Glennis Grace woest op Marga Bult: ‘Je bent onwetend’

Geplaatst op Thu 14 Nov 2019 om 15:30

Glennis Grace ergert zich enorm aan de pro-zwartepiet-houding van Marga Bult. Ze vindt haar muzikale collega enorm onwetend. Dat laat ze weten in een uitgebreide reactie op Facebook. Bult ergert zich dood aan de teloorgang van Zwarte Piet. “We zijn inmiddels drie jaar verder mensen en ja hoor, het is ook dit jaar weer raak! Protesten, ‘n hoop gezeik, vette discussies en dito onrust, rondom de enorm aangedikte zwartepieten-discussie! Ben ik dan ouderwets, zie ik het niet goed?

Het is maar een raar protest, vindt Bult. “Waarom problemen maken die in mijn ogen te ver gezocht zijn? Ik wil heel simpel, dat dit kinderfeest blijft zoals het ooit is ontstaan, het hoort bij onze oer-Hollandse cultuur, met Zwarte Pieten!!

Ze willen volgens Bult alles van ons afpakken. “En hierna kerstmis op de NOT to do lijst zeker? Alles en elke opmerking valt momenteel onder de noemer ‘racistisch’ maar geloof me, ik probeer hooguit onze eigen Hollandse tradities ‘n beetje te bewaren. Waarom pikken we dit zo massaal, waar zijn wij bang voor?

Bult vraagt zich af waar het heen gaat met dit land. “Ik voel me droevig, soms machteloos en bang voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Waar gaan we heen met ons land, onze cultuur, ons normen en waardensysteem, alsmede de politiek die ik in Den Haag voor geen cent meer vertrouw. Bizarre ontwikkelingen zijn er gaande, en ik slaap daar echt wel ‘s een nacht slecht van. Jullie niet?

Glennis woest

Deze Facebook-post van Marga Bult valt niet in goede aarde bij Grace. “Als je nog niet snapt na zoveel uitleg waar het hier om gaat ga je het nooit snappen en blijf je in mijn ogen erg onwetend en niet in staat om met verandering te dealen jammer genoeg. Jammer, want ik ken je als een wijze slimme vrouw.

Bult praat bullshit, vindt Grace. “Tradities? Come on now! Waarom loopt heel Nederland dan niet in klederdracht als men zich zo graag aan tradities wilt houden of lopen ze nooit meerop klompen? Omdat het niet meer van deze tijd is!! Net zoals ZWARTE PIET!!!! Jullie kennen de feiten maar ontkennen het bigtime! Check je historie en check daarna jezelf en vraag je af of je ignorant wilt blijven. Of word het misschien dan toch tijd dat jullie een beetje meer begrip en medeleven gaan tonen?

Het komt allemaal omdat Bult zelf wit is, denkt Grace. “Lieve Marga Bult ik weet zeker dat als je bruine kids of kleinkinderen had gehad, had je je kunnen verplaatsen en had je deze onzin nooit op social media gezet.”

Is Marga Bult een racist? “Even voor de duidelijkheid. Ik geef hiermee niet aan dat jij racistisch bent. Helaas komt er wel heel veel HAAT naar boven van veel mede Nederlanders. En waarom? Omdat deze mensen stiekem wel bevooroordeeld zijn en hun ware aard naar boven komt omdat ze denken dat ze een excuus hebben.

Gelukkig is het tij aan het keren en hoewel er nog veel werk aan de winkel is, zie ik gelukkig wel verandering en zelfs bij mensen die bijvoorbeeld een paar jaar geleden nog precies dezelfde gedachten en emoties hadden zoals iedereen hier.

Reacties

Grace rekent al op karrevrachten met stront. “Ik zal hiermee wel weer veel haat krijgen en mensen die me gaan ontvolgen. But see if I care😉👍🏽 Reageer aub! maakt niet uit of je het eens of oneens bent. Reageer wel met respect en miss wel een beetje met inleven in een ander. Een andere mening hebben is niet erg, mits het met RESPECT is naar een ander.

Foto: NPO








207 Reacties op “Glennis Grace woest op Marga Bult: ‘Je bent onwetend’”


  1. Mink Vaillant

    Glennis Grace is altijd boos.

  2. Rick

    Als zwarte piet je niet bevalt dan ga je toch lekker ergens anders wonen.

  3. Danny

    Glennis vertrek lekker naar America en neem die antie zwarte Piet gasten mee. Ik geef Marga groot gelijk en dat zijn er vele.

  4. Adam

    Toen Connie gister voor een raam stond met zwarte poppen zei ze: “He!dat is Sylvana”
    Live op Instagram LOL.

  5. Anouk

    Glennis Grace is de tok uit de Jordaan, met haar kind van een hasjklant, zelf is ze ook zo’n blower.. vieze meid

  6. Stip

    Het is zo dom en onwetend om de link met racisme steeds, onterecht, te trekken. Jammer van Glennis. Verdiep je een keer in de geschiedenis.

  7. Don

    Ik erger mij al vele jaren aan “Glycerine Grace”! hahaha

  8. Jan

    Zo moe(deloos) van BN-ertjes, zoals Glenda, die denken dat hun mening belangrijk is. Ze snappen niet dat ze de tegenwoordige nar aan het hof zijn. Ze bestaan bij de gratie van het publiek en zijn alleen voor vermaak en niets meer.

  9. Ko

    “Check je historie en check daarna jezelf en vraag je af of je ignorant wilt blijven.”

    Doe dat zelf ook eens dan. Er wordt steeds maar gedaan of Piet racisme is vanwege zijn kleur. Als je dat zo hard roept, doe dan eens echt onderzoek naar de oorsprong van zijn kleur. Ook wordt blackface er steeds bijgehaald, een AMERIKAANS verschijnsel dat, behalve de kleur, geen enkel raakvlak heeft met onze Piet. Tenzij je wilt doen of alles met dezelfde kleur daarom ook hetzelfde is. Maar dat zouden de anti-Pieten niet doen toch? Want daar zijn ze zelf zo tegen.

    Zoals Stip hierboven zegt: Verdiep je een keer in de geschiedenis. En dan echt.

  10. Wieditleestisgek

    Who cares about sinterfokkingklaas; lekker liegen tegen je kinderen over een ouwe pedo die niet eens bestaat. Leuke traditie!

    Donder toch op

  11. Albert Verlinken

    Wat de boze mensen vergeten is het gegeven dat een zwarte Piet voor 99,9 procent van de bevolking niets met een donkere medemens te doen heeft. Een zwarte Piet is een vrolijk fantasie karakter die enkel positief beleefd wordt. Wat is het probleem eigenlijk?

  12. Steven

    Walgelijk wijf

  13. Eveline

    Glennis moet lekker haar ordinaire tokkie smoel houden en lekker gaan emigreren naar de VS….. oh nee dat was ik vergeten daar moeten ze haar niet vanwege haar babbels.

  14. El

    Gekleurde mensen vinden het niet leuk om uitgescholden te worden voor zwarte piet. Dit probleem wordt uiteraard zeer logisch opgelost door Zwarte Piet te verbieden.

    Als straks mensen gaan klagen dat ze worden uitgescholden voor mongool of homo, dan gaan we dat dus ook oplossen door mongolen en homo’s te verbieden.

    Of is dat dan weer een raar idee?

  15. M.L. van Duykeren

    wat raar is aan de zwarte pieten discussie,is dat er maar een kleine groep donkere mensen er tegen is,en wanneer het zo”n racistische feestje is,waarom vier je het dan wel?
    Ik zelf zal niet in zo”n racistisch land blijven wonen,geboren of niet er zijn genoeg andere landen waar geen zwarte piet is.
    Dus wat letten deze mensen om te vertrekken,het verhaal is piet komt door de schoorsteen en daarom is hij zwart,heeft niks met slaven te maken!
    Overigens wanneer er 1 volk is wat discrimineert is dat wel de Surinamer!

  16. W.

    Glennis heeft helemaal gelijk. Het tij is aan het keren en over 5 jaar zijn we verlost van Zwarte Piet.

  17. Jeffrey

    Wat ‘n smerig wijf is die Glennis zeg!

  18. zeker weten

    zij praat liever amerikaans/engels dus……

  19. Gertje Graniet

    Als er nou één is die z’n (paarden)bek moet houden is het Glennis Krijs wel.

  20. Gossipzuiger

    Ik heb de oplossing gebruik alleen nog maar donkere mensen als zwarte piet, dan hoef je ze ook niet meer te schminken.

  21. Marq

    W…droom lekker verder.zwakzinnigheid ten top!

  22. Suzy Wang

    Zwarte Piet blijft Zwarte piet.

  23. Sjaak

    Glennis ziet overal discriminatie en racisme en dat is grote onzin. Het is aandachttrekkerij en zielig gevonden willen worden. Iedereen en ook Glennis ziet verschil tussen een Nederlander of een Duitser.

  24. ABC

    @El

    Wat jij zegt. Dat je wordt uitgemaakt voor Zwarte Piet, heb ik zelf in mijn jeugd meegemaakt (ben Antilliaans) en is heel kwetsend en nooit goed te praten. Vervolgens heb je een paar gekken die onwaarheden verkondigen. Namelijk dat ZP stamt uit het Nederlandse koloniale verleden, dat het een slaaf is, dat ze zijn bedacht om Antillianen/Surinamers voor lul te zetten. Het probleem is dat sommige mensen die ooit zijn uitgescholden voor ZP dat klakkeloos voor waarheid aannemen omdat het zo goed uitkomt en vervolgens met deze valse waarheid strooien en iedereen die er niet in trapt vertellen dat ze maar eens onderzoek moeten doen. En dat zeggen mensen die klakkeloos iets aannamen omdat het lekker in hun straatje paste. Nee, zo ken ik er nog wel ééntje

  25. Leo knots

    Denk eerder dat mevrouw Glennis Grace onwetend is. Laat haar zingen en verder niks. Lijkt Silvana wel. Marga Buld heeft hier 100% gelijk.

  26. Help

    Heeft ze ook iets gezegt over de Black Achievement Awards? Donkere mensen zijn nooit racistisch he Glennis, over onwetendheid gesproken.

  27. Momo

    Leg het dan gewoon nog een keer uit, Glenda. Als het echt zo racistisch is, moet dat toch makkelijk zijn?

    Als er iemand onwetend is, is het onze Glenda wel. Als mensen het namelijk willen, kunnen ze gewoon in klederdracht over straat. Geen protestgroepen die daarover gaan janken.

  28. Jalla

    Je moet niet vergeten dat slaven werden verkocht door hun eigen soort!

  29. Momo

    @El

    Ik vind dat apen verboden moeten worden. Ik geloof dat dat toch veel vaker als scheldwoord jegens de donkere medemens gebruikt wordt.

  30. Hannie

    Wat mij opvalt vooral in Amerika is dat donkere mensen erg racistisch zijn tegenover witte mensen.

  31. Paul

    Zwarte Piet is onderdeel van Mijn historische traditie. Het zijn altijd importmensen die het koppelen aan racisme. Slaat nergens op. Ik ben “dik 70” en het woord racisme kwam eigenlijk nooit in mijn leven voor, het wás er simpel niet. Importmensen gebruiken het ten onrechte. Sodemieter op en laat mijn cultuur met rust…

  32. Flauwe Kul

    Ha fijn! Sinterklaas komt er weer aan! ☺
    Mogen bruine pepernoten wel?

    Heeft de Partij vd Dieren al gereageerd op Kerstmis? Tenslotte moeten die rendieren wel heel hard werken voor die dikke man in dat gekke rode pak!
    Maar goed, daar hoor je niemand over….

  33. beerenboot

    Gelukkig zijn de chocoladepepernoten in de zak die ik net heb gekocht wit, lichtbruin en donkerbruin (of is dat al aangepast en waren die vroeger alleen bruin). Ik vind ze allemaal lekker. Of mag dat eigenlijk ook al niet meer omdat er geen gele pepernoten in de verpakking zitten. lekker, lekker belangrijk

  34. Irene

    Glennis zoekt altijd ruzie.

  35. Drenthse boy

    Hoppa onze nationale gil sirene. Doet een duit in het zakje

  36. iefkleinhertje

    Wat is die Marga toch een lieve verstandige vrouw.
    Het is natuurlijk belachelijk dat zo’n oude BLANKE man (Sinterklaas) nog steeds door moet werken en dat die domme ZWARTE pietjes eigenlijk niks bijdragen .

  37. Dij Enkletser

    Marga heeft een Bult Gelijk !

  38. Lies

    @ABC: begrijp ik helemaal, goed dat je dat verwoordt. Toen mijn dochter 3 jaar was, ze zat nog in de buggy, kwam er een Surinamer bij ons in de lift staan. Ze had net het Sinterklaasjournaal gekeken, wees naar hem en zei: kijk mama! Zwarte Piet!
    Op dat moment besefte ik hoe achterlijk onze Sinterklaas traditie is. Ik ging door de grond.

  39. Pim

    Wel je hand ophouden voor de pepernoten… En het kado … maar achter de rug van sinterklaas en zwartepiet roepen dat het niet meer van deze tijd is… zo jammer dat volk…

  40. jahaha

    die glennis moet niet zo zeuren met dr geblondeerde pruikje !!

  41. P0epveegpiet

    Hey, gaat het topic deze keer over mij?
    De Roetveeg…, sorry, Poepveegpiet.

  42. Geert

    Zwarte Piet is alleen een probleem voor een klein groepje medelanders. Een aantal politici en tout bekend Nederland misbruikt dat om zelf in de picture te komen, net als bij het asiel probleem waar iedere gezond denkende Nederlander inziet dat we worden overspoelt door handopouders die om verkeerde redenen ons land op zoekt.

    Uit elk onderzoek blijkt dat in meer dan 80% van de gemeenten zwarte Piet gewoon zwart blijft, maar dat kleine groepje, gevolgd door die opportunisten gaan door tot ons land compleet verrot is.

  43. El

    @Lies: Het probleem is niet Zwarte Piet/mongool/homo/aap, als je op die manier wordt aangesproken. Het probleem is dat er mensen zijn die die woorden gebruiken om mee te schelden.

    Het probleem verdwijnt niet als Zwarte Pieten/mongolen/homo’s/apen worden verboden.

  44. Lies

    @El: maar verkleedt jij je wel eens als aap, homo of downie? Om vervolgens pepernoten te strooien in het kader van een kinderfeest?

  45. Jan

    @Geert Waarom doen we geen landjeruil?

    Gaan wij lekker in een Afrikaans land wonen dat rijk aan grondstoffen is. In 20 jaar zal het een gigantisch welvarend paradijs zijn en worden we weer overspoeld door al die bankzitters die nu Nederland bevolken.

  46. Dij Enkletser

    Flauwe Kul
    Thu 14 Nov 2019 om 16:18

    Bij de intocht van Sint & Piet in mijn stad liep ook altijd een Olifant mee.
    Maar omdat er mensen waren die dat “Zielig”vonden is de Olifant niet meer aanwezig bij de intochten !!<<

  47. G.ossip

    Glennis onze nationale schreeuwlelijk heeft ook een mening hoor,gek wief

  48. Job

    Glennis… oh ja, die denkt dat ze heel wat is…. dus niet haha Kunt wel denken dat je alles moet twitteren maar laat anderen ook in hun waarde en verdiep je in de echte verhalen zonder in de slachtofferrol te gaan… knap hoor!

  49. Dij Enkletser

    Lies
    Thu 14 Nov 2019 om 16:38

    Ja,en ?
    in de Beleving van dat kind was dat >Positief< bedoeld
    Zij ziet Zwarte Piet als een Leuk,Aardig Persoon die cadeautjes geeft.
    Zij ziet niéts kwaads in deze man<

    Jij maakt er een probleem van !
    Jij ziet in Zwart iets Negatiefs
    Net als blijkbaar een aantal Donkere Mensen
    Zwart is ook gewoon maar een Kleur <<

  50. Oppersmurf

    Mijn Surinaamse buurman heeft al 30 jaar en met ceel plezier voor Zwarte Piet gespeeld en dat zou nu niet meet mogen? Dikke vinger voor al die anti’s die hier te gast zijn. En ook een hele dikke vinger voor Grace! Kots op haar en die hele kliek die alles hier naar hun hand willen zetten?

  51. Momo

    @Lies

    Mensen verkleden zich gewoon als aap of een ander dier om kinderen te vermaken. Niks racistisch aan. Waarom je dan met pepernoten zou gaan strooien is dan weer een logica die alleen van jou kan komen.

    Wat jij moet doen is je eigen verantwoordelijkheid nemen en je kinderen leren dat ze niemand voor Zwarte Piet moeten uitschelden.

  52. Lies

    @Dij Enkletser: ik gooi het over een andere boeg. Probeer mij te volgen. Stel jij of ik zijn geboren met het dwerg syndroom. Zou jij het dan leuk vinden dat kinderen naar je staren en roepen: ‘hai ho, hai ho, je krijgt het niet cadeau?’ Waar je puntmuts is gebleven? Dat veel kinderen je automatisch associëren met een van de zeven dwergen? Zou je dat leuk vinden?

  53. Tristаn

    Lies, de vader van mijn beste vriend heeft een lange witte baard.
    Hij wordt begin december Sinterklaas genoemd en eind december de Kerstman.
    Maar dat is natuurlijk niet erg, want zijn vader is blank.
    Maar als jouw onschuldige kind een Surinamer voor Zwarte Piet aanziet, is het allemaal zoooo erg en is de Sinterklaastraditie zoooo achterlijk.
    Jaja.
    Zijn vader wordt op straat overigens ook Kapitein Iglo genoemd.
    Zullen we maar gauw de vissticks in de ban doen dan?

  54. Bart

    Natuurlijk heeft Marga Bult helemaal gelijk. Laat ze maar actie voeren en schreeuwen zoals Glennis. (deze mevrouw kan niet normaal praten maar alleen maar schreeuwen) Er komt een moment en dan is Nederland het zat en zegt men tot hier en niet verder. Een grote groep hoeft niet de oren te laten hangen naar een relatief kleine groep. Altijd maar die historie en racisme er bij halen. Ga lekker weg hier Glennis Grace. Ga naar een land waar je wel met de regels, normen, waarden en tradities kunt leven. En dat moet de rest van dat hele kleine groepje wat zo hard schreeuwt ook gewoon lekker doen.

  55. Dij Enkletser

    As een Donker Persoon uitgemaakt wordt voor “Zwarte Piet ”
    Dan is dat Positief
    Want wij Nederlanders Houden van Zwarte Piet !!
    Zwarte Piet is Magisch ,Cool, Leuk

  56. Papa

    @Lies

    Wacht even, nou moeten de zeven dwergen uit Sneeuwwitje ook verboden worden? Waar is het met jou misgegaan???

  57. Lies Pies

    Lies, mooi voorbeeld van het dwergsyndroom. Dat gezeik over Zwarte Piet is namelijk vooral gestoeld op de Amerikaanse blackface. Ten onrechte overigens. En wie heeft de Amerikaanse Kerstman om zich heen lopen in plaats van Pieten? Juist, mensen met het dwergsyndroom die elven moeten voorstellen. Weet je hoeveel andere dwergen er een schijthekel aan hebben om met Kerst aangesproken te worden als elf? Precies. Beter gaan jij en de Amerikanen zich daar druk over maken. Laterrrr!

  58. Frietkot

    Daarom schreeuwd glennis altijd

  59. Kernkop Linda

    Ik wil de negerzoenen terug, dat waren heerlijke koekjes.

  60. Piet de Zwart

    @Lies

    Ik heb krulhaar en ben uitgescholden voor poedel. Moeten die ook verboden worden? En Brilsmurf kan ook niet meer? Misschien moet je maar effe een lijst maken voor iedereen.

  61. Sola

    Glennis…..Ik heb een dochter met een ‘kleurtje” van een donkere pappa. Zowel zij als vele vriendjes en familieleden mogen wanneer die paar oproerkraaiers hun zin krijgen. De volwassenen maken zich druk om huidskleur, niet de kinderen!! De volwassenen zijn degene die onderscheid willen aanbrengen , haat zaaien over het hoofd van kinderen. Zoveel kinderen kunnen straks de Sint niet meer helpen met het uitdelen van lekkers tijdens de intocht en cadeautjes uitdelen omdat ze ineens ‘andets’ zijn. Niet blank zijn. Een ‘kleurtje’ hebben is ineens ‘fout’?? Sinterklaas niet meer helpen met het uitdelen van lekkers en cadeautjes tijdens de intocht..Wil je er een ‘wit’ feest van maken met alleen blanken in de hoofdrol? Hoeveel racistischer kan het???!!! ..En hoe moet dat dan op de Antillen waarvan de meeste Pieten van zichzelf al een kleurtje hebben net als de Sint aldaar.. Afschaffen of zich witkrijten? Daar al over nagedacht? …Wat betreft de historie, de geschiedenis en de oorsprong van Sinterklaas….verdiep je daar eens in. Dan weet je dat dit feest nooit een racistische ondertoon heeft gehad, integendeel!!! Informeer je eer je raaskalt.

  62. Donald Dumb

    Glennis Krijst weer eens…

  63. Rientje Rukwind

    Stel irritante (etnische) minderheidsgroepje huilebalken (heeft die airfryer eigenlijk ooit een inburgeringscursus gehad?), omringd door een zuigende en provocerende blanke beroepsklagers (de MSM want groenlinkse bakfietsen en com suis) gelovend in een zielig nergens op slaand slavenverhaal van KOZP (clubje dat kleine kindertjes bij intochten voor nazi/racist uitmaken), mede geholpen door eencellige volkse Hollanders die zich met, weinig zelfbeheersing, volop laten provoceren. Daarbij, ZWARTE PIET IS EEN VERMOMMING zodat je niet ziet dat het meester Bram is of buurman Kees (om dezelfde reden heeft Sinterklaas ook een enorme baard en lang wit haar). Overig, er is ook goed nieuws: Een Amerikaanse rapper Waka Flocka Flame (whats in a name) treedt niet meer in Nederland op zolang Zwarte Piet niet wordt afgeschaft (Die had hier moeten werken voor z’n geld, ging zo wie zo dus niks worden). 95% van het volk wil zwarte piet houden!
    Einde discussie dan maar?

  64. Bram

    Glennis heeft de looks van een drugsrunner.

  65. Piet Zwarte

    Oh ja, Glennis Krijs heeft zelf een witte moeder die zij discrimineert, omdat ze wit is..

  66. l

    Echt prioriteit dit probleem. Tis om te huilen of er geen ECHTE problemen zijn.

  67. Moorkop

    Goh, de Amerikaanse carrière van gillende keukenmeid Grace komt maar niet van de grond.
    Lijkt een beetje op haar Nederlandse carrière!
    Hoe zou dat nou toch komen!?!

  68. Max

    Wat een niveau zeg, zeker ook een nederlandse traditie?

  69. Piet de Zwart

    @Max

    Glennis heeft geen niveau.

  70. Max

    En…daarom heb je nog steeds geen echte carrière! Je maakt met iedereen ruzie en bent gewoon een zuur mens aan het worden. Het heeft geen f…. met racisme te maken, wat je mij ook hiermee probeert aan te praten! Misschien moet je ook de gemeenteraad in samen met Sylvana, heb jij eindelijk je carrière en kunnen lekker samen zeuren!!

  71. Ron

    Helemaal eens met Glennis.

  72. Nana Mouskouri

    En ja hoor, draai het gewoon om: het is weer raak.

  73. Hams

    Ron is het helemaal eens met Glennis. Op vragen in het verleden om het racisme toe te lichten / met bewijzen te komen, heeft hij uiteraard nooit gereageerd. Vandaar ook alleen dat ene zinnetje dat hij het helemaal eens is met haar. Voor steekhoudende argumentatie hoeven we bij Ron niet te zijn.

  74. Ron

    Helemaal eens met Marga.

  75. Grace321

    Mijn Surinaamse vrienden hebben nergens last van

  76. Oehоeroeboeroe

    @Rientje Rukwind

    Mooi voor die lamlul van een Wanker Fucker Lame. Weer een knеus minder hier die de Nederlandse cultuur gelijktrekt met de Amerikaanse. Ik zal hem niet missen.

  77. Bears’den

    @ Sola

    200% eens!

  78. Sola

    Nog even en dan worden naast negerzoenen ook de Jodenkoeken verboden. En de blanke en bruine koeklatten. De bruine/witte bonen, basterdsuiker, chocolade, bruine vla enz. enz. enz…

    Mogen bruine koeien geen witte melk meer geven. Gaan de groene en kikker erwten de schappen uit. Belediging voor c.q de marsmannetjes en de kikkers. Mogen blanken geen zwarte honden meer hebben wanneer ze daarmee een behendigheid cursus willen volgen. De hond pleziert zijn baasje graag. Werkt hard voor hem. Kunnen mensen met een ‘kleurtje’ niet langer in bedienende functies werken zijn er ook blanken onder de klanten.

    Nog even doorgaan???

    Sinterklaas is erg blij met zijn Pieten en trots op ze. De Pieten helpen de Bisschop van Myrna graag (Sinterklaas) bij zijn liefdadigheidswerk voor de zieken, daklozen en armlastigen. Ze zijn i.i.g vrij nadat de Bisschop van Myrna ze als kindslaven had vrijgekocht. Hij voedt, kleed enn geeft ze onderdak.

    De pakjes en schoenen die ze dragen zijn van de mode destijds. Het feest is uitgegroeid tot een groots (commercieel) kinderfeest. Elk jaar op 5 december herdenken we al het goede werk van de Goed Heiligman en de Pieten.

    Het uiterlijk van de Pieten is steeds uitbundiger geworden. De lippen zijn te groot en te rood opgesmukt, de Pieten werden steeds zwarter en de oorringen kun je ook niet meer missen. Dat kan mss wel iets minder en de Pieten minder gitzwart.

    Waarom werden de Pieten steeds zwarter? Enorm simpele verklaring. De eerste Sinterklaas boekjes zijn in zwart-wit gedrukt. De Sint werd daardoor witter en de Pieten zwarter. Dit is daarna in kleurendruk zo overgenomen.

    Waarom de Pieten knechten worden genoemd? Omdat destijds en nog heel lang daarna, dit de term was voor hulpen. Een bakkersknecht, boerenknecht, Pietenknecht….

    Moeten we nu dan al die mensen die ooit knecht of ‘hulpje’ zijn genoemd nu massaal het Malieveld opjagen met ‘Anti Knecht’ spandoeken?

    Al die volwassen oproerkraaiers die witte Pieten eisen, haat, nijd en verderf zaaien over de kinderhoofdjes heen, moeten zich dood schamen!! Er een ‘wit’ feest van willen maken met voornamelijk blanke mensen in de hoofdrol…dát is pas racistisch!!!! En kunnen die raddraaiers mijn dochtertje, vriendjes, haar vader, familie en vrienden uitleggen waarom mijn meisje Sinterklaas niet meer mag helpen als mini Pietje met het uitdelen van lekkers omdat ze een kleurtje heeft? Alleen blanke kindertjes Sinterklaas nog mogen helpen? Dat ‘zwart’ of gekleurd ineens ‘fout’ is? Ze ‘anders’ is dan de ‘witte’ kindertjes?

    Kinderen denken niet in kleuren, maken daar geen onderscheid in. Vinden iemand leuk of niet. Het zijn de volwassen die racistisch zijn! Nog nooit heeft mijn dochtertje zich ‘anders’ gevoeld. Nu wel en het maakt haar onzeker. Ze vroeg me of zij en meerdere vriendjes ook niet ‘wit’ kon worden zodat ze Sinterklaas en de grote Pieten, weer kan helpen als mini Pietje.

    Haar gymclub heeft een fantastisch statement gemaakt…indien alle mini Pietjes wit moeten zijn waardoor meerdere kinderen NIET meer mee konden lopen met de intocht, haakte de hele vereniging af. Alle ‘witte’ kinderen en ouders stonden daar volledig achter. Omdat we tegen dit racistisch fenomeen zijn van ‘wit’ is goed en “‘zwart’ is fout….
    We vinden allemaal Sinterklaas en de Pieten erg lief en Sinterklaas en de zwarte Pieten houden van alle kindertjes toch?

    Tot slot. Hoe gaan we dat op de Antillen oplossen waar de meeste Pieten van zichzelf al een kleurtje hebben net als de Goed Heiligman aldaar.

    Mij leek het zinvol een referendum te houden met keuze tussen…
    A) .Verbieden en afschaffen of B).. Toegestaan mits alle deelnemers zich witkrijten…..of C)…Geen mening…
    Moeten we wel opschieten want het is al bijna zover. Maar ach, komen we er dit jaar niet meer uit, hebben ze daar mazzel…

    Kunnen ze nog 1 keer op hun eigen manier het Sinterklaasfeest vieren….hopelijk zonder demonstranten die de zwarte Pieten uitschelden , bekogelen en aanvliegen…

    Allemaal een heel ouderwets gezellig, Sinterklaas avondje gewenst!!

  79. Oma

    Ik word zo moe van deze discussie, welterusten allemaal!

  80. Bette

    Schreeuwerd Glennis.

  81. robb

    in opsporing verzocht zijn genoeg nggrs te zien

  82. Sola

    Grace321……Je Surinaamse vrienden hebben nergens last van zeg je.

    Veel mensen met een ‘kleurtje’ niet. Voornamelijk ‘witte’ oproerkraaiers die er een ‘wit’ feest van willen maken met voornamelijk blanken in de hoofdrol. Kan het nog racistischer??

    Alles met een ‘kleurtje’ moet van het toneel verdwijnen. Mijn dochtertje die met vriendjes, neefjes, nichtjes, altijd Simterklaas en de Grote zwarte Pieten mochten helpen als mini Pietjes met het uitdelen van lekkers tijdens de intocht, heeft nu wel last van de zwarte Pieten. Want als het aan al die raaskallen ligt mag zij net als héél veel andere kindertjes niet meer helpen….Omdat ze niet blank is….

    Het maakt haar onzeker…ineens vertellen al die schreeuwlelijkerds haar dat ze ‘anders’ zou zijn. Dat ‘wit’ goed is en ‘zwart’ /gekleurd fout….Hoe leg je dat uit aan een ontroostbaar meisje dat is ontslagen als mini ‘zwarte’ Pietje???
    Vanwege haar huidskleur???

    Racisme via een omweggetje heet zoiets ..

  83. Bram

    @Sola
    Wat een leed… ik zou snel subsidie aanvragen.

  84. anoniem

    In de oorlog waren er ook teveel foute Hollanders..

  85. ivan

    Gewoon een nieuwe feest bedenken voor de kids. bv een soort sinterklaas met kabouters

  86. Bart

    @Sola Je bent te lelijk voor een normale man, dus ging je maar op je rug voor een niggah en de originele inwoners, blanken, van mijn land moeten zich daarom maar aanpassen?
    Erg kortzichtig en drammerig.
    Bevalt het je niet, dan ga je maar naar Ghana-banana ofzo.
    Alvast prettige reis!

  87. anoniem

    Het is jammer dat dit feest zo misbruikt is om kinderen te indoctrineren.. Niet alle tradities verdienen een schoonheidsprijs..

  88. Matt

    @Bart Haha, de eerste mensen die naar Europa kwamen waren een stuk donkerder dan jij denkt. Ze zijn later pas lichter geworden.

  89. Dreetje

    Wat heeft die Glennis, net zoals de meeste soewartjes, toch een laag IQ.

  90. anoniem

    @Dreetje: Onze Grondwet is het daar niet mee eens..

  91. Ron

    @Hams: de pot verwijt de ketel dat ie ‘zwart’ ziet. Kom dan zelf ook met argumenten en kom niet met verwijten naar een ander toe. Beetje te makkelijk en uitermate zwak om het gelijk weer op de persoon te gaan spelen. Je kunt dus nu naar mijn argumenten spreekwoordelijk fluiten…

  92. Laura

    @Anoniem
    Zemel, get a life.

  93. Laura

    @Ron
    Omdat je geen argumenten hebt, trol.

  94. Dreetje

    @anoniem, Ik baseer mij hierbij op de wetenschap en niet op de Grondwet.

  95. Hams

    @Ron

    Ik spreek uit ervaring en in heb je al vaker mijn argumenten gegeven. Weet je wat makkelijk en uitermate zwak is? Dat je de boel omdraait en nu net doet of mijn bericht de oorzaak is van het uitblijven van jouw argumenten en niet het feit dat je ze (zoals reeds vaker gebleken) niet hebt en daarom überhaupt al niet kon en wilde geven.

  96. Laura

    De meeste wetten in ons mooie land zijn sowieso te slap en compleet uit de tijd.
    Vandaar dat daar op grote schaal misbruik van wordt gebruikt door lieden die o.a. een hoofdrol vervullen in Opsporing Verzocht.

  97. Ron

    @Hams: je lult uit je nek vader.

  98. Ron

    @Laura: wie is hier nu de trol?

  99. Hams

    Goh, weer geen argument.

  100. Laura

    Ronnieboy, je argumenten, svp.

  101. Ron

    @Laura: argumentenroepertje!

  102. anoniem

    Ik ga even genieten van een kopje koffie met gevulde speculaas en me diep schamen voor alle racisten in ons landje.. Fijne avond nog hier! :-)

  103. Laura

    Ronnie, je bent geen man. Je bent een bakvisje.

    Anoniem, droog je trannen en stop de racismekaart maar in je bruine togus.
    Oh, het woord ‘bruin’ duidt natuurlijk ook op racisme.
    Pannenkoek!

  104. Rec

    Kijk, dat kunnen ze goed die antipieters. Iedereen die het niet met ze eens is uitschelden voor racist en wegrennen als er om argumenten wordt gevraagd.

  105. Laura

    *nn>>>n.

  106. Ron

    @Rec: goed om te lezen en te concluderen dat je een tokkie bent. Next!

  107. Laura

    Rec, het zijn eenzame, gefrustreerde personen.

  108. Laura

    Wéér geen argumenten, bakvisje Ronnie.

  109. Ron

    @Laura: en die ga je ook niet krijgen want die vallen niet te geven.

  110. Rec

    Iemand zei al dat je geen argumenten had, je hoeft dat niet nog eens zelf te onderstrepen, Ron. En ook mijn opmerkingen dat jullie goed kunnen schelden had geen onderbouwing van jou nodig. Dat was sowieso al een feit.

  111. Ron

    @Rec: fine.

  112. Denk-na

    Niet alle blonde vrouwen zijn dom, maar deze wel. Bewijs bij deze geleverd.

  113. Jaap Aap

    Hou je paardenmuil dicht, achterlijke tokkie!

  114. Winterklaar

    Dames…, dames…!

  115. Nils Holgersson

    Ok boomer

  116. Ron

    Rec heeft cancker punt com. En zijn vriendjes Hans en Laura heeft hij besmеt.

  117. !

    Glennis moet zich aanmelden voor Knoop in je zakdоek

  118. Denk-na

    Maar die gast van PVV is toch ook blond? Inderdaad, ook sommige blonde mannen zijn dom.

  119. je dikke trieste moeder vanuit de US

    Ha ha, alsof Nederland het enige land is waar Sinterklaas gevierdt wordt; het is niet eens HOLLANDS; hier gaat het al mis met de redenatie over dat het een puur Hollandseb traditie is mis; maarja van een stel reaguurende tokkies zonder enig besef van de wereld buitenom Nederland, laat staan hun eigen buurt, had ik weinig “kennis vd wereld” verwacht.

    Gewoon heel sinterklaas afschaffen, beetje liegen tegen je kinderen over iets wat niet bestaat om ze “rustig” te houden; hoe triest ben je dan.

    Ik hoop dat niet alleen zwarte piet wordt afgeschaft, maar dat gewoon heel Nederland in de zee zakt, weg ermee man!

  120. Zo dan

    Het is wel degelijk Hollands en het is inderdaad geen puur Hollandse traditie. Mooi dat je jezelf zo lekker voor lul zet. Ik hoop dat jij als eerste afzakt de Noordzee in. Weg met domme mensen die denken dat de ander dom is.

  121. je dikke trieste moeder vanuit de US

    sukkel, in België vieren ze het ook, zelfs in Hongarije, dus wat nou Hollands?

    Sinterklaas komt overigens van oorsprong uit Turkije.

    Bokkie voor je

  122. Zo dan

    Jij bent echt te dom om te schijten, laat staan om begrijpend te lezen.

  123. je dikke trieste moeder vanuit de US

    Was dat je tegenargument? Typisch tokkie, ongelijk bewezen dus dan maar grof worden en op de man spelen.

    Ga lekker schreeuwen tegen anti-piet demonstranten tijdens de intocht ofzo, zal je vast wel goed kunnen! Wel even je OV kaartje bijelkaar sparen van je uitkering hé? Dus even een maandje geen halve liters en zware shag kopen, lukt wel toch?

  124. anoniem

    Echt het fijnste aan Sinterklaas vind ik toch wel de gevuilde speculaas!
    Het gaat tenslotte om een feest, een stammenoorlog is het nooit geweest..

  125. anoniem

    “gevulde” bedoel ik.. :-)

  126. je dikke trieste moeder vanuit de US

    Peper en kruidnoten ook goed, die mogen ze van mij het hele jaar door verkopen in dat godvergeten megalomane en verdorven k*t land (Nederland dus) wat zichzelf zo geweldig vindt maar echt he-le-maal niks voor elkaar krijgt.

    F likker toch op man, Nederland, wat een grote hoop koeienmest is het toch ook! Ik schaam mij er echt voor dat ik Nederlander ben, zeker als ik de reacties op deze website lees.

  127. Piepmuis

    Haha Glenda Barra vind iets. Kon je maar naar Amerika. Helaas ook dat is mislukt. Krijsende breedbekkikkerende cover queen.

  128. Sola

    Nog even en dan worden naast negerzoenen ook de Enkhuizer koeken ( beter bekend als j…o…d…e…n koeken) verboden. Kan het niet aan elkaar schrijven, wordt mijn commentaar in de wacht gezet. omdat het antisemitisch zou kunnen zij. Allemachtig, waar gaat dit heen, wat kun je nog wél zeggen??? )Daarnaast de blanke en bruine koeklatten. De bruine/witte bonen, basterdsuiker, chocolade, bruine vla, zwarte/witte was enz. enz. enz…

    Mogen bruine koeien geen witte melk meer geven. Witte koeien geen chocolade melk. Gaan de groene en kikker erwten de schappen uit. Belediging voor c.q de marsmannetjes en de kikkers. Mogen blanken geen zwarte honden meer hebben wanneer ze daarmee een behendigheid cursus willen volgen. De hond pleziert zijn baasje graag. Werkt hard voor hem. Kunnen mensen met een ‘kleurtje’ niet langer in bedienende functies werken zijn er ook blanken onder de klanten. Is slavernij.

    Nog even doorgaan???

    Zelf vind ik de Nederlandse cultuur erg tolerant. We hebben gelukkig veel geleerd van de misdaden die onze voorouders hebben begaan. Op scholen is dit nog altijd een onderwerp in geschiedenis lessen. En moet zo blijven. We mogen NOOIT vergeten welke misdadige fouten o.a onze voorouders hebben gemaakt. Maar we hebben ervan geleerd is mijn mening. Het voortdurend oprakelen is niet bevorderlijk voor de huidige multiculturele samenleving, onderlinge verdraagzaamheid en wederzijds respect en al helemaal niet voor de toekomst.

    Eens stoppen met elke scheet ‘discriminatie’ te noemen over en weer! En nu de laatste jaren de Pieten van Sint in alle opzichten aanvallen. Die arme man had zich in zijn graf omgedraaid had hij geweten hoe zijn geliefde Pieten werden behandeld de laatste jaren. Uitgescholden, bekogeld en zelfs fysiek agressief benaderd.. Waarom haten sommige mensen de zwarte Pieten zo, ze hebben nooit iemand wat misdaan!!!

    Sinterklaas is erg blij met zijn Pieten en trots op ze. De Pieten helpen de Bisschop van Myrna (Sinterklaas) graag bij zijn liefdadigheidswerk voor de zieken, daklozen en armlastigen. Ze zijn i.i.g vrij nadat de Bisschop van Myrna ze als kindslaven had vrijgekocht. Hij voedde, kleedde en gaf ze onderdak. In ruil daarvoor helpen ze hem bij zijn zware liefdadigheidswerk. Het was destijds al een oude man. Die kon wel wat hulp gebruiken.

    De pakjes en schoenen met krulneus (in veel boekjes) die ze dragen zijn van de mode destijds. Onze moderne Pieten dragen gympen. Het feest is uitgegroeid tot een groots (commercieel) kinderfeest. Elk jaar op 5 december herdenken we al het goede werk van de Goed Heiligman en de Pieten.

    Het uiterlijk van de Pieten is steeds uitbundiger geworden. Ze zijn min of meer een vrolijke karikatuur van zichzelf geworden. De lippen zijn m.i te groot en te rood opgesmukt, de Pieten werden steeds zwarter en de oorringen kun je ook niet meer missen. Dat kan mss wel iets minder en de Pieten minder gitzwart.

    Waarom werden de Pieten steeds zwarter? Enorm simpele verklaring. De eerste Sinterklaas boekjes zijn in zwart-wit gedrukt. De Sint werd daardoor witter en de Pieten zwarter. Dit is daarna in kleurendruk zo overgenomen.

    Waarom de Pieten knechten worden genoemd? Omdat destijds en nog heel lang daarna, dit de term was voor hulpen. Een slagers jongen, bakkersknecht, boerenknecht, Pietenknecht….

    Moeten we nu dan al die mensen die ooit knecht of ‘hulpje’ zijn genoemd massaal het Malieveld opjagen met ‘Anti Knecht’ spandoeken?

    Al die volwassen oproerkraaiers die witte Pieten eisen, haat, nijd en verderf zaaien over de kinderhoofdjes heen, moeten zich dood schamen!! Er een ‘wit’ feest van willen maken met voornamelijk blanke mensen in de hoofdrol…dát is pas racistisch!!!! Begrijp ook niet dat niet blanke mensen daarachter staan…

    Kunnen die raddraaiers mijn dochtertje, vriendjes, haar vader, nichtjes en neefjes, andere familie leden en vrienden uitleggen waarom mijn meisje Sinterklaas niet meer mag helpen als mini Pietje met het uitdelen van lekkers omdat ze een kleurtje heeft? Alleen blanke kindertjes Sinterklaas nog mogen helpen? Dat ‘zwart’ of gekleurd ineens ‘fout’ is? Ze ‘anders’ is dan de ‘witte’ kindertjes?

    Ontslagen wordt als mini zwarte Pietje, het hulpje van de Grote zwarte Pieten van Sinterklaas? Ontroostbaar is ze want al probeer ik haar te beschermen tegen deze kwade tongen, blijkbaar krijgt ze toch de nodige bullshit mee. Ze wil nu met vele andere kindertjes graag ‘wit’ worden. Zodat ze weer mee mag doen. Die wens stond op haar Sinterklaas lijstje. Daar springen de tranen je gvdd toch van in de ogen??? Mijn meisje lijdt onder het gezeik van die onwetende schreewlijkerd die beweren dat ze ‘fout’ is met haar huidskleur.

    Hoe zit het met jullie kids Glenda en Sylvana? Beleven die nog plezier aan het Sinterklaasfeest? Of druk je hen ook constant op het hart dat ze ‘anders’ zijn…Ontneem je hen de kans op hun eigenheid waarop ze trots mogen zijn en mee kunnen samensmelting met zoveel andere culturen, rassen, etniciteit en religies in onze samenleving? Of hits je ze op tegen mensen die graag zwarte Piet in het Sinterklaasfeest houden gezien de historie waarin jullie jezelf blijkbaar niet serieus hebben verdiept?

    Weet je wat ik zo bijzonder vind? Dat jullie beiden geen probleem hebben met steun van blanke mensen terwijl je die van racisme beticht. Knap staaltje hypocrisy noem ik dat….Beiden steengoede top zangeressen maar een persoonlijkheid en niveau van ‘lik me vestje’ wat dit onderwerp aangaat. Informeer jezelf eer je raaskalt en jezelf daarnee enorm voor schut zet….

    Des duivels ben ik op die volwassen oproerkraaiers. Dat ze dit kinderfeest gaan opdelen in ras, herkomst en huidskleur waardoor kinderen niet meer ongedwongen zichzelf kunnen zijn want m’nzijdelings toch te maken krijgen met wat er zich afspeelt. Onrustig worden, zich ‘anders’ en onzeker gaan voelen, verdriet hebben i.p.v vreugde. Met liefde zou ik ze bekogelen met cementen pepernoten….

    Kinderen denken niet in kleuren, maken daar geen onderscheid in. Vinden iemand leuk of niet. Het zijn de volwassen die racistisch zijn! Nog nooit heeft mijn dochtertje zich ‘anders’ gevoeld. Nu wel en het maakt haar onzeker. Ze vroeg me of zij en meerdere vriendjes ook niet ‘wit’ kon worden zodat ze Sinterklaas en de grote Pieten, weer kan helpen als mini Pietje.

    Haar gymclub heeft een fantastisch statement gemaakt…indien alle mini Pietjes wit moeten zijn waardoor meerdere kinderen NIET meer mee konden lopen met de intocht, haakte de hele vereniging af. Alle ‘witte’ kinderen en ouders stonden daar volledig achter. Omdat we tegen dit racistisch fenomeen zijn van ‘wit’ is goed en “‘zwart’ is fout….
    We vinden allemaal Sinterklaas en de Pieten erg lief en Sinterklaas en de zwarte Pieten houden van alle kindertjes toch?

    Tot slot. Hoe gaan we dat op de Antillen oplossen waar de meeste Pieten van zichzelf al een kleurtje hebben net als de Goed Heiligman aldaar.

    Mij leek het zinvol een referendum te houden met keuze tussen…
    A) .Verbieden en afschaffen of B).. Toegestaan mits alle deelnemers zich witkrijten…..of C)…Geen mening…
    Moeten we wel opschieten want het is al bijna zover. Maar ach, komen we er dit jaar niet meer uit, hebben ze daar mazzel…

    Kunnen ze nog 1 keer op hun eigen manier het Sinterklaasfeest vieren….hopelijk zonder demonstranten die de zwarte Pieten uitschelden , bekogelen en aanvliegen…

    Zo, ik heb geventileerd. Nu ga ik mijn niet blanke ontslagen ‘zwarte’ mini Pietje verder troosten…ze huilt nog steeds, vindt het zo zielig voor al die niet blanke kindertjes in de Randstad die al niet meer mee mogen doen. En is als de dood dat ze dit jaar hier zelf ook aan de beurt is…

    Hier in het Noorden zijn we nog redelijk nuchter onder deze chaos en zijn veel Pieten gewoon nog ‘zwart’ of ‘bruin’ of lichter gekleurd….Ik hoop dat ik haar voor deze wantoestanden kan behoeden… Schandalig waar die racisten van beide kanten mee bezig zijn! Wij gaan i.i.g as usual leuk Sinterklaas vieren. In spanning afwachten wanneer ‘zwarte’ Piet heel hard op de deur bonkt, handen vol strooigoed naar binnen gooit en daarmee de zak met cadeautjes aflevert.

    Allemaal een heel ouderwets gezellig, Sinterklaas avondje gewenst!!

  129. anoniem

    @Sola: Ik vrees dat geen kind uw betoog zal begrijpen.. :-)

  130. Zo dan

    @je dikke trieste moeder vanuit de US

    “Typisch tokkie, ongelijk bewezen dus dan maar grof worden en op de man spelen.” Aldus degene die begon met schelden.

  131. anoniem

    Ach, de Amerikanen zijn nog gekker dan de Hollanders.. :-)

  132. Timo

    … Iedereen die er wat van vindt is een domme sukkel
    Ga je bezighouden met belangrijke zaken.

  133. anoniem

    @Timo: Superbelangrijk! Als Piet niet meer zwart mag zijn, stijgt de zeespiegel en blijft er van onze superieure cultuur niets meer over! :-S

  134. robster16

    Dat we nu toch al jaren deze discussie hebben, al diverse keren uitmondend in fysiek geweld over een kinderfeest, met een “traditie” die als je er objectief naar kijkt kwetsend ervaren kan worden door een hele grote groep mensen en met relatief makkelijke ingrepen aangepast kan worden zodat de kwetsende elementen weg zijn en we met z’n allen gewoon weer gezellig kunnen doen… Ik kan er met mijn verstand niet bij, doe ff lekker normaal met z’n allen. Als zwarte piet voor jou het boegbeeld is en strijdpunt voor “de Nederlandse cultuur”, whatever that may be, dan is er toch echt iets niet helemaal in balans hoor. Een klein beetje empathie en inlevingsvermogen kan af en toe geen kwaad!

  135. Sola

    Anoniem……..Nee de kinderen begrijpen inderdaad niet helemaal wat hier nu aan de hand is. Wat mijn betoog precies inhoudt. Gelukkig niet. Maar ze voelen het wel!!! Krijgen her en der wel wat mee.

    Maar mijn betoog is ook niet gericht aan hen maar aan de volwassen die zich beestachtig gedragen….

  136. Meester in Notarieel Recht Volonté Fuchse

    Marga had in Denekamp jarenlang een bondagekelder, waar ik een keer een weekend ben geweest toen haar man naar Duitsland was om nieuwe toupets te laten aanmeten. Het is twintig jaar geleden, maar ik voel de slings nog. Wat een wilde meid. Laat je niet kisten Marga, je mag er wezen. Ik weet wie je bent, heb je van een heel bijzondere kant gezien.

  137. Timo

    En? Dus? Er veranderen dingen nou geweldig. Leef je leven en maak je niet zo druk.

  138. Doctor

    @robster16

    Dank voor je normale reactie. Volgens mij valt het wel mee met die “hele grote” groep. Die lijkt groot omdat er zo gegild wordt.
    Wat betreft het verwijderen van de kwetsende elementen: heb je wel eens goed naar KOZP geluisterd? Letterlijk alles is kwetsend tot aan de broek en de veer van Zwarte Piet. Ik verzin het niet. Het is helaas een groep die nergens genoegen mee neemt en haar mening aan anderen opdringt. Ik heb demonstranten horen zeggen dat ze zelf vroeger fan waren van Zwarte Piet, maar dat als je dat nu nog bent je wegkijkt voor racisme. Jaja, dus voordat zij van inzicht veranderden was het oké, maar nu zij van inzicht veranderd zijn moet iedereen dat doen, want anders is het racisme. Zo kun je alles recht praten wat krom is.

  139. Dreetje

    Bij Opsporing Verzocht is het elke week Zwarte Pieten-journaal. Laten we ons DAAR eens druk om maken.

  140. Sola

    Timo……..het is wel belangrijk dat mensen er wél wat van vinden. Alles simpelweg van je laten glijden is de meest eenvoudige manier om overal buiten te blijven omdat je, je mening niet durft te geven. Je bezig te houden met een raciale discussie zoals deze. In het belang van kinderen zoals mijn dochtertje vind ik het wel degelijk belangrijk om mijn stem te laten horen. Zelf is ze daarvoor nog te klein…Ik kom als moeder op voor haar belangen. En dit onderwerp is voor háár Sinterklaas toekomst wél belangrijk!!! Zij wil graag mini “‘zwarte’ Pietje blijven om de Grote zwarte Pieten te kunnen helpen…Want die hebben het vreselijk druk met zoveel kindertjes in Nederland te plezieren. Die kunnen heel goed alle hulp van de mini “‘zwarte’ Pietjes gebruiken!

  141. Britt Scholte Lover

    Glennis Grace is tegen zwarte piet net als Sylvana en Georgina Verbaan, ik word hier even misselijk van , deze bn-ers zijn de moeite niet waard en volg ik ook niet, het zijn misbaksels!

  142. Bart

    @Matt Ja dus?

  143. Sola

    Doctor…. helemaal waar. En omdat ze in Nederland al jaren geen fatsoenlijke poot aan de grond krijgen zijn ze nu viral gegaan met de meest onzinnige verhalen. Vooral van de ‘zwarte’ bevolking van Amerika, die geen sjoege heeft van de oorsprong van dit feest maar bevooroordeeld meeblèren moeten ze het hebben. Gebruik maken van alreeds bestaande frustraties aldaar. Want in Amerika is racisme over en weer jammer genoeg nog vaak aan de orde. Moet de “‘zwarte’ bevolking het vaak ontgelden.

    Zó min hen aan te spreken op hun frustratie daarover door voor te doen komen alsof dit in Nederland op die wijze ook aan de orde is doelend op het Sinterklaasfeest. Geeft wel aan hoeveel respect ze voor deze doelgroep hebben door ze simpelweg vals voor te lichten ervan uitgaande dat ze toch te dom zijn hierover individueel goed na te denken, zaken uit te pluizen. Misbruik maken van frustratie en boosheid t.o.v blanken.

    Hoeveel sneuer kan het wanneer je, je op die doelgroep richt omdat je in NL geen poot aan de grond krijgt met je zinloze geouwehoer?

