Rob Goossens zet eigen onzinartikel weg als sensatie

Geplaatst op Sat 18 Jan 2020 om 8:40

Rob Goossens heeft nog een hoop te leren als de nieuwe deskundige van RTL Boulevard. Hij zakte vrijdagavond wel héél erg door het ijs in de openingsrubriek van het programma. Dat was te zien in de uitzending op RTL 4. De 29-jarige Goossens zal best een sympathieke knul zijn, maar als tv-personality loopt het allemaal nog niet zo lekker. Hij had in Boulevard niet eens de hulp van zijn kritische collega’s nodig om zijn eigen populistische Telegraaf-artikel over Op1 volledig onderuit te halen.

Goossens schreef in De Telegraaf dat de NPO door het schrappen van de reclameblokken voorafgaand aan de nieuwe talkshow Op1 nu al 700.000 euro heeft misgelopen. ‘Kijkcijferoorlog met Jinek kost NPO tonnen’, kopte de krant. ‘Hand ophouden in Den Haag heeft geen zin meer.’

Het was voor de krant de zoveelste stok om de NPO mee te slaan. “De afgelopen jaren liep de NPO de deur bij Slob plat vanwege smeekbedes om extra geld“, klonk het populistische verhaal. “Mocht Rijxman binnenkort nog een keer in Den Haag aankloppen, dan is de politiek de geschrapte Ster-blokken niet vergeten.

Het is alleen jammer dat die 700.000 euro (tien avonden keer een reclameblok van 70.000 euro) van geen kant klopt. Het tarief voor een dertig seconden durende commercial in het zeven minuten durende Op1-blok is in januari namelijk 2.500 euro, wat een totaal van 35.000 euro zou opleveren.

Bovendien is Goossens in het Telegraaf-artikel voor de gemakkelijkheid vergeten te vermelden dat de NPO veel reclameminuten heeft verplaatst van Op1 naar De Slimste Mens, dat nog veel meer kijkers heeft.

In Boulevard vroeg Marieke Elsinga dan ook terecht: “Rob, een artikel van jouw hand in De Telegraaf. Daarin heb je het over 700.000 euro dat de NPO nu al misgelopen zou zijn. Hoe kom je aan zo’n bedrag?

‘Kans is nihil’

Vervolgens haalde Goossens zijn eigen artikel volledig onderuit. “Dat is een heel simpele berekening op de achterkant van een bierviltje. Zo’n reclameblok voor Op1 zou ongeveer 70.000 euro moeten kosten als je dat vult met reclame. Inmiddels zijn we op dag tien, dus tien keer zeventig, dan kom je op die zeven ton. Daar moet ik wel meteen bij zeggen: de kans dat het echt zeven ton heeft gekost is nihil, want ze hebben die reclame een beetje over de rest van de dag uitgesmeerd en daarnaast hopen ze dat ze hierdoor kijkers vasthouden die ook volgende week weer gaan kijken als er misschien wél weer reclameblokken zijn en dan verdien je het al weer een klein beetje terug.”

Toch vindt hij het allemaal wel lekker smeuïg. “De NPO komt om de haverklap om extra geld vragen en nu blijkt ineens dat ze aan alle kanten kunnen goochelen als ze ineens een kijkcijferoorlogje willen winnen.”

Dat vindt Luuk Ikink een dubbele boodschap: “Jij zegt goochelen, maar het is ook investeren natuurlijk.”

Goossens: “Maar het is wel investeren met het risico dat de belastingbetaler uiteindelijk… Tenminste, risico. Investeren met de belastingbetaler die het volledige risico op zich neemt.”

RTL kiest ook voor het schrappen van reclameblokken. “Maar dat zijn rijke mensen die het kunnen hebben. Bij de publieke omroep wordt driekwart sowieso al betaald door iedereen en een kwart door de reclame. En nu betalen we met z’n allen 100 procent.”

Ruud boos

NPO-ster Ruud de Wild: “Dit is wel een beetje stigmatiserend en typisch de NPO in de hoek zetten. Het is ten eerste nog maar tien dagen en ten tweede wordt er in januari veel minder ingekocht, dus het is allemaal lulkoek.”

Goossens: “Nou ja, als er niks ingekocht was…

De Wild: “Nee, minder ingekocht, zeg ik, dus die 700.000 slaat helemaal nergens op wat je zegt.”

Misdaadjournalist Peter R. de Vries: “Je kan het dus nooit goed doen, hè? Stel nou dat de NPO juist een reclameblok éxtra erbij had gezet, dan had men in politiek Den Haag weer gezegd: ‘Ja, maar we zijn toch geen commerciële omroep? Al die blokken horen bij de commerciële omroep en niet bij de NPO!’ Het is nooit goed.”

Ook Marc van der Linden vond het relaas van Goossens niet zo sterk. “Het is raar dat je zegt dat het al 700.000 euro heeft gekost, maar de kans dat het echt 700.000 euro gekost heeft nihil is.”

Goossens: “Ik zeg ook niet dat het 700.000 heeft gekost, maar ik zeg: als je puur naar die blokken kijkt, dan had het 70 keer 10 kunnen opleveren, maar dat is niet eerlijk. Wat hier natuurlijk wel meespeelt is dat de Ster een onafhankelijke organisatie is en de reclameblokken eigenlijk helemaal geen onderdeel van het concurrentiespelletje zou moeten zijn.”

De Wild: “Dat is een andere discussie, dat heeft niets met zeven ton te maken.”

Misschien de volgende keer dan toch maar weer Angela de Jong. Ondanks alles.

Het betreffende Telegraaf-artikel kunt u hier lezen. Lees ook ‘PVV verwijt NPO populisme na schrappen Op1-blokken‘, gebaseerd op hetzelfde artikel.

Foto: RTL








39 Reacties op “Rob Goossens zet eigen onzinartikel weg als sensatie”


  1. Albert Verlinde

    Ik wil hem anders wel even inwerken hoor hihi.

  2. Linda

    Lulletje rozenwater, weg ermee

  3. .

    Gėnoten van Jinek.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  4. Sum Ting Wong

    Ik zie maar één oplossing om deze discussie te beslechten:

    die hele NPO afschaffen!

    Een modern land heeft geen staatsomroep nodig. Amusement is geen kerntaak van de overheid.

  5. Mink Vaillant

    Wat een onbenullig ventje. Opzouten, dit is geen deskundige. Terug naar je klas.

  6. Meer Nieuws Uit De Regio

    Ondertussen gebeurt er in de echte wereld ook nog iets.
    Zo heeft GTST actrice Robin Martens 45 uren taakstraf gekregen voor de mishandeling van een politieagent.
    Ze heeft een hele zware periode achter de rug en zit er bijna doorheen.
    Robin hoopt dat ze nooit meer zoiets verschrikkelijks hoeft mee te maken.

    Maar daar hoor je weer niemand over.
    En die politieagent wordt ook genegeerd.

  7. Pietpiet

    ‘Voor de gemakkelijkheid’… Serieus?

  8. Norvo

    Zelden last van een acute hekel aan mensen, maar Rob krijgt het voor elkaar. Het zal zijn chronisch zelfimportante uitstraling zijn, die arrogant overkomende, lijzige blik en alle open deur meningkjes die niks toevoegen… Allemaal redenen ‘m al een klap te verkopen voordat ‘ie zijn mond open doet.

  9. Jelle

    Sum Ting Wong.
    Als iemand zichzelf zo noemt, zullen we jou reactie maar ook niet serieus nemen.

  10. Sum Ting Wong

    Jelle, waarom moet volgens jou de staatsoverheid televisiezenders beheren?

  11. Johnny 👀

    Sympathiek is toch wel het laatste wat in mij opkomt als ik hem zie..

  12. Paul Grijpstra

    Rob Goossens van de Telegraaf zou misschien iets beter moeten gaan focussen want hij bakt er de laatste tijd niet veel van, z’n televisierubriek in de telegraaf is nooit van de grond gekomen en weer afgeserveerd en bij Boulevard heeft hij nog nooit een sterke indruk achtergelaten.

  13. NPO kijker 9

    Bovendien is Goossens in het Telegraaf-artikel voor de gemakkelijkheid vergeten te vermelden dat de NPO veel reclameminuten heeft verplaatst van Op1 naar De Slimste Mens, dat nog veel meer kijkers heeft.

    ————–
    Precies. NPO heeft de reclame verplaatst.

    Nicole , lees je goed. Lees vandaag weer veel onzin van je.

    Fijne dag RTL trollen

  14. Sven L.

    Vreselijk ventje. Ongeschikt voor televisie.

  15. Thierry Bardot.

    Rob Goossens zijn krant moet ook niks van RTL hebben, die zitten met een dure Jinek + dure redactie.

  16. Suzy Wang

    Wat n bescheten ventje met zijn zuinig peip mondje.

  17. Yvon

    Ik vind Ruud de Wild ook niet best als expert. Dat bleek gisteravond wel weer tijdens zijn laatste item. Hij zei feitelijk niks.

