Ster-inkomsten flink gestegen in eerste helft 2019

De omzet van de Ster is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 97 miljoen euro. Daarmee zijn de inkomsten 11 procent hoger ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Dat laat een woordvoerder van de organisatie die de reclamezendtijd van de NPO exploiteert weten. Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster af op een afdracht van 182 miljoen euro in 2019. “Dat is 32 miljoen euro meer dan de 150 miljoen euro die het ministerie van OC&W heeft begroot“, aldus de Ster.

Na een periode van vier jaar, waarin de afdracht daalde, zal er in 2019 sprake zijn van duidelijke groei, aldus de Ster. “Kijkend naar de afgelopen dertig jaar kent de afdracht een stabiel patroon met logische pieken en dalen“, zegt een woordvoerder, wijzend op onderstaande grafiek.

De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en grote evenementen uitgezonden door de NOS in de even jaren. “Doordat 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK- en WK-Voetbal van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn. Met de groeicijfers van 2019 is die trend doorbroken. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten.”

Grote adverteerders keren in 2019 weer terug bij Ster

De groei in 2019 komt na een jaar waarin Ster haar commercieel beleid heeft aangepast. Met een open en gelijk prijsniveau voor alle bedrijven zijn er veel nieuwe adverteerders bijgekomen, maar een aantal grote adverteerders heeft flink minder besteed in 2018.

Zoals we verwachtten, zien we in 2019 veel van die adverteerders weer terugkeren bij Ster, aangezien de programmering van de NPO kwaliteit en bereik biedt die bij andere partijen niet te realiseren is”, aldus algemeen directeur Frank Volmer.

Groei op televisie, radio en online

Op zowel televisie, radio als online is er sprake van groei in het eerste half jaar ten opzichte van een jaar terug. Frank Volmer: “Het is natuurlijk geweldig dat Ster zo goed presteert tegen achtergrond van de recente berichtgeving rondom de visiebrief van minister Slob.”

Met enorme veerkracht laten we zien dat de Ster-inkomsten een substantiële bijdrage leveren aan de mediabegroting.”

Foto: Ster

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen