Mouthaan teleurgesteld in witte Nederlander: ‘Pinda?!’
Geplaatst op Mon 11 Nov 2019 om 13:15Erik Mouthaan, correspondent van RTL Nieuws, hoorde laatste een witte Nederlander het woord ‘pinda’ gebruiken om een landgenoot van Indonesische afkomst te omschrijven. Hij vindt dat een grove schande. Dat laat de journalist weten op Twitter. Mouthaan is boos. “Ik hoorde laatst een witte Nederlander iemand van Indonesische afkomst omschrijven als ‘pinda’ (bijvoegelijk naamwoord). Wordt dat echt nog steeds gebruikt?! 😧 Niemand die denkt: wacht, nee, toch maar niet?“
Noemen Indo’s elkaar ook niet pinda? Ja, maar dat is geen excuus, aldus Mouthaan. “Zwarte mensen mogen het N-woord gebruiken, gays zoals ik kunnen ervoor kiezen onderling de term flikker te gebruiken, maar betekent niet dat iedereen die termen zomaar kan gebruiken.”
Nee, die witte Nederlander is hier echt heel fout bezig, vindt hij. “Ik vind: zo praten we niet over anderen. Mensen verdienen ons respect.”
Wat moet er volgens Mouthaan gebeuren? “Meerderheidsgroepen moeten leren dat constant de ‘andersheid’ van derden benadrukken, niet oké is. Omdat het aangeeft dat je iemand vooral ziet om datgene dat hen anders maakt, niet om wie ze zijn.”
De tweet van Mouthaan lokt veel reacties uit. De tweet ziet u onderstaand:
Ik hoorde laatst een witte Nederlander iemand van Indonesische afkomst omschrijven als ‘pinda’ (bijvoegelijk naamwoord). Wordt dat echt nog steeds gebruikt?! 😧 Niemand die denkt: wacht, nee, toch maar niet?
— Erik Mouthaan (@erikmouthaanRTL) November 3, 2019
Foto: RTL
Mon 11 Nov 2019 om 13:18
Misselijk ventje…
Mon 11 Nov 2019 om 13:19
Witte Nederlander? Ik vind mijzelf niet wit of zo.
Mon 11 Nov 2019 om 13:19
Ik voorspel dat dit winnaar is van de meest irritante Nederlander van 2019.
Mon 11 Nov 2019 om 13:19
dit gaat over 1 reactie van 1 nederlander….triest… dit is nou media in 2019. Sfeermakerij om zoveel mogelijk hits te scoren voor je adverteerders.
Dit is toch geen basis voor een maatschappelijke discussie?
Mon 11 Nov 2019 om 13:21
Sterker nog: Onlangs is er een tijdschrift verschenen over succesvolle nederlanders met Indische achtergrond onder de titel: DE PINDA.
Een geestige verwijzing naar DE LINDA met de nodige zelfspot van de medewerkers
Mon 11 Nov 2019 om 13:22
Erik! Vuile racist!
Mon 11 Nov 2019 om 13:23
Dit Clintonpijpertje voegt werkelijk nergens iets aan toe!
Overigens, ben een blanke nederlander!!!
Ben nl nergens wit,,,, hoewel,,, haren beginnen licht-grijs te worden!
Mon 11 Nov 2019 om 13:23
Jongens het is 2019 dit kan toch niet
Eric Mouthaan, RTL nieuws
Mon 11 Nov 2019 om 13:25
Ach Erik is hierin hypocriet tot en met: immers hij noemt blanke Nederlanders ineens witte mensen en dat zou dan wel mogen? Ik ben blank, maar zeker niet wit, dus ook geen witte man.
Ben je zelf homo dan mag je jezelf en gelijkgestemden wel flikker noemen volgens Erik, maar ben je hetero dan mag het niet. En zo gaat dat maar door…. ik vind dat hypocriet. Bovendien gaat zijn theorie ook niet op: wat als je halfbloed bent: mag je dan wel het N woord spreken als het gaat om donkere mensen? Of als je ermee getrouwd bent? Het wordt allemaal veel te politiek correct en zo kom je vast te zitten in het web van je eigen politiek correcte geneuzel. We maken het allemaal veel te ingewikkeld met elkaar en tegenstelling worden te groot gemaakt. Als de ene witte man wordt genoemd is het tegenovergestelde dus zwart? Neeeee dat mag weer niet.
Mon 11 Nov 2019 om 13:27
Ik vraag me af of Mouthaan ook zo reageert als een allochtoon ons kaaskop noemt, vast niet. Overigens wat een kut termen met dat wit en zo, we zijn blank Erik, blank, net zoals iemand uit Afrika niet zwart maar bruin is.
Mon 11 Nov 2019 om 13:28
… Een ieder die deze krankzinnige Anti-Trump RTL-medewerker een beetje volgt op Twitter moet bij alles wat-ie post ontzéttend lachen.
… Een aanrader !!
Mon 11 Nov 2019 om 13:28
Witte Nederlander…
Alleen in linkse deugkringen gebruikt men deze term.
Zegt genoeg over politieke voorkeur van deze pratende kringspier.
Mon 11 Nov 2019 om 13:31
Dit soort journalisten zijn de doodsteek voor onze maatschappij. Vanuit een soort van “sociaal” oogpunt proberen racisme tegen te gaan, maar in werkelijkheid juist mensen tegen elkaar opzetten. Dit soort journalisten denken de ogen en oren te zijn van een groep mensen, maar in werkelijkheid zijn ze alleen maar uit op eigen gewin. Twitter ontploft ook van mensen die zichzelf pinda noemen en oproepen hier nu niet juist een negatieve klank aan te geven. Een schandelijk laag niveau van Erik Mouthaan. RTL zou in moeten grijpen.
Mon 11 Nov 2019 om 13:32
Een papiertje uit de printer is wit of de melk in je glas Erik, je bedoelt vast roze om de Nederlander aan te duiden. Je bent een deugracist als je met termen wit en zwart gooit, eikel.
Mon 11 Nov 2019 om 13:34
De pinda (Arachis hypogaea), ook wel aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot genoemd, is, ondanks al deze namen, botanisch gezien geen noot, maar een peulvrucht met daarin twee of drie zaden.
Dat weet breedbeeld zonder roddelen en leugens te verspreiden maar de google
Mon 11 Nov 2019 om 13:36
Pinda pinda, lekker lekker, als je maar 5 centjes biedt
Pinda pinda, lekker lekker, of je kauwen kan of nieeeet
Zo kwamen ze vroeger langs de deuren bij opa en oma
Mon 11 Nov 2019 om 13:40
Ik wil niet langer hebben dat er gepraat wordt over witte verf of over het witten van de gang bijvoorbeeld. Zwarte Piet moet ook helemaal wit worden, kan Sinterklaas lekker zwart worden, krijg je ook eens een keer wat van een gekleurde.
Mon 11 Nov 2019 om 13:42
erik clownhaan is niet te vertrouwen
Mon 11 Nov 2019 om 13:42
Ik voel me gediscrimineerd door deze Mouthaan met zijn ‘witte nederlander’. Wat een stuk onbenul.
Mon 11 Nov 2019 om 13:44
Erik Mouthaan is doorgedraaid door zijn linkse vrienden uit Amerika, waar het 1 en al identity politics is….
Links Amerika wil dat je mannen en vrouwen aanduidt als “het”.
Ja ja, de linkse Amerikanen zijn nu helemaal doorgedraaid….thanks to Donald J. Trump.
Mon 11 Nov 2019 om 13:45
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van de term gehoord, en ik ben nota bene zelf van Indische komaf. Ik denk dat het inmiddels ook zo verwaterd is in de Nederlandse cultuur dat je het an sich steeds moeilijker gaat zien. Zelfs Wilders is een Indo.
Mon 11 Nov 2019 om 13:47
Ik wil niet meer aangeduid worden als zijnde wit. Ik ben blank. Wit is rascisme.
Mon 11 Nov 2019 om 13:52
Oh by the way, met dit magazine kan Mouthaan zich lekker selectief teleurgesteld voelen in Linda de Mol:
https://pinda-magazine.nl/
Mon 11 Nov 2019 om 13:59
In bepaalde legeronderdelen wordt de “Indonesisch etendag” nog steeds blauwe hap genoemd. Mag waarschijnlijk ook niet van Erik. Want Erik legt het langs de Amerikaanse lat en die ligt v.w.b. discriminatie bijzonder hoog. En waarom Erik dat doet mag Joost weten. Want Amerika is door de bank genomen niet bepaald gezellig en zelfs erg gepolariseerde samenleving. Dus kan slechts zeggen dat het daar wel werkt. Amerika… echt een van de minst sociale landen ter wereld.
Mon 11 Nov 2019 om 14:02
Meneer Mouthaan, weet u wie er ook respect verdienen? mensen die op bijv Wilders en Baudet stemmen, Amerikanen die op Trump stemmen eveneens, maar dat geld voor u natuurlijk niet he, dus ga niet zo lopen janken als een irritant klein kind. Ben consequent zou ik zeggen, maar ja links en conseqent, das een groot probleem
Mon 11 Nov 2019 om 14:04
Ik ken een half Indonesische, die noemt zichzelf en anderen ook pinda. Gekeken naar racisme en discriminatie is het raar dat de Nederlandse ‘witte’ mensen dat dan NIET mogen zeggen, want dat is dan ongelijkheid, toch?
Mon 11 Nov 2019 om 14:12
Ik als BLANKE Nederlander vind dat Mouthaan geen “WITTE Nederlander” mag gebruiken.
Mon 11 Nov 2019 om 14:15
Geef mijn maar de VARA-haan.
Mon 11 Nov 2019 om 14:19
Eric Mouthaan heeft nog nooit naar Opsporing Verzocht gekeken.
Mon 11 Nov 2019 om 14:21
Het is discriminatie dat de één wel pinda mag zeggen maar de ander niet. Mouthaan discrimineert.
Mon 11 Nov 2019 om 14:32
Mensen die moeilijk doen over de benaming witte Nederlander (“Ik ben blank!”) zijn net zo zielig en triest als mensen die de benaming “blank” naar wit hebben veranderd.
Echt, wat een gejank.
Mon 11 Nov 2019 om 14:34
Linke lul
Mon 11 Nov 2019 om 14:40
Wat een slechte eenzijdige en ook partijdige verslaggever is die Mouthaan.
Mon 11 Nov 2019 om 14:42
Allereerst, ik ben BLANK en niet wit flikkertje en zeurpiet Erik Mouthaan. Verder is het woord pinda heel gebruikelijk hoor net als n*ger, spleetoog en zwarte Piet etc. , is niks mis mee. Stop met zeuren slome duikelaar en ga je druk maken over echt belangrijke zaken.
Mon 11 Nov 2019 om 14:48
Waarom dit principe niet hanteren voor termen als n azi of f ascist? Is meteen zijn vocabulair om Trump aan te duiden gehalveerd, maar toch.
Mon 11 Nov 2019 om 14:48
Zo, het hele FvD en PVV ledenbestand loopt leeg hier.
Mon 11 Nov 2019 om 14:49
Ik ben blank en niet wit. Wit en zwart zijn polariserende discriminerende uitspraken.
Mon 11 Nov 2019 om 15:02
Ik ben Indonesiër (geen Indo) en als iemand mij pinda zou noemen, krijgt hij/zij echt een rake opmerking terug omdat het inderdaad discriminerend is.
Ook accepteer ik dit niet van andere (heel of half bloed) Indonesiërs.
Mon 11 Nov 2019 om 15:03
Overigens is de opmerking *Witte mensen* ook discriminerend. Dus hypocriet is hij zeker!
Mon 11 Nov 2019 om 15:07
@ Coca Cola
Bent u een boze pinda of bent u een niet boze pinda?
“What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”
Mon 11 Nov 2019 om 15:15
Ik ben het eensch met mouthaan of hoe die ook heet, iemand pinda noemen is echt super infantiel en getuigd van een behoorlijk onderontwikkelde geest die ergens is blijven hangen in 1958 ofzo.
Het is net zo irritant als dat blanke mensen het irritant vinden om wit en racistisch genoemd te worden; en dat laatste zijn ze eigenlijk 9 vd 10x ook gewoon echt zonder dat ze het doorhebben.
En nou opdonderen stelletje messentrekkers op scootmobiel met uitkering!
Mon 11 Nov 2019 om 15:17
Wie is nu erger Erik Mouthaan of al die mensen die daarop reageren.
