Frans Klein: ‘NPO scoort té goed door falend RTL, SBS’

Geplaatst op wo 28 aug 2019 om 11:45

NPO 1 is al geruime tijd op veel avonden torenhoog marktleider, op grote afstand gevolgd door RTL 4 en SBS 6. Blijft dat zo? Misschien niet, denkt NPO’s tv-directeur Frans Klein. Volgens hem heeft de concurrentie het afgelopen jaar namelijk flink wat steken laten vallen. “NPO 1 is ruimschoots marktleider. Dat is onze eigen verdienste, maar het komt onder meer doordat RTL en Talpa niet zo in vorm waren, of nog niet de juiste keuzen hadden gemaakt“, zegt hij in de Volkskrant.

RTL 4 heeft met name een probleem op de late avond, waar Humberto TanTwan Huys en Art Rooijakkers de afgelopen jaren horrorcijfers hebben neergezet.

Gaat Beau van Erven Dorens het straks beter doen? Klein in de Volkskrant: “Dat mag ik hopen voor RTL, haha. Het klinkt misschien gek, maar ik hoop het zelf ook. Bij de publieke omroep hebben we het afgelopen jaar boven onze stand geleefd, als je kijkt naar de kijkcijfers.”

De andere concurrent, SBS 6, heeft nu succes met de oude NPO-titels Man Bijt Hond en Lingo. “Ik denk dat Man bijt hond een kans maakt om het goed te doen“, zegt hij. “Als de makers de juiste toon weer vinden en niet overdrijven, kan het best lukken. Dan is gemiddeld 400 à 500 duizend kijkers haalbaar.”

Lingo opende maandag met ruim 800.000 kijkers, bleek dinsdag. “Maandag zou ik hebben gezegd: bij Lingo heb ik mijn twijfels, het publiek is al zo verwend met spelletjes. Maar de eerste uitzending scoorde goed, dus we gaan het zien.”

Het Volkskrant-interview met Frans Klein kunt u hier lezen.

Foto: NPO, Michel Schnater








30 Reacties op “Frans Klein: ‘NPO scoort té goed door falend RTL, SBS’”


  1. Piet van Oosterhout

    Wat een omhooggevallen, arrogante kwast is die vent. Kale Audirijders zouden verboden moeten worden.

  2. Chantal

    …’Uit onderzoek blijkt dat de kijker elf uur laat vindt. ‘
    Uhm, welk onderzoek?
    Hij bedoelt natuurlijk: op VERzoek. Op verzoek van Eva, omdat ze anders te laat in haar bedje komt te liggen. Niks mis mee, maar communiceer gewoon zoals het is en ook dat ze bij de NPO als de dood zijn dat Eva en met haar Jeroen en ook Matthijs vertrekken.
    Overigens binnenkort groot nieuws daaromtrent.

  3. Remi

    … Was deze meneer onlangs niet in een Klein financieel schandaaltje verwikkeld ?
    … Horen we intussen helemaal niémand meer over.

    D66 Europarlementariër @SophieintVeld … ook zoiets.

    Meneer Klein heeft de buit binnen.
    Sophie ook.

  4. Curryworst

    De arrogantie.
    Bejaardenzender NPO1 mag dan goed bekeken worden maar NPO2 en 3 zijn kijkcijfernachtmerries. Op De Slimste Mens na dan.

  5. Erik

    Aldus een onderzoek onder 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners.
Hilarisch!

  6. Ad Visser

    De verschillen in marktaandeel van de 3 NPO zenders ten opzichte CO zijn buitengewoon groot.

    Heel 2019 worden RTL en Talpa al van de mat gespeeld.

  7. StefanV

    Het succes van de NPO zit ‘m deels in het soort programma’s en wie daarin centraal staan: gewone mensen. Veel Nederlanders zijn een beetje BN’er-moe en zitten niet te wachten op de zoveelste SBS6-show van Gordon en Jandino. De ware kijkcijferkanonnen van deze zomer: een groep van 35 vakantievierende bejaarden met caravans…

    Het zegt veel dat SBS6 nu terugvalt op programma’s die van de NPO afkomstig zijn, zoals Man Bijt Hond.

  8. pieter

    @Erik, gelukkig is jouw onliner op elk bericht op de tijdlijn van MC toepasbaar :-) Mocht je van de dienstdoense zuster toch nog even op het www, alhoewel het al na 9.30 is en je eigenlijk je dagelijkse kwartietje nternet al had verbruikt?

  9. Gehoor beschadiging

    Lingo is leuk even. Net als de zwakste schakel… Maar elke dag, elke week… is gewoon te veel.
    Ze zouden beter elke dag een ander spelletje kunnen doen, Rad van Fortuin, Lingo, Get the Picture, etc.

  10. Xavier

    Thaise restaurants doen het ook goed dankzij hem (heb ik gehoord).

  11. herman

    NPO bedient alleen de zestigplussers, daarnaast lopen de kijkcijfers bij NPO ook terug.

  12. Richard

    Mijn eerste idee bij RTL en SBS is dat ze daar altijd geschokt, woedend of gekwetst zijn over iets. Of het is zo’n geveinsde gezelligheidsquiz.

