AD en Parool vinden Flirty Dancing nep en leeg

Het moet Wendy van Dijk best wat kijkcijfermigraine hebben opgeleverd: na de Linda de Mol-show Miljoenenjacht zapte liefst 54 procent van de kijkers weg toen haar gloednieuwe programma Flirty Dancing begon. Wat is er mis met deze formule van Van Dijk? Een heleboel, vinden de tv-recensenten van het AD en Het Parool. Han Lips van de laatstgenoemde krant vindt de show heel erg nep. “Dat herkenbaarheid en echtheid scoren is nog niet tot de Talpabazen doorgedrongen.

Twee mensen die een partner zoeken studeren in Flirty Dancing apart van elkaar een dansje in en na vier dagen trainen voeren ze die samen op, in de hoop dat de vonk overslaat. “Het zoveelste dateformat dat nauwelijks ergens op slaat.”

Dat is niet het grootste probleem, aldus Lips. “De kromme tenen worden hier vooral veroorzaakt door de glazuurverwoestende stijl. Hoe Wendy van Dijk op orkestmuziek door de straten huppelt, denkbeeldige propjes vooruitschoppend met de punt van haar schoen.”

Het lijkt wel of er een rozige Instagramfilter over alle beelden is gelegd, aldus Lips. “Het kweekt de authenticiteit van een Mercireclame“, zegt hij. “Wat Lips door de strot geduwd kreeg was vooral ongelooflijk nep.”

Angela de Jong van het AD denkt er net zo over. Bij Goedemorgen Nederland: “Het was fantastisch mooi gemaakt. Dat moet ik echt heel eerlijk zeggen. Het was fantastisch gedraaid, het had prachtige beelden, maar het was wel zo leeg als wat.”

Wat was er leeg? “Het voelde allemaal heel nep aan, de kandidaten, toch ook een beetje de presentatrice, zeg ik maar heel aardig, en de hele opzet ook. Het leukste van een datingprogramma is bijvoorbeeld dat je mensen bij First Dates aan tafel ziet ongemakkelijk tegen elkaar doen en bij Boer Zoekt Vrouw was boer Willem vorige week niet voor niets de meest geliefde boer, omdat dat een echt mens is waarvan je onder de indruk bent.

Dit waren een soort poppen, dit was een soort sprookje, het beklijft niet. Je leert de kandidaten niet kennen, je kan niet met ze meeleven en je ziet ze alleen een dans opvoeren met z’n tweeën. Dat vinden ze zelf heel erg leuk. Wat ik zei: het is een sprookje waar je naar zit te kijken, maar dan haak je snel af.”

Die tegenvallende kijkcijfers verbazen De Jong niet. “Na Linda de Mol is SBS de helft van de kijkers kwijtgeraakt en dat is wel een probleempje voor ze, denk ik.”

En Haro Kraak van de Volkskrant tot slot? “De aanloop is niet heel boeiend, maar het moment suprême, twee keer per uitzending, is wel degelijk mooie televisie. Al is het maar omdat het erg grappig is om te zien hoe twee wildvreemden bloedserieus doen alsof ze in een videoclip zitten.

Foto: SBS

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen