RTL 4 en SBS 6 nu gelijkwaardig om acht uur ’s avonds


De kijkcijfers van donderdag 12 september 2019 (SKO)

Jarenlang was de vooravond van SBS 6 een lachertje, maar het kan snel gaan in de tv-wereld. Ineens staat de zender tijdens het achtuurslot op gelijke voet met de grote concurrent RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 heeft nu al een paar weken Lingo tegenover Goede Tijden Slechte Tijden staan en de resultaten zijn gelijkwaardig: beide titels trekken zo’n 650.000 kijkers. Voor Lingo is dat gezien de thuiszender razendknap, maar voor GTST is het een regelrecht drama.

GTST en Lingo kwamen gisteren uit op respectievelijk 666.000 kijkers (14,4 procent) en 645.000 kijkers (14,0 procent), scores die wel héél dicht bij elkaar liggen.

Voor GTST is het vrij pijnlijk dat het nieuwe seizoen nu al drie weken onderweg is, maar nog geen één keer meer dan 700.000 kijkers heeft gescoord. Het is nog altijd een realistisch scenario dat het na dit seizoen over en uit is met GTST, in elk geval op RTL 4.

Over naar half negen. De winnaars in dat tijdslot waren MAX Masterclass met 870.000 kijkers (19 procent) op NPO 1, Chantals Pyjama Party met 784.000 kijkers (17 procent) op RTL 4 en DNA met 399.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

SBS 6 ging om half tien wél aan kop. In dat tijdslot scoorde Mr. Frank Visser Doet Uitspraak 840.000 kijkers (20 procent) op SBS 6, The Big Music Quiz 563.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en Mannen in het Wild 543.000 kijkers (13 procent) op NPO 1.

De nummer vier op prime time was RTL 5 met 393.000 kijkers (9 procent) voor het Jochem van Gelder-programma De Alarmcentrale: Pech onder de Zon.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met KVW: 386.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Achter de dijken vrijheid: 335.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pitch Perfect 3: 285.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Collateral: 271.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent witness: 244.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 207.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), DWDD (961.000), Half acht nieuws (836.000), GTST (666.000), Lingo (645.000), RTL Boulevard (577.000), Editie NL (488.000) en Man Bijt Hond (451.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (904.000), Hart van Nederland (719.000), Journaal laat (583.000), Nieuwsuur (479.000) en Beau (431.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.747.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.075.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.015.000
04. De wereld draait door (NPO1) 961.000
05. Jinek (NPO1) 904.000


06. MAX Masterclass (NPO1) 870.000
07. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 840.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 836.000
09. Chantals Pyjama Party (RTL4) 784.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 719.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 666.000
12. Lingo (SBS6) 645.000
13. Journaal laat (NPO1) 583.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 577.000
15. The Big Music Quiz (RTL4) 563.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 15.3%
3. SBS6 / 11.9%
4. NPO2 / 7.6%
5. RTL5 / 5.6%


6. RTL7 / 4.6%
7. NET5 / 4.4%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL8 / 3.5%
10. Vero / 3.5%


11. Comedy / 1.6%
12. BBCfirst / 1.3%
13. TLC / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. RTL Nederland 29,0%
3. Talpa TV 21,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Arjen Lubach een imagoprobleem heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen