Geen groot nieuws op RTL-festival, meer focus op RTL 5

RTL Festifall, de najaarspresentatie van RTL, heeft geen groot nieuws opgeleverd. Wel werd duidelijk dat de nieuwe tv-baas Peter van der Vorst van plan is om RTL 5 veel meer smoel te geven. Hij kondigde zelfs aan dat er wordt gedacht aan een dagelijks actualiteitenprogramma op die zender. “Voor RTL 5 zie ik kansen. We hebben de doelgroep al verbreed, maar die zender verdient meer smoel. Het wordt prikkelender, Nederlands en een beetje brutaal“, zegt de programmabaas.

Hoe gaat het er allemaal uitzien? “Er is nog werk aan de winkel, maar we hebben al een paar programma’s die de nieuwe koers illustreren.”

Van der Vorst doelt onder meer op ‘online heldin’ Nienke Plas. Zij krijgt een ‘waanzinnige realityserie bij RTL 5 en Videoland over haar leven’. “De kijker krijgt een unieke, schaamteloze, verrassende en ongecensureerde kijk in haar echte leven en dat van haar gezin. Een wereld die we nu voor het eerst zonder filter leren kennen.”

Ook Ranking the Stars met Paul de Leeuw heeft een plek op deze zender. En Jan de Hoop krijgt met Jan Houdt Hoop zijn eigen humoristische nieuwsquiz op RTL 5. Hij test hierin hoe het met de algemene kennis van jongeren is gesteld.

Focus op RTL 4, 5 en Videoland

Van der Vorst geeft aan de focus te leggen op RTL 4, RTL 5 en Videoland. De zenders RTL 7 en RTL 8 worden daarbij niet genoemd; die zenders blijven bestaan om voetbal-, serie- en filmkijkers bij elkaar te sprokkelen.

RTL moet de concurrentiestrijd met buitenlandse giganten aangaan door heel Nederlands te blijven, aldus Van der Vorst. “Wij weten al 30 jaar wat er speelt in de Nederlandse samenleving. We onderscheiden ons met lokale verhalen. Niet alleen op tv, maar zeker ook bij Videoland. We zetten ons makerschap en dat van onze presentatoren in om verbinding te maken met de Nederlandse kijker. Ik wil dat we persoonlijk, herkenbaar en dichtbij zijn.

De presentatoren moeten nog meer als makers gaan optreden. “Onze presentatoren zijn makers, mensen met een groot verlangen om een verhaal te vertellen. Wij geven ze graag de ruimte bij RTL en daarom investeren we in ervaren makers en jonge talenten met een duidelijke visie.

RTL 4

Hét vlaggenschip van alles dat RTL is blijft RTL 4. “Dit is en blijft ons vlaggenschip. Met heel veel vertrouwde, maar ook veel nieuwe programma’s, vaak in eigen huis ontwikkeld. Verbindende factor is het human interest aspect en de ruimte voor de kracht van het verhaal.”

Of het nu een groot entertainmentprogramma als Dancing With The Stars, GTST of een intiem programma als The Repair Shop is, het fundament is het persoonlijke verhaal.

Programma’s die prominent genoemd worden zijn Chantals Pyjama Party, Ver Van Huis, Het Spijt Me, Je Kent Me Toch, Schat? en BEAU.

Videoland

RTL blijft bij Videoland volop investeren in hoogwaardig lokaal drama, documentaires en reality. In een nieuwe Nederlandse dramaserie wordt het leven van middelbare scholieren gevolgd. In samenwerking met RTL Group is de internationale tiendelige hitserie Four Weddings and a Funeral aangekocht.

Dit zijn nieuwe titels naast de al aangekondigde dramaseries zoals De 12 van Schouwendam en het tweede seizoen van Mocro Maffia en van Meisje van Plezier.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen