Facebook: ‘Er is geen monopolie op naam John de Mol’
Facebook heeft een ongelooflijk grote rol weten te bemachtigen in de dagelijkse mediaconsumptie van mensen over de hele wereld, maar weinig organisaties zijn zo stug en onbereikbaar als het sociale medium. Ook nu talloze niet al te snuggere mensen worden opgelicht met nepadvertenties waarvoor de beeltenissen van BN’ers als John de Mol worden gebruikt, wringt Facebook zich in allerlei bochten om ongestuurd door te blijven cashen. Het zijn gewoon boeven, merkte Jort Kelder al op.
Hoe moeilijk kan het immers zijn om bijvoorbeeld alle advertenties waarvoor de naam van John de Mol wordt gebruikt tegen te houden? Het is per slot van rekening niet heel voor de hand liggen dat de mediamiljardair daadwerkelijk bitcoins gaat aanprijzen in een paar armoedige banners.
Nee, daar wil Facebook niet aan. Volgens advocaat Jens van den Brink, die Facebook verdedigt, heeft de mediamagnaat geen monopolie op de naam ‘John de Mol’.
Aangezien de nepadvertenties vooral draaien om bitcoinfraude, zou Facebook er ook voor kunnen kiezen om alle bitcoinadvertenties eerst handmatig goed te keuren, maar ook daar wil het sociale medium niet aan, aldus Jort Kelder, die zich in deze zaak pal achter John de Mol schaart.
Facebook-advocaat Van den Brink beweert bij hoog en laag dat Facebook al alles doet wat in zijn macht ligt. “Het is vreselijk irritant dat dit gebeurt, maar Facebook blijft strijden tegen de oplichters“, zegt hij in de Volkskrant.
De strafpleiter ergert zich bovendien aan de BN’ers die De Mol steunen. Hij stelt dat ze ‘een bubbel in stand houden dat Facebook geen actieve maatregelen treft’. “Dat is niet waar.”
Welke maatregelen neemt Facebook dan eigenlijk tegen de frauduleuze advertenties? Dat wil het bedrijf alleen achter gesloten deuren zeggen. Tot ergernis van De Mols advocaat Jacqueline Schaap: “Er moet juist transparantie en openheid zijn.”
Foto: Talpa