Facebook: ‘Er is geen monopolie op naam John de Mol’

Geplaatst op Wed 30 Oct 2019 om 10:00

Facebook heeft een ongelooflijk grote rol weten te bemachtigen in de dagelijkse mediaconsumptie van mensen over de hele wereld, maar weinig organisaties zijn zo stug en onbereikbaar als het sociale medium. Ook nu talloze niet al te snuggere mensen worden opgelicht met nepadvertenties waarvoor de beeltenissen van BN’ers als John de Mol worden gebruikt, wringt Facebook zich in allerlei bochten om ongestuurd door te blijven cashen. Het zijn gewoon boeven, merkte Jort Kelder al op.

Hoe moeilijk kan het immers zijn om bijvoorbeeld alle advertenties waarvoor de naam van John de Mol wordt gebruikt tegen te houden? Het is per slot van rekening niet heel voor de hand liggen dat de mediamiljardair daadwerkelijk bitcoins gaat aanprijzen in een paar armoedige banners.

Nee, daar wil Facebook niet aan. Volgens advocaat Jens van den Brink, die Facebook verdedigt, heeft de mediamagnaat geen monopolie op de naam ‘John de Mol’.

Aangezien de nepadvertenties vooral draaien om bitcoinfraude, zou Facebook er ook voor kunnen kiezen om alle bitcoinadvertenties eerst handmatig goed te keuren, maar ook daar wil het sociale medium niet aan, aldus Jort Kelder, die zich in deze zaak pal achter John de Mol schaart.

Facebook-advocaat Van den Brink beweert bij hoog en laag dat Facebook al alles doet wat in zijn macht ligt. “Het is vreselijk irritant dat dit gebeurt, maar Facebook blijft strijden tegen de oplichters“, zegt hij in de Volkskrant.

De strafpleiter ergert zich bovendien aan de BN’ers die De Mol steunen. Hij stelt dat ze ‘een bubbel in stand houden dat Facebook geen actieve maatregelen treft’. “Dat is niet waar.”

Welke maatregelen neemt Facebook dan eigenlijk tegen de frauduleuze advertenties? Dat wil het bedrijf alleen achter gesloten deuren zeggen. Tot ergernis van De Mols advocaat Jacqueline Schaap: “Er moet juist transparantie en openheid zijn.

Foto: Talpa








34 Reacties op “Facebook: ‘Er is geen monopolie op naam John de Mol’”


  1. Joris Agema

    Facebook zijn grote boeven. Dit proces toont dit feilloos aan. Door hun wereldwijde aanpak hebben zij helemaal geen zin om op dit detail niveau investeringen lokaal te moeten doen.

  2. Supertrasssh

    De duivel werkt hard maar John de Mol werkt harder.

  3. Sjaak

    Misschien toch maar een keer stoppen met Facebook.

  4. Joop

    Ach ja, de boefjes worden overtroeft door de boef FB.
    En dat zit ze niet lekker.
    Best zielig.

  5. Karel

    Facebook is steeds meer op Hyves gaan lijken.

  6. De Wit

    Ik begrijp FB niet. Dit komt tast toch de betrouwbaarheid aan van het platform en ook de adverteerders die wel bonafide zijn. Waarom zouden ze voor die paar grijpstuivers zo moeilijk doen?! Of zou er meer aan de hand zijn?

  7. Maarten

    Kan een rechter hier niets tegen doen?

  8. lvs2015

    Dat BN’ers liegen en elkaar altijd indekken of als het hun kan schaden dan ineens zich stilhouden is niks nieuws, dus daar heeft FB gelijk in. Echter in deze vind ik het juist apart dat John de Mol met al zijn miljoenen niet gewoon op zijn Amerikaans Facebook gewoon aanklaagt i.p.v op zachte wijze proberen zijn gelijk te halen middels een kort geding dan wel een bodemprocedure. Dat betekend dus dat De Mol niet zeker van zijn zaak is want meestal als mensen van zijn status hun gelijk willen behalen jegens een ander, dan wordt die meestal gelijk met veel juridisch wapengekletter ter verantwoording geroepen.

  9. Familie de Mol

    We gaan door

  10. Sjors van Kempen

    De grootste oplichter van NL (hoi, frauduleuze sms-praktijken bij zangwedstrijdjes!) is boos op de grootste oplichter van de VS.

    Boeiend.

  11. Pauline

    Ik begin ook steeds meer van die kop van John de Mol te walgen….

  12. Ton

    Facebook zit fout al zou het alleen al moreel zijn.
    Dit moet je zo niet willen !!

  13. Narrek

    Facebook is de duivel! Koopt iedereen om.

  14. anoniem

    over nep advertenties gesproken

    Ruupje kan je alles vertellen over nep advertenties (email is in handen van NRC en adformatie)

    van jan moest ik paginas van 15000 euro verkopen voor 2500/750 euro.

    daarna ging jan de adverteerdersss

    nep na bellen

    ik heb je advertentie in de krant gelezen

    kun je me informatie opsturen

    opgestuurde informatie ging

    rechtstreeks de prullen bak in….

    Ruubje omzet werd van 200.000 euro

    plotseling 1.3 miljoen euro op jaar basis

    de grote baas F

    heeft nooit ingegrepen

    F zei ik hoopte dat ik 5 ruupjes in dienst had

    jan en F gingen met succes van Ruupje naar Belgie

    schaam je jan en F.

    slavendrijverssssssssssssssssssssssssssssssss.

  15. G.ossip

    Net wat Maarten zegt,kan er geen rechterlijke uitspraak komen,ook Facebook dient zich aan de regels te houden.

  16. G.ossip

    Facebook is online even lekker treiteren,gewoon massaal Facebook verwijderen voor die gene die het nog hebben.

  17. Zakw

    Weg met John de Mol en zijn maffiabende. Boycot Talpa zolang hij weigert het Mamjoforum weer terug te brengen! #freemamjo

  18. Teun-Arie Van der Geelen-Coppens

    Heb al sinds 2011 een fake-account op Facebook, maar dat Facebook weigert dat te verwijderen.

  19. comedylover

    Bij Facebook zijn ze er wel als eerste bij om foto’s te censureren waar een beetje naakt op voor komt. Nu gaan ze zelfs al emoticons censureren, die het idee kunnen geven dat een bericht weleens seksueel bedoeld kan zijn. Stelletje conservatievelingen. Weten waarschijnlijk niet wat het (voor het overgrote deel van de bevolking) Nederlandse moraal is!

  20. [MikE]

    Wat Facebook stelt is echt complete onzin. Er moet echt wel een algoritme te bouwen zijn met de naam van John de Mol, zijn foto en teksten als crypto, coin, noem het maar op.

  21. Kalkie

    John is toch simpel , betaal zelf voor wat fake advertenties met Mark Zuckerberg’s naam in, dan zullen ze wel snel anders piepen.

  22. @Zakw

    Het mamjo forum heeft toch niets met de mol te maken?

  23. Joop55

    Wie er anno 2019 zijn leven verslinkt op Facebook, is wel beneden aller triestigheid.

  24. Leo knots

    Ik heb dit in ander topic ook al gezegd. Het bedrijf achter deze fraude in niet Facebook zelf maar een bedrijf uit Utrecht. Lees dit artiekel maar eens https://www.google.com/amp/s/opgelicht.avrotros.nl/amp/item/nederlands-bedrijf-betrokken-bij-bitcoinfraude-via-facebook/

  25. gg

    Facebook is een totaal fout bedrijf. Wie dat nu nog niet snapt en nog steeds facebook gebruikt is echt dom.

  26. Donald Dumb

    Best ironisch eigenlijk dit.
    De ene oplichter licht de andere op.
    Keiharde zakenman vs keiharde zakenman.

  27. Donald Dumb

    En inderdaad, het je leven laten bepalen door Facebook duidt op een wel erg leeg bestaan en sociale onhandigheid.
    Ik heb er gelukkig nooit aan meegedaan, heb niet het gevoel iets gemist te hebben…

  28. Spook

    Jens van den Brink kan beter voor Trump gaan werken.

  29. Kirk

    @De Wit

    Hou toch op. Die adverteerders blijven echt wel komen, want er valt geld te verdienen via FB. Wat kan hun het schelen dat ze met een louche partij werken als het overgrote deel van de bevolking wegloopt met deze louche partij? En daarmee verschillen ze in niets met dat overgrote deel van de bevolking. Die mensen kan het namelijk ook geen zak schelen dat FB een bedrijf is dat goud geld maakt van de domheid en ellende van anderen. Zolang ze de wereld maar kunnen laten zien hoe geweldig ze zijn en andere onethische types hun domme fotootjes blijven liken.

  30. anoniem

    Heb horen fluisteren dat het achter meer gesloten deuren niet pluis is.. :-S

  31. Wijze van Zion 1.

    Het zijn geen boeven maar simpelweg digitale concepten, net zoals PayPal, Ebay, Marktplaats et cetera.

  32. Rob - Ballunknker - Trip

    Domme domme domme Havist

  33. A. Tempelman

    Als Facebook en Google (want die plaatst deze banners ook overal via Google Ads) niet in staat zijn om deze content te controleren, moet de rechter de complete advertentiestroom maar even verbieden. Zul je zien dat het binnen enkele dagen opgelost is.

  34. A. Tempelman

    Facebook heeft in Nederland een kleine afdeling die advertenties verkoopt, dus die advocaten krijgen opdracht van een filiaalmanager die de deur juridisch zo lang mogelijk dicht moet houden. Platforms die content verspreiden zijn mede-verantwoordelijk en -aansprakelijk, dus kunnen De Mol cs gewoon het stoppen van de hele advertentiestroom vorderen als FB niet in staat is om te filteren.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.