    NPO maakt ook veel betere programma’s. Er is net wat meer ruimte voor cultuur, wetenschap of onderzoek zonder dat een programma direct om een BN’er moet draaien. Natuurlijk heeft NPO dat soort programma’s ook, maar lang niet zoveel als de commerciëlen.

  13. Andreas

    Zolang de publieke omroepen kunnen tappen uit belastinggeld, reclamegeld en verenigingsgeld, zal het speelveld voor RTL en Talpa ongelijk zijn.

  14. Behoorlijk

    @ Andreas: daar staat tegenover dat RTL en Talpa ongelimiteerd talent kunnen aantrekken. Twan Huys kreeg nota bene een miljoen euro per jaar, maar zelfs met zulke budgetten lukt het ze niet om kijkcijfers te trekken. Dan ligt het aan de kwaliteiten van RTL / Talpa. Ik zie niet in waarom NPO daarom zou moeten zuigen omdat het anders oneerlijk is.

  15. Ad Visser

    Reclame inkomsten RTL TV lopen hard terug. Geen wonder. Als adverteerder heb je er echt niets meer te zoeken. Een grote eenheidsworst.

  16. Fedde la Gredde

    Dit is zo’n enge meneer.

  17. MediaPrak

    RTL en in mindere mate Talpa hebben de afgelopen jaren liggen te slapen. Bij RTL een overkill aan hulp-programma’s. Daar is vd Vorst ook liefhebber van. Dus ik vrees het ergste. Sjon zag in SBS een etalage om zijn formats in te verkopen. Geflopt als zenderbaas. Nu moet Veronica (en na overname van Fox) de voetbalzender worden. En de rest van de programmering komt niet boven de belevingswereld van een gemiddelde Voetbal hooligan uit (rampen en knokfilms). Dat gaat ‘m ook niet worden. Idem Net5.

  18. Erik

    De kijkcijfermeting van SKO is een representatieve meting onder een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. Het spijt me dat ik mezelf dagelijks voor gek zet met foutieve informatie.
Elke dag deze pagina 100 x verversen zodat ik de eerste ben met een reactie. En als er iemand niet met me eens is dan zeg ik gewoon dat ik weer een gevoelige snaar heb geraakt. Ik ben duidelijk niet helemaal ok, is er iemand onder de 17.000.000 miljoen Nederlanders die mij kan helpen met mijn problemen?

  19. FlyingLotus

    Doe het niet graag in de avond, ben meer van de ochtend.

  20. Yumila

    Geef zon smeerlap geen podium meer… trap hem hard in zijn ballen.

  21. aldus

    Goed van je Erik dat je zelf inziet dat je hulp nodig hebt. Dat is altijd de eerste stap. Een dag niks zeggen is niet moeilijk. Nooit meer iets zeggen is moeilijk. Ik schat in dat jij niet in staat bent dat vol te houden. Jammer.

  22. Wyatt

    Duh omat omdat vooral oudjes naar de NPO kijken. De rest kijkt niet massaal lineare TV alsof dat stokoude NPO publiek weet wat Netflix is.

  23. Mark

    De verklaring is heel simpel: vooral ouderen kijken nog tv en die zitten vastgeroest aan de NPO, de andere kijkersgroepen haken elk jaar meer af.

  24. dennis

    NPO is inderdaad voor bejaarde mensen, maar de commerciele zenden reclame uit, dan lopen de kijkers weg, dat is het probleem. De reclame spots worden met de dag slechter en vervelender, kijk maar naar Allsecure, bejaarde tweeling die lollig wil doen. En dan Froger met zijn mutivolcale bril, trieste tv.

  25. F. OUT

    Eigenlijk best een sympathieke stelling van Klein. Galjaard daarentegen claimde al het succes van weleer toen de NPO en SBS aan het knoeien waren..

  26. Ad Visser

    @dennis. Ook bij Froger en de broers Coronel moet de schoorsteen branden. En bij de aandeelhouders van RTL. Een voordeel. Adverteerders keren RTL TV steeds meer de rug toe. Ra, ra hoe kan dat?

  27. Soppegreun

    Als voorbereiding op het ESC te Maastricht.

    Les 1:
    In het Maastrichts maakt men gebruik van meerdere namen voor achterwerk/billen. Iemand heeft bijvoorbeeld een lekker vötsje. Een bil is een bats en het meervoud is batse. Een scheldwoord dat veel gebruikt wordt is batsegeziech.

    Een prachtig voorbeeld van een ‘batsegeziech’ oftewel ‘tettemoul’ is de afbeelding op de bij het bovenstaande artikel geplaatste foto.

    Kortom, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
    ESC-vertaling: A nod is as good as a wink to a blind bat.

    Morgen les 2.

  28. kabouter flop

    al onze 1200 kabouters vinden dat hij gelijk heeft,

  29. Dick

    Snap nog steeds niet dat mensen naar RTL e.d kijken,is een groot reclameblok,en progamma’s zijn inhoudsloos,NPO,doet het ook niet veel beter,kortom de NL televisie aanbod is brandhout,slechte zaak,moet wat aan gedaan worden

  30. ik als woordvoerder van sbs 6

    Dick wat dan moet ik kijken naar de NPO om te zien hoe mijn duur verdiend geld over de balk word gegooid

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.