Radiobaas NPO: ‘Radio niet ten dode opgeschreven’

Jurre Bosman, de radiobaas van de publieke omroep, vindt het volstrekte onzin als mensen roepen dat het medium radio ten dode is opgeschreven. Dat zegt hij in gesprek met Tubantia. Bosman wijst erop dat radio, ook sinds de opkomst van Spotify, nog fier overeind staat. “De dood van de radio is al een paar keer voorspeld. Ik voorzie juist dat het een heel rijke tijd wordt voor radio en audio. Mensen kopen nu smartspeakers om er audio mee te streamen“, zegt de radiobaas.

Zijn die smartspeakers niet vooral bedoeld om specifieke liedjes af te laten spelen? “Ja, ook Spotify, maar er wordt nog steeds ontzettend veel radio geluisterd.”

Traditionele tv en radio wordt door een steeds oudere doelgroep geconsumeerd, terwijl de jongere doelgroep zijn toevlucht zoekt tot on-demanddiensten als Netflix en Spotify.

Toch is Bosman nog altijd druk met het verjongen van zijn radiozenders. “Verjongen is niet het juiste woord, want dat impliceert dat iemand van 40 niet meer naar 3FM mag luisteren. We vernieuwen, continu. We proberen met de verschillende radiozenders zoveel mogelijk de behoefte van de luisteraar op te zoeken. We maken geen platgeformatteerde radio zoals sommige commerciële zenders doen.

Bovendien gedraagt de 50-plusser van nu zich ook veel jonger, zegt hij. “De huidige 50-plusser staat middenin het leven en heeft vaak meer financiële middelen. Radio klinkt daarom ook alweer anders dan een paar jaar geleden.

Het interview met Jurre Bosman kunt u lezen op de Tubantia-site.

Foto: NPO, Michel Schnater

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen