Peter R. de Vries: ‘Facebook is een heel naar bedrijf’

Peter R. de Vries ergert zich mateloos aan de manier waarop Facebook zich opstelt in de rechtszaak tegen John de Mol. Het is een heel naar bedrijf. Dat zei de misdaadjournalist gisteren in RTL Boulevard. Facebook blijft advertenties tonen van meedogenloze oplichters die de namen en beeltenissen gebruiken van BN’ers als John de Mol. De mediamiljardair probeerde er onderling uit te komen met de internetgigant, maar beide partijen stonden gisteren toch weer voor de rechter.

Hoewel Facebook elke tepel na twee minuten van het sociale medium af weet te censureren, beweert het met droge ogen niets te kunnen doen aan deze oplichterspraktijken. Niet geheel toevallig verdient Facebook zelf wereldwijd honderden miljoenen euro’s aan deze zwendel.

Vreselijk irritant, vindt De Vries het. “John heeft het eerst minnelijk proberen op te lossen, maar met Facebook is geen goed garen te spinnen. Het is een heel naar bedrijf om een geschil mee te hebben. Ze zijn niet bereikbaar, ze sturen je van het kastje naar de muur, ze doen loze beloftes. Ik heb zelf in het verleden ook met ze te maken gehad waarbij ik het voor een jong slachtoffer van een wraakpornozaak opnam. Ik heb ook geprocedeerd tegen Facebook en dat is één doffe ellende. Ze werken nergens aan mee, houden alles tegen, houden alles af. John de Mol maakt nu hetzelfde mee.”

De Mol heeft in ieder geval het moreel gelijk aan zijn zijde, zegt De Vries. “De advertenties zijn nep, er worden mensen mee bedrogen, John de Mol werkt er niet aan mee en Facebook verdient er honderden miljoenen aan aan dat soort nepadvertenties. Facebook zelf zegt dan – zoals ze altijd doen – dat ze er echt alles aan doen en het zelf ook niet willen, maar ondertussen gebeurt er niks.”

Facebook is volgens hem een walgelijke onderneming. “Er wordt op klachten nooit gereageerd. Probeer überhaupt Facebook maar eens te bereiken. Ga maar eens een telefoonnummer of iets dergelijks van ze opzoeken. Dat vind je niet van ze.”

John, Jort en Bart

John de Mol vindt het tijd dat Facebook op zijn knieën gaat. “Ik ben een beetje een BN’ers tegen wil en dank. Desondanks is er over mij in het verleden ongelooflijk veel onzin geschreven en onjuiste informatie verstrekt. Daar heb ik nooit iets tegen gedaan, omdat het alleen mijzelf betrof. In dit geval heb ik besloten er wel iets tegen te doen omdat het mijzelf niet betreft, maar onschuldige mensen die geloven dat ik ze aanbeveel om ergens in te investeren. Mijn naam wordt daarin misbruikt en ik vind dat daar echt iets aan gedaan moet worden.”

De mediamagnaat wordt volledig gesteund door Jort Kelder. Hij zegt: “Ik begin Facebook steeds meer te zien als een soort… Nou ja, misschien nog niet als een criminele organisatie, maar in ieder geval een club die gelegenheid geeft tot.”

Het gaat gewoon om poen. Zij verdienen hieraan en zij hebben gewoon geen zin om vooraf een soort filter te zetten waardoor ze waarschijnlijk een paar honderd miljoen dollar aan inkomsten gaan missen, maar wel een hoop mensen met rust laten daardoor.”

Ook in Shownieuws werd Facebook in een negatief daglicht gesteld. Weekend-baas Bart Ettekoven: “Ze hebben deze houding altijd al gehad. Ze hebben een heel arrogante houding. Als jij een probleem hebt met jouw Facebook-pagina, probeer ze dan maar eens te bellen. Als je ze mailt dan reageren ze niet. Ze hebben gewoon een heel arrogante houding. Het is natuurlijk een geldding, want zij verdienen honderden miljoenen met deze advertenties. Het is echt een heel schandalige zaak.”

Foto: RTL

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen