Matthijs wilde helemaal geen tafeldames en -heren

De kijkers van De Wereld Draait Door hebben in de afgelopen jaren al een hele rits aan tafeldames en tafelheren voorbij zien komen. Sinds vorig jaar hebben we zelfs een genderneutraal tafelmens: Marieke Lucas Rijneveld. Voor iedereen is het inmiddels een onlosmakelijk onderdeel van het format, maar aanvankelijk had gastheer Matthijs van Nieuwkerk er helemaal geen zin in. Het was aan hem opgedrongen door de zenderleiding, verklapt hij in de nieuwste LINDA.

De Wereld Draait Door begon ooit op het jongere NPO 3 en daar vond met Van Nieuwkerk bij de start al iets te oud: in 2005 was hij 44. “Weet je dat ik de tafelheren en -dames vlak voor de première van DWDD als dienstbevel op mijn bordje kreeg? Ik wilde er niks van weten, maar het moest.

Van Nieuwkerk had geen keuze. “Er was een zoveelste herprofilering van Nederland 3 geweest en het moest allemaal jong, jonger, jongst. En ik was al 44 jaar. Te oud, eigenlijk. Dus dat diende gecompenseerd te worden met jeugd naast me.”

De tafeldames en -heren moesten voor verfrissing zorgen. “Giel, Sophie, Georgina, allemaal twintigers die in onze eerste seizoenen voor de balans zorgden. Ik mocht ook geen stropdas om, veel te ouwelijk. Lang geleden. Nu doen we precies waar we zin in hebben.

Toch zijn de tafelheren en -dames gebleven. “Ze horen bij DWDD.”

Foto: BNNVARA

29 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Grace321
augustus 18, 2019 19:41

Tjonge jonge wat stom

Gast
A. Tempelman
augustus 17, 2019 12:44

Nou heeft hij zich die clips van YUNG DWDD laten opdringen. Past helemaal niet in het format. En waarom herhalen ze eigenlijk oude Youtube filmpjes alsof die nieuw zijn?

Gast
Flöki
augustus 16, 2019 17:58

Ben al 2 seizoenen helemaal klaar
met mathijs.
Het is niet meer wat het was.

Gast
Sapperdeflap zeg!
augustus 16, 2019 11:31

Overigens bewijst een programma als Opsporing Verzocht het grote gelijk van Geert Wilders.

Gast
Sapperdeflap zeg!
augustus 16, 2019 11:24

@Aksss 11:02, Wilders houdt zich voornamelijk bezig met het beledigen van bepaalde bevolkingsgroepen, en is dus volkomen ongeschikt als tafelheer. Als je een tafelheer van rechtse signatuur wilt, is Splinter Chabot – gelet op resultaten uit het verleden – een uitstekende keuze.

Gast
Aksss
augustus 16, 2019 11:02

Wanneer komt Wilders als tafelheer?

Gast
Remi
augustus 16, 2019 10:45

Naast het schrijven werkt Rijneveld twee dagen in de week op een melkveebedrijf.
Met andere woorden … “het” hangt aan de uitkeringskraan.

Gast
Anja
augustus 16, 2019 08:21

Veranderen in ONDER de tafeldame ( heer )

Gast
123
augustus 16, 2019 01:31

DWDD moet terug naar de basis. De TV Draait door terugbrengen, Lucky TV terugbrengen en een breder publiek trekken. Niet dat belerende vingertje bij elk onderwerp, alles om politiek correct te zijn. Ik denk dat ze daar, jawel, teveel in doorgedraaid zijn. Terug naar de basis, of in elk geval het hoogtepunt.

Dat gezegd hebbende: Fidan Ekiz is geweldig! Diep respect voor haar! zij staat haar mannetje in een wereld die door mannen willen indammen, maar voor haar verdeeld is tussen Nederlands en Turks, en blijft achter haar Nederlandse principes staan! Hulde voor dat soort mensen! Dat mag ook wel gezegd!👍

Gast
Johnny👀
augustus 15, 2019 19:46

De kijker wilt geen tafelfiguur erbij dus dan gaan ‘ze’ er gewoon mee door want de kijker heeft niks te willen ook al kelderen de kijkcijfers.

Gast
A.M.
augustus 15, 2019 18:57

Schaf die tafeldames en heren gewoon af, voegt niet veel toe en het bespaart weer geld!

Gast
jan
augustus 15, 2019 18:40

tafelmens

Gast
tim
augustus 15, 2019 18:20

Marc Marie sorry

Gast
tim
augustus 15, 2019 18:20

Wat een onzinverhaal!!!! hij kan niet zonder Halina en Jean Marie

Gast
De groot
augustus 15, 2019 17:14

Wat Matthijs wilt is niet belangrijk.

1: heel de dwdd boel wordt betaald van belastinggeld (subsidieeeee), dus Matthijs is niet de baas, want wie betaald bepaald!!
2: Matthijs is niet in charge
3: Matthijs moet gewoon doen wat hem gezegd of opgedragen wordt
5: Matthijs ga alsjeblieft weg

Gast
mart
augustus 15, 2019 16:55

Lieve mensen dit is echt OIUD NIEUWS!!!! MC stop er mee of ga het verschil maken

Gast
RB
augustus 15, 2019 15:45

Heel, héél oud ‘nieuws’.

Gast
ome h
augustus 15, 2019 15:36

Is dat niet die Wortelboer op de foto?

Gast
Henk
augustus 15, 2019 14:58

Dus hij zit al jaren opgescheept met mensen en een concept dat hij niet leuk vindt? Daarom is het ook geen goed programma. Wellicht is hij wel blij met zijn salaris en dat een paar oude gabbers ook nog een graantje konden meepikken.

Gast
Bramderammer
augustus 15, 2019 14:48

Zucht..! Nog 1x dan; je bent man of vrouw, meer smaken zijn er niet..o ja het is onmogelijk om van een man een vrouw te maken en visa verca….

Gast
No. 14
augustus 15, 2019 14:33

Sommige tafelpersonen waren echt een toevoeging.
Vooral degenen, die helemaal niks zeiden maar wel 2.000,= euri’s mee naar huis namen, ha ha!!

Gast
Ronald
augustus 15, 2019 14:22

Vond ze juist irritant, Matthijs werkt soms met zijn vragen ergens naartoe, onderbreekt zo’n sidekick het met een stompzinnige vraag die het gesprek een waardeloze oninteressante kant op laat gaan…

Gast
Annoniemus
augustus 15, 2019 14:04

Dat (tafelmens) is ronduit een verschrikking om te zien , en aanfluiting van het (vak) tafelheer cq dame !!!

Gast
H.H. Muybregts
augustus 15, 2019 14:04

Ik ben toch wel de zonnekoning van tafelherenland.

Gast
Wendy's dealertje
augustus 15, 2019 14:03

dwdd bestaat dat nog, joh

Gast
Curryworst
augustus 15, 2019 14:00

Tafeldames en -heren voegen over het algemeen niets toe. Net als sidekicks van DJ’s.
Alsof de gastheer het niet alleen af kan en er daarom iemand naast zich moet hebben.

Gast
PPP
augustus 15, 2019 14:00

Jammer dat Dräké nooit tafelheer is. Beste rapper van het universum

Gast
Zucht
augustus 15, 2019 13:57

Ik ben toch zo benieuwd wat er nog meer allemaal in de nieuwe LINDA staat…..

Gast
rooie Rinus
augustus 15, 2019 13:43

Beste tafeldame was nog mevr Simons, die zo te zien immer apestoned de meest idiote ( ze begreep vaak niets van de materie ) vragen stelde, en je mijnheer Nieuwkerk immer zag denken hoe hier nu weer uit te komen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen