000 euro (tien avonden keer een reclameblok van 70.000 euro) van geen kant klopt. Het tarief voor een dertig seconden durende commercial in het zeven minuten durende Op1-blok is in januari namelijk 2.500 euro, wat een totaal van 35.000 euro zou opleveren.

Bovendien is Goossens in het Telegraaf-artikel voor de gemakkelijkheid vergeten te vermelden dat de NPO veel reclameminuten heeft verplaatst van Op1 naar De Slimste Mens, dat nog veel meer kijkers heeft.

In Boulevard vroeg Marieke Elsinga dan ook terecht: “Rob, een artikel van jouw hand in De Telegraaf. Daarin heb je het over 700.000 euro dat de NPO nu al misgelopen zou zijn. Hoe kom je aan zo’n bedrag?

‘Kans is nihil’

Vervolgens haalde Goossens zijn eigen artikel volledig onderuit. “Dat is een heel simpele berekening op de achterkant van een bierviltje. Zo’n reclameblok voor Op1 zou ongeveer 70.000 euro moeten kosten als je dat vult met reclame. Inmiddels zijn we op dag tien, dus tien keer zeventig, dan kom je op die zeven ton. Daar moet ik wel meteen bij zeggen: de kans dat het echt zeven ton heeft gekost is nihil, want ze hebben die reclame een beetje over de rest van de dag uitgesmeerd en daarnaast hopen ze dat ze hierdoor kijkers vasthouden die ook volgende week weer gaan kijken als er misschien wél weer reclameblokken zijn en dan verdien je het al weer een klein beetje terug.”

Toch vindt hij het allemaal wel lekker smeuïg. “De NPO komt om de haverklap om extra geld vragen en nu blijkt ineens dat ze aan alle kanten kunnen goochelen als ze ineens een kijkcijferoorlogje willen winnen.”

Dat vindt Luuk Ikink een dubbele boodschap: “Jij zegt goochelen, maar het is ook investeren natuurlijk.”

Goossens: “Maar het is wel investeren met het risico dat de belastingbetaler uiteindelijk… Tenminste, risico. Investeren met de belastingbetaler die het volledige risico op zich neemt.”

RTL kiest ook voor het schrappen van reclameblokken. “Maar dat zijn rijke mensen die het kunnen hebben. Bij de publieke omroep wordt driekwart sowieso al betaald door iedereen en een kwart door de reclame. En nu betalen we met z’n allen 100 procent.”

Ruud boos

NPO-ster Ruud de Wild: “Dit is wel een beetje stigmatiserend en typisch de NPO in de hoek zetten. Het is ten eerste nog maar tien dagen en ten tweede wordt er in januari veel minder ingekocht, dus het is allemaal lulkoek.”

Goossens: “Nou ja, als er niks ingekocht was…

De Wild: “Nee, minder ingekocht, zeg ik, dus die 700.000 slaat helemaal nergens op wat je zegt.”

Misdaadjournalist Peter R. de Vries: “Je kan het dus nooit goed doen, hè? Stel nou dat de NPO juist een reclameblok éxtra erbij had gezet, dan had men in politiek Den Haag weer gezegd: ‘Ja, maar we zijn toch geen commerciële omroep? Al die blokken horen bij de commerciële omroep en niet bij de NPO!’ Het is nooit goed.”

Ook Marc van der Linden vond het relaas van Goossens niet zo sterk. “Het is raar dat je zegt dat het al 700.000 euro heeft gekost, maar de kans dat het echt 700.000 euro gekost heeft nihil is.”

Goossens: “Ik zeg ook niet dat het 700.000 heeft gekost, maar ik zeg: als je puur naar die blokken kijkt, dan had het 70 keer 10 kunnen opleveren, maar dat is niet eerlijk. Wat hier natuurlijk wel meespeelt is dat de Ster een onafhankelijke organisatie is en de reclameblokken eigenlijk helemaal geen onderdeel van het concurrentiespelletje zou moeten zijn.”

De Wild: “Dat is een andere discussie, dat heeft niets met zeven ton te maken.”

Misschien de volgende keer dan toch maar weer Angela de Jong. Ondanks alles.

Het betreffende Telegraaf-artikel kunt u hier lezen. Lees ook ‘PVV verwijt NPO populisme na schrappen Op1-blokken‘, gebaseerd op hetzelfde artikel.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen