‘RTL heeft meer power nodig voor tegenaanval SBS’

Geplaatst op Sun 06 Oct 2019 om 9:15

RTL 4 heeft meer munitie nodig om in de tegenaanval te gaan tegen Talpa Network, dat met SBS 6 ineens grote successen boekt. Dat zeggen Ronnie van Briemen en Edwin Schouwstra van mediabureau Dentsu Aegis Network in een analyse op Adformatie. De heren zien een hoop veranderen. “Jarenlang had Talpa Network de positie van challenger. De kijkcijfers waren regelmatig genadeloos“, schrijven ze. “Maar we staan inmiddels aan de vooravond van een kentering.”

Ze wijzen erop dat het marktleiderschap van de RTL-zendergroep al geruime tijd onder druk staat: in 2015 was het zenderaandeel van RTL 4 nog 18,6 procent in de doelgroep 25 tot 54 jaar, nu is dat 16,4 procent. “De prestaties van RTL 4 vertonen al vijf jaar lang verval.

Het is een uitdaging voor RTL 4 om terrein terug te winnen, stellen ze. “Onze verwachting is dat Talpa dit najaar een stijging laat zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Als Talpa dit vasthoudt, dan wordt 2020 het jaar van John de Mol, denken ze. “Dat betekent dan een meer evenwichtige marktsituatie met indicatief 2 à 3 procent marktaandeelgroei in 2020.

RTL zal in de tegenaanval willen gaan met het vertrouwde The Voice of Holland op vrijdagavond, maar voor een structurele tegenaanval heeft RTL meer power nodig.”

Het artikel ‘Zenders Talpa Network maken grootste slagen in de tv-markt’ kunt u lezen op Adformatie.nl.

Foto: RTL








25 Reacties op “‘RTL heeft meer power nodig voor tegenaanval SBS’”


  1. Johan

    Ronnie van Briemen??
    Edwin Schouwstra??
    Hahaha!!

  2. Reageerdera

    Onzin, scoren met programma,s die RTL groot heeft gemaakt, en waar SBS veel minder kijkers mee scoort?

  3. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Interessante observatie.
    Dit onderzoek werd betaald door dhr. de Mol.
    Tevens ook reuze interessant dat er niks in staat over Spike en Comedy Central, Fox en the Special Interest Channels, noch over Netflix of overige on-demand services.
    Dat geeft een mooi uitgebalanceerd overzicht van de prognoses voor SBS hahaha.
    Wie betaald die bepaald.

    Waar is die WC-eend?

  4. Minder of Mirjam

    RTL heeft nieuwe frisse vormgeving nodig! Ik had gehoopt dat dit op 2 oktober zou plaatsvinden toen RTL 30 jaar bestond, maar helaas nog steeds dezelfde sleets geraakte vormgeving.

  5. Dennis

    @reageerdera

    hahaha precies dat!!!

  6. Laura

    Volwassen kerels die zich laten gebruiken als stroman van wereldvreemde Molusconi. How sad!!!

    @ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    ‘Wie betaalt, bepaalt!’

    ‘Eend’ is goed! :-P

  7. Jaap

    Al die zogenaamde deskundigen die elkaar napraten om momentum te houden in een niet bestaande strijd zodat ze wat te schrijven hebben. Overbodige beroepsgroep.

  8. Jaap

    RTL heeft de kracht zeker wel, maar het is te kort dag om alles in te zetten. Daarnaast hebben ze echt vernieuwing nodig in de vorm van idents. Maak het meer persoonlijk, doe het anders dan anderen.

  9. Laura

    Lauraatje is niet zo heel snel in de war hoor.

  10. Jaap

    Wacht maar totdat de overgang toeslaat

  11. Laura

    En Lauraatje wacht nooit/nooit af.

  12. Tokkies willen GEEN Tokshows

    Wij willen Froger, wij willen Froger… Geen RTL tokshows.

  13. WoP

    Rtl heeft de strijd met talpa al lang gewonnen met Videoland. RTL Nederland kan maar op 1 manier winnen en dat is de strijd aangaan met Netflix & Disney+. Kwaliteit leveren voor een aardige prijs.

  14. Jannie Venijnig

    De aanval moet gezet worden tegen dat armoedige po gespuis.

  15. danny

    ohhhhh wat hebben de dames het weer druk met keuvelen over de kijkcijfertjes!!!Get a life!!

  16. Pieter

    Met het succes van the Masked Singer is dit artikel alweer compleet achterhaalt.

  17. Sender

    Rtl is als de Wibra, Zeeman en meer van zulks. Sleets, en van echt innoveren geen kaas gegeten. En dan natuurlijk …de kijkers zelf. Zoals de ‘ Sjonnies en Anita’s ” bij bovenstaande winkels rondneuzen zo maken ze ook grott deel van kijkers uit bij deze zender.

  18. WEST*

    Wibra en Zeeman zijn succesvolle ketens die een specifiek gedeelte van de markt bedienen. Daar is veel ondernemerschap en inventiviteit voor nodig. Dat zou jij niet kunnen, Sendertje

  19. Flexi

    https://www.deondernemer.nl/innovatie/groei/waarom-zeeman-uit-kan-breiden~290305

  20. Mick

    Talpa moet Rolf Wouters binnenhalen voor de grote shows. Daarnaast geef Henny Huisman één programma namelijk Surprise Surprise/De Surprise Show (Dat deed het voor SBS-begrippen zeer goed).

  21. Mick

    Daarnaast moet Talpa zijn online tak versterken. Koop Dumpert op en maak er een grootschalige Nederlandstalige videosite van, koop de merknaam Hyves over en maak daar weer een mooi hedendaags platform van.

  22. pieter

    @WEST*: Textielsuper Zeeman gaat de komende jaren waarschijnlijk tientallen winkels sluiten in Nederland…..

  23. [MikE]

    Beste Bertelsmann en de familie Mohn: bedankt voor 30 mooie televisie jaren. We hebben genoten van al het amusement, wij – de kijkers – zullen dat zeker niet vergeten. De NL’se kijker heeft inmiddels gekozen voor Talpa Network. Talpa is het enige Nederlandse commerciële bedrijf. De kijker heeft gekozen en kiest voor Talpa Network als het gaat om televisie in onze huiskamers. We zijn u dankbaar voor al die mooie jaren, maar de tijden veranderen. Talpa is het enige Hollandse commerciële TV bedrijf en we bedanken u voor al die mooie jaren. We (wij!) hebben genoten van al het amusement en kijken nu tevreden naar een toekomst van Talpa. De kijker heeft nu gekozen. De kijker kiest voor SBS6, met al haar mooie programma’s. Dat moge blijken uit de cijfers.

  24. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    [miKe], jij rare sarcastische idioot.
    Schrijf toch niet van die gekke dingen jongûh.
    Straks gaan ze bij Talpa nog écht geloven dat ze Nederland een plezier doen met dat gepriegel op die campingzender van ze.
    Fijne avond & tot morgen.
    Pluk.

  25. Henk

    Is dat dezelfde persoon die zo fan is van die buitenlandse leider?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.