  144. Sola

    Brit Scholte….ik heb Glenda dan ook ontvolgd na deze onzin…

  145. robster16

    @Doctor Helaas leven we in een samenleving waar we allemaal in onze eigen bubbel leven. We omringen onszelf op social media met gelijkgestemden, kiezen onze media bronnen afgestemd op onze mening en zijn minder en minder in staat om ons te verplaatsen in iemand anders zijn of haar standpunten. Bovendien verhard de discussie meer en meer omdat mensen de anonimiteit van het internet omarmen en bepaalde normen laten varen en elkaar vervolgens ongelofelijk ophitsen. Je zou hopen dat mensen (aan beide kanten van de discussie) trachten om open en eerlijk met elkaar te communiceren en trachten om een oplossing te zoeken. Wellicht zijn niet alle oplossingen perfect, maar blijf in ieder geval op een fatsoenlijke manier met elkaar communiceren en geweld, op welke manier dan ook moet ten alle tijden vermeden worden en mits gebruikt, zwaar worden veroordeeld!

  146. Momo

    @je dikke trieste moeder vanuit de US 

    Nu geen dingen gaan verzinnen omdat je je mening niet kan onderbouwen. Helemaal niemand zegt dat Sinterklaas (of Zwarte Piet) een “puur Hollandse traditie” is. Het is echter wel een traditie in Holland (en de rest van Nederland).

  147. Sola

    Dreetje…….😄👍

  148. Momo

    @robster16

    Nu niet doen of jouw reactie zo redelijk is. Ik kan ook zeggen dat als je Zwarte Piet als het toppunt van racisme en discriminatie ziet, je niet helemaal “in balans” bent. Je druk maken om een sprookjesfiguur dat 1 keer per jaar opduikt om kinderen van elke afkomst blij te maken. Gossimijne, wat een luxeprobleem! Dit moet wel betekenen dat racisme niet meer bestaat…

    Bovendien let jij niet goed op, robster. Er is maar een handjevol mensen dat zegt zich gekwetst te voelen en zelfs de roetveegpieten zijn voor hun niet genoeg. Die Airfryer van KOZP wil dat Sinterklaas helemaal afgeschaft wordt.

    Hey, ik voel me als vrouw trouwens gekwetst door hoofddoekjes! Waarom wordt daar niets aan gedaan???

  149. Sola

    Robster16……Dank voor je zinnige commentaar. Daar kunnen beide kanten wat mee indien ze comment openminded te lezen! Ik ben een fel tegenstander van het uitbannen van de zwarte Pieten maar wel in voor een aantal aanpassingen daar de eerdere situatie ook niet meer strookt met de historie. Pieten zijn een karikatuur van zichzelf geworden. Dat moet je niet willen. Kan aanstootgevend zijn al is het zo niet bedoeld.

    Blijven we dicht bij de oorsprong van de Sinterklaas viering en hoe de Pieten er destijds uitzagen die de Bisschop van Myrna (Sinterklaas) zouden er uiterlijk enige aanpassingen plaats moeten vinden. Niet langer gitzwart,

  150. MediaPrak

    Laat ik nou denken dat Glennis boos is omdat Marga Bult een relatie met Hazes/Eijk Jr, heeft?

  151. Sola

    In ruil voor hun bevrijding uit de kind slavernij, het voeden, kleding en onderdak.hielpen ze deze oude man bij zijn liefdadigheidswerk gericht op het helpen van zieken, daklozen en armlastigen.

    De Bisschop kocht ze vrij, in ruil voor alles wat hij hen probeerde te bieden, verrichten ze werkzaamheden voor hem. Het uitbundige karikatuur wat in de loop der jaren is ontstaan klopt niet. Aanpassingen w.b de veel te grote rode lippen opsmuk is gewenst. De oorbellen wat kleiner en minder gitzwarte Pieten. Maar bruin blijven ze en de kleding hetzelfde. Was toen mode. Met wat kleine aanpassingen zou voor en tegen zich in het midden moeten vinden. Maar feit is dat ‘zwarte’ Piet, nooit zal kunnen verdwijnen. Onlosmakelijk verbonden met dit kinderfeest….

  152. Momo

    @Sola

    Juist wel gitzwart, want de traditie gaat terug naar de Germanen waar men zich ook zwart maakte om boze geesten te verdrijven. Zwarte Piet bruin maken om hem meer op een Afrikaan te laten lijken was juist een domme zet.

  153. Sola

    En nu heb ik genoeg van deze idiote discussie. Ga me concentreren op hoe ik mijn niet blanke mini Piet door deze onnozele perikelen heen loods…

  154. Sola

    Mono, er bestaat nog steeds de discussie of de Pieten Moren of Afrikanen van oorsprong zijn. De Sint komt i.i.g blijkbaar uit Turkije van origine. Hoe dat ook de vrijgekochte slaven kinderen hadden o.h.a een heel donkere huidskleur en da’s prima. Ik ben het niet eens met je Germaanse theorie maar eigenlijk zal het me ook een zorg zijn. Het hele feest heeft hoe dan ook niks van doen met huidskleur en/of racisme. Of nu jouw verhaal (denk dat dit eerder van doen heeft met de Keltische ‘hekserij’ die zich naar Duitsland verplaatste i.v.m vervolging, daar herken ik jouw verhaal in) of mijn uiteenzetting, beide keren blijft overeind staan dat deze herdenking, de Sinterklaas viering, geen reet met racisme te maken heeft!!!

  155. Momo

    @Sola

    Uit bovenstaande blijkt dat je maar wat ijlt.
    Moren waren namelijk Afrikanen.
    Ik wens je veel succes met je onzinnige monologen die verder kant noch wal raken.

  156. Sola

    Mono..

    .Het verhaal waar jij op doelt, heeft ook de Kerstboom in het leven geroepen. Zit een mooi verhaal omheen. In eerste instantie vervloekten de Christenen de Kerstboom, was een heidens gebruik. Al helemaal de rode ballen.. Pas eeuwen later hebben ze er hun eigen draai aan gegeven (met zilveren kleurige ballen) en is het een ‘Christelijk’ symbool voor de geboorte van Jezus geworden….Die pas in de juiste jaartelling ergens in januari is geboren. Maar goed. Zo houd je, jezelf leuk bezig pluis je de geschiedenis uit…😄 Heel interessant, steek je veel van op. Maar zo jammer dat mensen daarover gaan bakkeleien en ruzie maken. Veel discussies kunnen worden voorkomen verdiepen vele schreeuwers zich eerst in de geschiedenis eer ze gaan raaskallen…😒

  157. Sola

    Mono….afgaande op je commentaar had ik de indruk gekregen dat je jezelf enigszins had verdiept in de historie. Maar helaas blijk je ook een schreeuwerd te zijn. Ja, Moren waren Afrikanen van afkomst maar leefden niet alleen daar….Hadden zich verspreid middels de slavenhandel, verkocht (in eerste instantie) door hun ‘eigen volk’ aan de blanken. Moren belanden daardoor o.a ook in Spanje (vandaar dat veel mensen denken dat Sinterklaas uit Spanje komt) en Suriname.

    Ons ‘gesprek’ is hierbij beëindigd. Mits je fatsoenlijk tegen me praat, sta ik open om overal naar te luisteren. Maar mensen zoals jij, die bij gebrek aan kennis geen antwoord meer hebben en ipv iemand te bevragen liever iemand beledigen om die reden, ben ik heel snel klaar mee. Bij deze. Een fijne Sinterklaas!! 👋👋

  158. Momo

    @Sola

    Die Momo van 1:09 is een nepperd. Maar hij heeft wel 1 punt. Moren zijn Noord-Afrikanen. Maar die Germaanse theorie heb ik niet verzonnen en is ook op andere plekken in Europa (en zelfs de wereld) terug te vinden. Denk maar aan Krampus die enkele overeenkomsten met onze Zwarte Piet vertoont. In de 19e eeuw heeft een Nederlandse leraar een eigen verhaal rondom dit figuur verzonnen en er een Moor van gemaakt.

  159. Meester

    @Sola, geloof me. De moren hebben Spanje bezet en zijn niet middels de slavenhandel daar beland.

  160. Meesteres

    Hetzelfde als bijvoorbeeld het feit dat er geen Native Americans bestaan, althans niet in de vorm van zoals men dit ons vanuit Amerika wil doen geloven.
    De eerste Amerikanen waren namelijk Russen van Aziatische afkomst die via de Beringstraat overstaken en daarna afzakten in wat nu het huidige Amerika is.

  161. Simonscoop

    Zwarte piet is zwart en niet wit,
    sinterklaas is blank en niet wit da’s een feit!

    Al is het sinterklaasfeest gebakken lucht,
    wat maar krom is praat je niet zomaar recht,
    al heb je het misschien anders uitgelegd,
    daarom kan het me niet schelen wat je zegt!

    De spanning stijgt,
    jij kunt barsten da’s een feit!

    ‘t is beter je dat je gaat,
    want je bent het zweet van me naad!

  162. Simonscoop

    Zwarte piet is zwart en niet wit,
    sinterklaas is blank en niet wit da’s een feit!

    Al is het sinterklaasfeest gebakken lucht,
    wat maar krom is praat je niet zomaar recht,
    al heb je het misschien anders uitgelegd,
    daarom kan het me niet schelen wat je zegt!

    De spanning stijgt,
    jij kunt barsten da’s een feit!

    ‘t is beter dat je gaat,
    want je bent het zweet van me naad!

  163. Sola

    Voor de goede orde….ik ben vóór het behoud van ‘zwarte’ Pieten maar ook een voorstander van uiterlijke aanpassingen in deze traditie gebaseerd op een werkelijke geschiedschrijving, wanneer dit oplevert dat sommige mensen zich minder bezwaard voelen aangaande de karikaturele verschijning van de gitzwarte Piet met overdone grote rode lippen en joekels van gouden oorringen in. No problem. Zolang Piet verder maar een lieve en grappige zwarte Piet blijft…Dé grote kindervriend!! Net als Sinterklaas zelf…

    Tjuuussss….have fun met verdere discussies….

  164. Sola

    Simonscoop……😄😄🤣👍. Nog meer van dat soort rijmpjes? Leuk!!!

  165. Sola

    Meester….het 1 was het gevolg van het ander….

  166. Sola

    Hé Meesteres, ……..dat is werkelijk waar nieuws voor me. Heb toch echt altijd gedacht n.a.v alles wat ik erover heb gelezen, documentaires, enz. dat de Indianen bevolking de oorspronkelijke (Native) bewoners van Amerika waren in den beginne….Thanks, ga ik me in verdiepen. Zo leer je nog eens wat!!! Leuk dit!

    En weet eens wat anders dan dat Sinterklaas gedoe.😄

    Heb je tips waar ik de meest veelzijdige informatie daarover kan vinden?

  167. Johan

    Jongens, dit is een vrij land. Gedraag je er gvd ook naar

  168. Marga Rine

    @Johan: exact! NOG wel een vrij land, maar als het aan bepaalde bevolkingdgroepen ligt, is dit zsm niet meer het geval.

  169. Wieditleestisgek

    wat een in en in trieste reacties; gepost door totaal wereldvreemde lui!! Typisch Nederland weer. Ik ben blij dat ik er niet meer woon en ik hoop echt dat jullie binnenkort overgenomen worden door de Turkije ofzo, of nee nog beter, door Nigeria, of nee wacht, door Marokko, of nee wacht, door Ghana. Of nee wacht door Boris Johnson…

    Nee hoor grapje, de enige die jullie echt gaan overnemen zijn de Amerikanen, met winkels zoals Amazon en met de verkoop van wapens die jullie zelf niet kunnen maken.

    Oh wat zal ik lachen als jullie straks allemaal als een slaafje door het warenhuis van Amazon spulletjes verzamelen en moeten versturen naar jullie landgenoten die ook bij Amazon werken voor een salaris van 6 euro per uur wat aangevult wordt met een basisloontje (uitkering)… Triest volk!

  170. Annoniemus

    Glennis Grace de Amsterdamse aso (zie you tube filmpje ) moet haar zwarte muil houden en oprotten als het haar niet bevalt in Nederland !

  171. Kroon

    Een van de heel velen.
    Glennis Grace gebruikt een aantal vreemde redenen die haar eveneens vreemde denkwijze ondersteunen. Dragen van klompen is geen traditie het is een stevige schoen. Niets met zwarte piet van doen. Het lopen in ‘dracht’ was vroeger gemeengoed en tegenwoordig lokaal. Is een persoonlijke keuze. Heeft niets met zwarte piet van doen. De geschiedenis is pro zwarte piet. Zwarte piet heeft niets met racisme te maken. Glennis Grace moet eens naar Afrikaanse kunst kijken , gaat een wereld voor haar open, evenals St.Nico op Aruba. Mevrouw Glennis Grace moet schoolgeld terughalen en zich volwassen gedragen, handen uit de mouwen en aan de bak zoals iedereen.

  172. Dennis

    Ik ben woest op Glennis Grace: Je bent onwetend!

  173. Solomon

    Het is een feit dat mensen met een zwarte kleur vroeger als werk slaven gebruikt werden door mensen met een blanke en getinte kleur. Zij werden door rijke blanke en getinte mensen verhandeld als werkvee. Zij werden wanneer men dat nodig achtte mishandeld en hadden geen enkel recht op zelfbeschikking. Zwarten werden voor minderwaardig aangezien. Het zwarte mensen ras was over het algemeen lichamelijk erg sterk voor zware en vuile arbeid maar over het algemeen een minder intelligent. Precies van dat zwakke punt konden de blanke en getinte mensen ras door hun hogere intelligentie erg makkelijk misbruik van maken.
    Het hebben van zwarte slaven werd op een gegeven moment een gewoonte net zoals het bezitten van land en vee. De rijkdom van een blanke of getinte mensen ras kon men ook aan het aantal slaven van het zwarte mensen ras dat hij bezat.
    Het handelen in deze zwarte mensen ras was dus ook gewoon lucratief geworden.
    Het zwarte menselijke ras werd niet meer als mens beoordeeld maar als waar en werktuig. Goedgelovige heilige mannen van het blanke of getinte mensen ras die vroom Gods bepalingen in hun leven zoveel mogelijk probeerden op te volgen en natuurlijk ook over te dragen op anderen hadden ook slaven van het zwarte mensen ras. Over het algemeen werden slaven van het zwarte mensen ras erg slecht behandeld. Slaven van het zwarte mensen ras die in het bezit waren van wijze goedgelovige heilige mannen van het blanke of getinte mensen ras, die ook zelf echt naar Gods bepalingen leefden, hadden het naar omstandigheden een veel beter leven. Natuurlijk moesten ook zij hun menselijke blanke en getinte goedgelovige heer wel gehoorzamen! Sint de goed heilig man die ook in God geloofde en naar de bepalingen van God leefde en deze levenswijze als voorbeeld aan zijn mede mens uitdroeg had in die tijd ook slaven van zwarte mensen ras.
    Slavernij is nu in de meeste landen afgeschaft, daarvoor is een ander type slavernij voor in de plaats gekomen. De één wording van de wereld, de zogenaamde globalisatie, vraagt om de terugkeer naar 1 ras type mens. Het zwarte type mens zou dan op de een of andere manier vermengd moeten gaan worden met het blanke maar in de toekomst ook nog met de getinte variant van de mens. Dit moet geleidelijk aan gebeuren. Landsgrenzen verdwijnen, er gaat weer 1 taal gesproken worden, er komt 1 regering voor de hele wereld, de mens hoeft niet meer te werken en robots nemen dan alles over. Het wachten is dan op de Nieuwe Messias (door anderen weer AntiChrist genoemd) en zo gaat de mens langzaam
    naar zijn eindtijd en dus terug naar het begin, terug naar Adam en Eva en natuurlijk naar Degeen die dit alles in Wijsheid begon Onze Lieve Heer !
    Dames en Heren Jong maar vooral ook lui, ..waar hebben we het dan nog over !…

  174. Discuswerper

    Jij gaat in ieder geval naar de hel solomon

  175. Solomon

    08:20 Ieder zijn aandeel in dit leven, maar ook zeer zeker in het volgend leven !..

  176. Discuswerper

    Kun jij niet alvast aan je volgend leven beginnen dan? Er zijn herl wat mensen die dat zouden toejuichen

  177. Karel

    Ging dombo en cover zangeresje Grace het niet niet maken in de US, hahahaha

  178. gerdien

    Ben helemaal geen Glennis Grace-fan maar hier slaat ze de spijker op de kop: “Waarom loopt heel Nederland dan niet in klederdracht als men zich zo graag aan tradities wilt houden of lopen ze nooit meer op klompen? Omdat het niet meer van deze tijd is!! ”
    Juist ja. Dat hypocriete gedoe over tradities en het kinderfeest dat wordt verpest terwijl kinderen zelf daar helemaal geen last van hebben. Tijden veranderen.

  179. Hilco

    @Solomon

    En nu weer ontopic!

  180. Hilco

    @gerdien

    Er is een verschil tussen tradities die uit zichzelf verdwijnen en tradities waarvan de verdwijning wordt opgelegd door een klein groepje dat andersdenkenden bestempeld als racist. Bij dat laatste zetten mensen automatisch hun hakken in het zand. Dat begrijp je best.

  181. Hilco

    En dan vergeet ik nog alle leugens die er door de anti-Pieten worden verkondigd. Ook een reden voor hakken in zand.

  182. anoniemmm

    glennis

    mag ik nog

    1 keer je honden gebit zien

    foei!!!!!!!!!!!!!

  183. sukkel

    Paardekop Glenda is een ordinaire tokkie

  184. Huismaker

    @Lies
    “Mijn dochter had net naar de Sinterklaas journaal gekeken. En kwam een Surinamer voorbij en mijn dochter riep toen “Zwarte Piet” tegen mij”.
    Sindterklaasjournaal en een Zwarte Piet ?. Tuurlijk, liegen en bedriegen dus met je dochter als onderpand.

  185. Bridget Maasland

    Andre en ik vieren gewoon sinterklaas. Andre heeft trouwens wel het formaat van een zwarte piet hihi

  186. Einde van NL

    Mijn Zwitserse buurman heeft een blonde hond met zwarte ballen, dat is echt het toppunt van discriminatie.

    En Glennis Dinges zou toch Amerika veroveren en daar gaan wonen voor altijd om Nederland van haar te bevrijden?

    En zwarte piet is een bikkel, het symbool van vrijheid en anti autoriteit en Sinterklaas is zijn maatje die zich samen afzetten tegen de gevestigde orde. Zo ervoer ik als kind dit unieke feest.

    Dat Soros consorten, nietsnutten en bruikbare idioten er een label aanhangen van discriminatie hoort bij de hetze tegen de bevolking. Nog even het label van zwarte stikstof-CO2-pfas piet eraan hangen en piet zal door de bloeddorstige menigte worden gelyncht.

    Zwarte piet, ik ben trots op je!!

  187. Einde van NL

    @Meester in Notarieel Recht Volonté Fuchse
    Thu 14 Nov 2019 om 23:02

    Daarna hebben ze u voor twintig jaar dwangverpleging gegeven?

  188. gerdien

    @Hilco: Nee, hoor, tradities verdwijnen niet altijd vanzelf. De meeste maatschappelijke veranderingen gaan met een schok. En als al die -fanatieke- Pro-Zwarte Piet types niet racistisch zijn waarom gedragen ze zich dan wel zo? Je hoeft alleen maar hier sommige reacties te lezen (en dan worden de ergste nog tegen gehouden) of op twitter om te weten welke opvattingen erachter zitten.

    Als fenomeen is Zwarte Piet het best te vergelijken met Black Minstrels: zwart geschminkte blanke entertainers. Dat was ook een vrij recente -Anglosaksische- traditie waar de meeste blanken geen kwaad in zagen en toch is het afgeschaft in de jaren ’70/’80 van de vorige eeuw omdat een minderheid er aanstoot aan nam. Dat werd zoals dat in een beschaafd, ontwikkeld land hoort te gaan opgelost zonder zulke hysterische en gewelddadige taferelen als we nu hier zien uit de Pro Zwarte Piet-hoek.

    Ik vond in eerste instantie ook dat die anti-Pieten types niet zo moesten zeuren want het was een onschuldig bedoeld sprookjesverhaal en nog steeds vind ik dat je niet bij zo’n intocht zelf moet gaan protesteren. Maar de reacties waren meteen zo haatdragend en racistisch, dat maakte mij wel duidelijk dat het niet zo onschuldig is.

  189. Loe de Lange

    Och och. Het krolse paard heeft ook weer wat te hinniken. Neem nou maar zangles van Marga, arrogantje!!!! Oh nee. Zal verspilde moeite zijn.

  190. Hans

    Glennis: ik kom uit de jordaaaan! Wat mij betreft komt ze regelrecht uit de jungle met haar grote smoel

  191. Einde van NL

    Als anti ‘zwarten’ pieten nu eens met minder woorden zouden uitleggen dat het uiteindelijk een simpel (achterlijk) (commercieel) volksfeest is, net als kerstfeest, carnaval, paasfeest enzoverder i.p.v. heel diep in de neus te peuteren op zoek naar een soort discriminatie hick deeltje, dan hebben ze gelijk. Het is simpeler dan de anti piet woestelingen zeggen: discriminatie en geweld zijn vooral aan dit unieke feest gehangen door mensen die het doel van de anti-westerse acties niet begrijpen de weg vrij moeten maken naar globale en een totaal gecontroleerde neo-slavernij voor zwart en wit, voor geel en rood, voor iedereen. Alleen een zeart of wit schaap in het slachthuis begrijpt het pas als het daar is.

  192. Mark

    Als alle zwarte pieten wit zouden zijn hebben “ze” ook weer wat te zeuren: waarom alleen maar wit, da’s racistisch. Da’s net als bij de Oscars, dat “ze” elk jaar zeuren dat de commissie zwarte films negeert.

    Die Jerry van anti zwarte piet, voor hem is deze hele kwestie een obsessie geworden. Ook al schaffen we het hele feest af, dan nog heeft ie volgend jaar iets te zeuren, want anders heeft ie geen leven.

    Het is net als Chris Rock in z’n comedyshows vaak zegt: vroeger had de zwarte medemens geen tijd om te demonstreren of te klagen, want toen hadden ze het te druk met slavenarbeid. Nu verveelt het overgrote deel zich te pletter. Als je gewoon een 9 to 5 baan hebt en hobby’s dan heb je voor deze onzin geen tijd.

  193. Zeer Zwarte Piet (ZZP-er)

    Het is toch zo simpel. Als de tradities van dit land je niet bevallen, dan staat het je vrij om te vertrekken naar een land waar de tradities beter aansluiten bij je eigen belevingswereld. We leven immers in een vrij land.

  194. Papa

    @gerdien

    Wel eens de opmerkingen van anti-Pieters gelezen? Als er iemand racistisch is, zijn zij het wel. Raar hoor, dat dat dan racistische reacties uitlokt.

    En jullie anti-Pieters moeten eens stoppen met dingen verzinnen. Zwarte Piet heeft totaal niets met het Amerikaanse blackface te maken. Wat dat betreft ben je gewoon af.

  195. Momo

    @gerdien

    Mijn god, wat ben jij dom. Mensen kunnen gewoon in klederdracht over straat als ze willen. Geen protestgroepen die roepen dat dat “racistisch” is. Ben je familie van Glenda ofzo?

  196. HBaz

    Doe mij maar een multi culturele groep Pieten. Ook nog goed voor de integratie. Een paar Nederlanders, een Surinamer, een Antilliaan, een Pool, enz. En dan allemaal met roetvegen. Geef ze allemaal een zwart pakje aan en je kunt ze toch nog gewoon Zwarte Piet noemen.

  197. Hilco

    @gerdien

    Nee, hoor, tradities verdwijnen niet altijd vanzelf.
    Waar zei ik dat tradities altijd vanzelf verdwijnen?

    De meeste maatschappelijke veranderingen gaan met een schok.
    Dit is nieuw voor mij. Ik zie veel geleidelijke maatschappelijke veranderingen. Onderbouwing a.u.b.?

    En als al die -fanatieke- Pro-Zwarte Piet types niet racistisch zijn waarom gedragen ze zich dan wel zo?
    Hier scheer je iedereen over één kam. Net zoals het geen grote groep is die tegen Zwarte Piet is, hebben de meeste pro’s ook geen racistische motieven. Mijn hele familie is pro en ik kan je vertellen dat ze aan mijn moeders kant allemaal een kleurtje hebben. (Alhoewel, er is er één tegen, aan mijn vaders roomblanke kant van de familie.) Ik ben fanatiek pro en je zult mij niet op racistische uitingen betrappen, dus laat alsjeblieft dat “al” achterwege! Het overgrote pro-deel heeft ook een hekel aan dat groepje racisten dat op tv verschijnt, net zoals de anti’s niet blij zouden moeten zijn met dat kleine groepje leugenachtige en schreeuwende anti’s dat geregeld op tv komt.

    Je hoeft alleen maar hier sommige reacties te lezen (en dan worden de ergste nog tegen gehouden) of op twitter om te weten welke opvattingen erachter zitten.
    Zie hierboven. Je focust je op de uitwassen. “Wij” willen niets met dat soort te maken hebben.

    Als fenomeen is Zwarte Piet het best te vergelijken met Black Minstrels enz.
    NEE, dat is het dus NIET. De enige vergelijking die misschien opgaat is het zich schminken. Voor de rest is het totaal NIET te vergelijken en ik hekel iedereen die zegt van wel. Je hebt het hier over een gebruik in o.a. de VS waar constitutionele segregatie was. Waar men zich schminkte en achterlijk gedroeg om de zaal eens goed te laten lachen om dat “inferieure, minderbegaafde ras”. Hoe wil je dit vergelijken met de Sinterklaastraditie? Verkleden mensen zich als Zwarte Piet met als doel mensen van Afrikaanse komaf voor paal te zetten? Was dat het motief van Erik van Muiswinkel, Michiel Kerbosch, Marc-Marie Huijbregts, Piet Römer, Frits Lambrechts, Georgina Verbaan en Jochem Myjer? Andere rassen uitlachen omdat ze minderwaardig zijn? Zo niet, waar haal je dan het lef vandaan om deze vergelijking te trekken?

    … zonder zulke hysterische en gewelddadige taferelen als we nu hier zien uit de Pro Zwarte Piet-hoek.
    Focus je nu bewust alleen op het geweld van de ene kant en sluit je je ogen voor het geweld van de andere kant? Mensen die Zwarte Pieten fysiek aanvallen, anti’s die zwarte agenten uitschelden voor slaaf van de blanke, Jerry Afriyie die in oorlog zegt te zijn met de pro’s.

    Ik vond in eerste instantie ook dat die anti-Pieten types niet zo moesten zeuren want het was een onschuldig bedoeld sprookjesverhaal en nog steeds vind ik dat je niet bij zo’n intocht zelf moet gaan protesteren. Maar de reacties waren meteen zo haatdragend en racistisch, dat maakte mij wel duidelijk dat het niet zo onschuldig is.
    Wederom richt je je op de uitwassen en wederom alleen de uitwassen van de pro-kant. Sowieso vreemd dat je mensen over één kam blijft scheren. Als het namelijk waar zou zijn dat de acties van deze personen exemplarisch zijn voor alle pro’s, dan zouden ook alle anti’s agressieve gekken zijn, gezien de drie voorbeelden die ik gaf.

  198. Remco

    Iedereen die tegen zwarte pieten zijn moet maar oprotten uit nederland

  199. je dikke tyfus moeder straight from NYC

    Dat is iets wat jij niet bepaald remco, en gelukkig maar ook. Stel je toch voor zo’n zwakbegaafde als jou op de stoel vd rechter. Oei oei oei

  200. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Zwarte Piet gaat nooit verloren.
    Wij koesteren Zwarte Piet al vanaf jongs af aan.
    Er is niets mis met de kleur zwart.
    Hoe Pieter, hoe beter.
    En pepernoten.
    Zonder Zwarte Piet geen pepernoten.
    Jeffrey Airfryer is een fascist en hoort in de gevangenis.
    Voor haatzaaiers is hier geen plaats.

  201. Pim

    Hilco, je vergeet nog die gek die oproep om Sinterklaas te vermoorden tijdens de intocht. Hij hoopte dat de kinderen onder zijn hersenresten zouden zitten.
    Gerdien is inderdaad seleсtief verontwаardigd en zou ook Pasen, Kerst enz. racistisch moeten vinden. Immers, als er rond deze feestdagen een folder wordt uitgebracht waar de naam van het feest niet in voorkomt dan komen de racisten uit alle hoeken en gaten gekropen om op de meest haatdragende en discriminаtoire manieren af te geven op moslims. Volgens gerdiens denkwijze is het dus wel duidelijk dat Pasen en Kerst niet zo onschuldig zijn.

  202. je dikke trieste moeder vanuit de US

    is dit nog steeds een dingetje?

  203. je dikke trieste moeder vanuit de US

    zeg is dit artikel nog een beetje relevant of zijn wij nu met zn alle keihard aan het vallen over het artikel waarin RonnieFlex zn standpunt omtrand zwarte piet duidelijk maakt?

    Zijn wij dit alweer vergeten???

    Stelletje ongeschoolde !!!

  204. Marjon Hanse

    Hallo Glennis, ik begrijp je t.a.v Marga Bult, maar ik begrijp Marga Bult ook…het woord racisme is veel gebruik van gemaakt laatste jaren, in de tijd dat Marga Bult en ik opgroeiden was daar helemaal bijna geen sprake van. De oerhollandse spirit is vrij van racisme! Wij snappen daarom niet altijd alle ophef over racisme …kun je je daarin invoelen???..want dat is de reden dat Marga het niet snapt.!…ik snap intussen het wel, ….de wereld is veranderd, vele buitenlanders zijn zich hier gaan vestigen , en Nederland is nu een multiculturele samenleving geworden…als Marga (en ik) geen kwaad zien in zwarte Piet, is dat idd een tekort aan weten van wat erom je heen, NU zich afspeelt, wellicht zou zij er goed aan doen om meer online te gaan zitten op bijvoorbeeld googlenieuws en wat praatprogramma s op televisie te volgen…wat Marga echter niet snapt is dat idd deze traditie weg moet, …klopt! Op haar tijd van ontdekken zal zij er beslist achter komen, bij de 1 gaat dit proces van ontdekken sneller dan bij de ander maar uiteindelijk komen we er wel…gun haar wat tijd en wees maar niet boos op haar en het heeft niks te maken met dat zij blank is..geloof me maar!

  205. Knakhaus

    Marjon, Zwarte Piet moet helemaal niet weg, want er is niet racistisch aan. Waarom laat je je zo makkelijk voorliegen?

  206. Helcia

    Helemaal eens met Grace!
    Het is droevig dat als je meer pigment hebt je er niet bij hoort ook al ben je zo Hollands als wat. In het buitenland staan we te boek als racistisch land. Genant. Helaas reageren op dergelijke berichten als deze vooral pro-zwarte piet mensen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die voor verandering zijn. Deze groep reageert alleen weinig, wel jammer want zo lijkt het of de meeste mense pro zwarte piet zijn. NB, de zin: ZIJ pakken ONS feest af, is al racistisch. ZIJ zijn ook ONS.

  207. Knakhaus

    Het is vooral droevig dat mensen als Helcia het willen doen voorkomen alsof je er niet bij hoort als je een kleurtje hebt. Alsof mensen zoals ik, die voor Zwarte Piet zijn, iets tegen kleurlingen hebben. Maar ja, als je geen argumenten hebt, dan moet je wel liegen toch? Ook willen ze het doen voorkomen alsof ‘we’ in het buitenland te boek staan als racistisch land. Wederom een leugen. Ja, er zijn mensen in het buitenland die dit vinden, maar het is een zeer kleine minderheid. Anti-Pieten nemen dergelijke leugens maar wat graag voor waarheid aan. Als zij niet onderzoeken of het klopt, dan zal degene tegen wie ze de leugen vertellen het immers misschien ook niet doen. Weer een zieltje gewonnen. Wat betreft dan zielige gehuil van ‘ze pakken ons feest af’, ik geef je gelijk. Hier kruipt iemand erger in de slachtofferrol dan de gemiddelde Helcia die beweert dat je er niet bij hoort als je meer pigment hebt.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.