  18. Thierry Bardot.

    om zijn eigen populistische zo zo MC.

  19. Jelle

    Post 9.12.

    Goed lezen, ik neem jou niet serieus.

  20. Marko

    Hij doet wel aan de verwachting van de telegraaf om npo
    zo neer te zetten is hoofdredacteur Paul Jansen blij
    mee doet ‘t zelf ook altijd.
    Denkt als npo geen reclame meer uit mag zenden iedereen naar
    de telegraaf gaat.

  21. Bart

    Ik heb Rob Goossens nog nooit kunnen betrappen op een primeur of op een goede voorspelling. Het slaat allemaal nergens op wat deze jongen zegt. Nog los van zijn hele houding en dat stemmetje. Deze man is is geen mediadeskundige Telegraaf en RTL! Deze man wil graag bekend worden om het bekend te zijn. Gauw mee stoppen!

  22. Mag ik ook eens een keer wat zeggen.

    Die Rob heeft niet alleen een heel dom hoofd, hij is ook gewoon heel dom.

  23. robb

    Hij had zich ook niet goed ingelezen het blijkt dat er helemaal geen verlies is ,de reclame blok is over de dag terugverdient .

  24. ikweethetbeter

    Het barst van uitzichtloos talent bij RTL Boulevard .

  25. B

    Goossen en de Telegraaf zijn al jaren hun geloofwaardigheid kwijt.

  26. robb

    Martin Bosma is er ingetrapt maar ja wat verwacht je van een pvv’er .

  27. Abonnees verdwijnen als sneeuw voor de zon

    De Telegraaf heeft weer een hondsberoerd jaar achter de rug.

    Met types als Goossens ga je het niet meer redden

  28. TVjunkie

    Ik snap sowieso niet waarom dit kind op tv is…..zo’n nietszeggend geval. Denk ook niet dat hij nog heel lang bij Boulevard zit. Heb ik uit betrouwbare bron dichtbij het programma gehoord.

  29. Ron

    Dat knulletje Goossens kan echt niet op TV. Met dat rare bekakte stemmetje en het verdraaien van weurden….ehh woorden over Keurden i.p.v. Gordon. En buiten dat, hij slaat volledig de plank mis. Heerlijk dat Ruud en Peter hem flink van repliek gaven met argumenten die hout sneden. Boem! Die hoeft dus niet meer terug te komen dat ventje, moge duidelijk zijn.

  30. Geert de Jonge

    Ik heb het verhaal over de reclameblokken van Rob Goossens in De Telegraaf gelezen. Er klopt helemaal niets van wat die jongen aan het papier toevertrouwd. De NPO wordt door ons allen betaald maar de commerciëlen ook. Namelijk de NPO via d belastingen en de commerciëlen via de boodschappen of wat we aanschaffen of verbouden en noem maar op. Dus lekker onzin door blijven lullen bij RTL Bouelvard, Nederlands grootste roddelrubriek op TV

  31. robb

    Het was maar goed dat Ruud en Peter er op ingingen die andere twee hadden het voor waarheid door laten gaan .

  32. MediaPrak

    Martin Bosma welke Kamervragen stelt omdat de NPO MINDER commercials uitzendt. Mw Faber (1e kamer fractie) welke kinderen badinerend toespreekt. PVV werkt er weer aan haar imago als ‘gekkie’ partij.

  33. Thierry Bardot.

    Rob Goossens dom glad kopje.

  34. Guttegut

    Tja wat wil je nou als je voor die foute ranzige krant schrijft

  35. Thierry Bardot.

    De oorlog zal altijd een trauma blijven voor de Telegraaf,
    Een ‘foute’ krant: zo wordt de Telegraaf door iedereen genoemd.

  36. Max

    WIE IS DIE GEK!!! AARDAPPELTAAL MET ZN GEKAK

  37. Max

    Kan hij niet naar Omroep Max ofzo, want ik kan die vent niet uitstaan, kotsneigingen krijg ik van die vent… hoppa en wie heeft m aangenomen … pvdvorst zekers, echt zo slecht weer…

  38. A. Tempelman

    Zullen we maar niet over bruto en netto beginnen…

  39. ADje vd Sfeer

    Dat AD ook. Komt met dit artikel met dezelfde redenatie waar de telegraaf al op aangesproken is.
    Geef ze een spuitje11

    https://www.ad.nl/politiek/kamer-verrast-door-schrappen-reclameblok-in-talkshowoorlog-dit-vergeten-we-niet~af194a82/

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.