Mon 11 Nov 2019 om 15:30
DJ: Jammer dat jij het nodig vindt om anderen proberen te kwetsen. Al zal het jou bij mij niet lukken, want ik zie jou slechts als een miezerige passant.
Mon 11 Nov 2019 om 15:33
Wie “het N-woord” zegt is bij voorbaat gediskwalificeerd. Zo on-Nederlands. Wij citeren letterlijk, we zijn geen Amerikanen.
Groeten, een indo
PS. wie me pinda wil noemen, be my guest. Gezeik steeds.
Mon 11 Nov 2019 om 15:35
O, hetzelfde geldt voor “wit” in plaats van “blank”. Dubbel gediskwalificeerd, Mouthaan! Laat je lekker naturaliseren tot Amerikaan, je lult al net zo dom.
Mon 11 Nov 2019 om 15:45
Wat een onzin kraamt Mouthaan hier weer uit!
Mon 11 Nov 2019 om 15:46
Mouthaan. Die van zijn Trump-haat zijn beroep heeft gemaakt. Wat een intens haat van die man.
Mon 11 Nov 2019 om 15:56
Ze noemen ons “kaaskoppen” en ik lig daar echt niet wakker van.
Mon 11 Nov 2019 om 16:12
Als er een fuif is dan…!
Mon 11 Nov 2019 om 16:52
Blanke mensen die het woord “witte” in de mond nemen om mensen met dezelfde huidskleur aan te duiden, neem ik sowieso niet meer serieus. Wie dat woord gebruikt, is actief verspreider van politiek-correcte newspeak, groot gemaakt in extreem-linkse kringen.
Pinda is gewoon een geuzennaam; er is onlangs nog een glossy met die titel gemaakt. Als donkere mensen zichzelf met het n-woord aanduiden, zie ik niet in waarom ik dat woord niet kan gebruiken.
Mon 11 Nov 2019 om 16:57
StefanV
Ach het probleem van de naam witten/blanken lost zich vanzelf op. Blanke/witte vrouwen noiken massaal de exotisch gekleurde mannen en verafschuwen witte mannen dus de witten verdwijnen vanzelf.
Mon 11 Nov 2019 om 17:01
Witte Nederlanders (oftewel tattas) zijn walgelijk, en dat is een feit. Gelukkig staat niet-wit Nederland op scherp om de boel over te nemen. Het is een kwestie van tijd :)
Mon 11 Nov 2019 om 17:01
@StefanV Helemaal mee eens!
@Hellas Wees daar maar niet zo zeker van. Het kan nog wel eens heel anders gaan uitpakken als dit gezeur door blijft gaan. Niet in het nadeel van de Nederlanders kan je nu alsmaar voorspellen.
Mon 11 Nov 2019 om 17:06
Iemand noent ziech *BijlmerStyle* die het woorden STYLE en OFTEWEL gebruikt, whahahha, ik ga stuk…! Nepgast!
Mon 11 Nov 2019 om 17:07
een negerzoen mag niet een jodekoek mag weer, en een zoen geven aan een neger?ik weet het niet meer
Mon 11 Nov 2019 om 17:10
een negerzoen mag niet een jodekoek mag weer wel, en een zoen geven aan een neger?ik weet het niet meer
Mon 11 Nov 2019 om 17:20
Volgens mij gaat het prima met de Nederlanders van Indonesische afkomst. Dermate prima dat ze zich niet storen aan dat soort bijnaampjes. Zelfbewustzijn, Mouthaan. Zelfbewustzijn. Daarom hebben ze ook de hulp niet nodig van een vooringenomen linkse hoernalist.
Mon 11 Nov 2019 om 17:32
Maar daarentegen is kaaskop juist weer helemaal politiek correct, want Nederlanders zijn gore slavenhandelaren. Echt, Mouthaan… zoek een leven ouwe pindadopper!!
Mon 11 Nov 2019 om 17:54
Het N-woord werdt vroeger gebruikt door blanke slavenhouders als kleinerende term voor hun gekleurde slaven; als je niet snapt dat het kwetsend is om dit als blanke nu te zeggen ben je echt leip in je hoofd.
Jodekoeken zijn genoemd naar de bakker die ze maakte, ik meen dat dat iets met zijn achternaam te maken had.
Het is gewoon NIET NODIG om elkaar bij een of ander koosnaampje wat verwijst naar ras of komaf te noemen; zwaar disrespectvol!
De meeste hier zijn echt verrekte dom, echt intens dom!
Mon 11 Nov 2019 om 18:01
respectloos is overigens de gezochte term.
Mon 11 Nov 2019 om 18:04
Dat maak ik zelf wel uit Inge, je bent mn moeder niet.
Mijn maag draait om van mensen hier die “zeggen” dat ze gekleurd zijn of indo en zeggen dat het allemaal niet zo’n probleem is; ik trap er niet in, zijn gewoon blanke Nederlanders die de boel zitten te bagitaliseren.
En dan heb je ook nog die verwaande kwasten die denken dat ze namens een hele groep kunnenspreken; zoals geronimo bijvoorbeeld.
Jullie snappen het echt gewoon niet; geen hoop meer, ga maar lekker tegendemonstraties houden tegen kozp ofzo, lekker schreeuwen tegen elkaar enzo!
Mon 11 Nov 2019 om 18:05
Relax, dikke moeder, mijn comment is al lang weggejorist
Mon 11 Nov 2019 om 18:07
De mond vol hebben over respect, gedrag en discriminatie, maar dan wel iedereen beledigen met de naam ‘je dikke moeder’. Beetje tegenstrijdig hé gast.
Mon 11 Nov 2019 om 18:08
@Je dikke moeder
Je bent een schande voor alle Bijlmerklanten.
Mon 11 Nov 2019 om 18:08
Je valt in herhaling, tis een beetje gestoord om te zien eigenlijk.
Mon 11 Nov 2019 om 18:09
We moeten niet zo krampachtig doen. Maar bewust in een tijdschrift gaan staan met de naam Pinda zou wat mij betreft een brug te ver zijn.
Mon 11 Nov 2019 om 18:33
@Je dikke moeder
Mon 11 Nov 2019 om 18:04
bagitaliseren?
Je bent zeker de slimste van het stel. Of ben ik nu aan het bagatelliseren?
Mon 11 Nov 2019 om 18:39
Ik had al verteld dat ik niet meer in de NL woon en wat moeite heb met de taal soms, maar die reactie is verwijderd. Men had het beter kunnen laten staan want nu gaan jullie mij natuurlijk pakken op het enige waar ik op te pakken ben, mijn matige beheersing van het Nederlands. Alhoewel ik ook wel denk dat jullie modderkruipers dat zowiezo wel hadden gedaan; lekker als een tokkie op de man spelen en opdenduur elkaar schreeuwend te lijf gaan als een jostie ipv met iets inhoudelijks te komen, echt iets voor jullie; 100% echt typerend aangeschoten tokkie gedrag.
Het spijt mij verschrikkelijk dat ik ben vertrokken naar de US.
En heeft er iema
Mon 11 Nov 2019 om 20:12
En bruine ridder?
Mon 11 Nov 2019 om 22:18
Ik ben niet wit, ik ben blank. En waar maak je je druk om.
Mon 11 Nov 2019 om 22:24
Mouthaan is geen pinda maar een zak hooi.
Mon 11 Nov 2019 om 22:28
Ironisch is dat iemand die ooit daarmee gepest werd in Venlo, nu zelf nare dingen zegt over “vreemdelingen”..
Mon 11 Nov 2019 om 23:08
Ik ken een hoop Pinda’s die zichzelf Pinda noemen. Wat een onzin.
Mon 11 Nov 2019 om 23:17
Denk ook wel dat er ergere dingen zijn dan iemand “Pinda” noemen.. Zoals etnisch profileren door onze overheid en de toenemende vreemdelingenhaat.
Mon 11 Nov 2019 om 23:28
@Je dikke moeder
Wel een goede keuze hoor de V.S. Toch een beetje de bakermat van de politiek-correcte quatsch. Goede sociale voorzieningen ook ;). Je hebt vast ook wel een mening hoe daar met de nazaten van de zwarte slaven omgegaan wordt en die durf je daar ook zonder meer te uiten. Of ben je zonder je toetsenbord niet zo’n flinke jongen.