‘RTL heeft meer power nodig voor tegenaanval SBS’

RTL 4 heeft meer munitie nodig om in de tegenaanval te gaan tegen Talpa Network, dat met SBS 6 ineens grote successen boekt. Dat zeggen Ronnie van Briemen en Edwin Schouwstra van mediabureau Dentsu Aegis Network in een analyse op Adformatie. De heren zien een hoop veranderen. “Jarenlang had Talpa Network de positie van challenger. De kijkcijfers waren regelmatig genadeloos“, schrijven ze. “Maar we staan inmiddels aan de vooravond van een kentering.”

Ze wijzen erop dat het marktleiderschap van de RTL-zendergroep al geruime tijd onder druk staat: in 2015 was het zenderaandeel van RTL 4 nog 18,6 procent in de doelgroep 25 tot 54 jaar, nu is dat 16,4 procent. “De prestaties van RTL 4 vertonen al vijf jaar lang verval.

Het is een uitdaging voor RTL 4 om terrein terug te winnen, stellen ze. “Onze verwachting is dat Talpa dit najaar een stijging laat zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Als Talpa dit vasthoudt, dan wordt 2020 het jaar van John de Mol, denken ze. “Dat betekent dan een meer evenwichtige marktsituatie met indicatief 2 à 3 procent marktaandeelgroei in 2020.

RTL zal in de tegenaanval willen gaan met het vertrouwde The Voice of Holland op vrijdagavond, maar voor een structurele tegenaanval heeft RTL meer power nodig.”

Het artikel ‘Zenders Talpa Network maken grootste slagen in de tv-markt’ kunt u lezen op Adformatie.nl.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen