Pijnlijk voor Radio 538: Qmusic marktleider met Top 40

Geplaatst op Tue 30 Jul 2019 om 16:10

Behoorlijk pijnlijk voor Radio 538: de Top 40, die 25 jaar lang te horen is geweest bij de radiozender, is een enorm succes bij de grote uitdager Qmusic. Sterker nog: met de hitlijst is Q nu dé marktleider op vrijdagmiddag tussen 14 en 18. Dat heeft de zender laten weten. Radio 538 heeft de Top 40 ingeruild voor de nieuwe hitlijst 538TOP50, maar is daarmee niet langer de marktleider. Talpa Radio kreeg vanwege een prijsstijging bonje met de stichting achter de Top 40 en dumpte de hitlijst daarom.

Qmusic haalde de Top 40 maar al te graag binnen en boekt daar nu grote successen mee. “De Nederlandse Top 40 maakt de beloftes waar en blijft onverminderd populair. Het marktleiderschap is een grote mijlpaal voor onze zender. We willen deze positie graag handhaven en werken met veel plezier samen met de Stichting Nederlandse Top 40“, zegt Qmusic-baas Dave Minneboo (voorheen werkzaam voor 538).

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Top 40, zegt: “We zijn heel blij met de samenwerking met Qmusic en hadden er met recht alle vertrouwen in dat onze hitlijst ook op de nieuwe plek goed zou scoren. Toch zijn we sneller dan verwacht weer marktleider geworden. Een mooie prestatie. De Top 40 bewijst zich als belangrijkste merk in de populaire muziek.

De Nederlandse Top 40 is sinds januari 1965 te horen op de radio. De eerste jaren was de lijst wekelijks te horen bij Radio Veronica en later op Radio 3 en daarna 25 jaar lang op Radio 538. Sinds de start bij Qmusic begin dit jaar is de presentatie in handen van Domien Verschuuren.

Vandaag bleek uit de luistercijfers dat Qmusic flink inloopt op de commerciële marktleider Radio 538. In de brede doelgroep 6+ is NPO Radio 2 marktleider.

Een overzicht van de luistercijfers:

Lees ook: Marc Adriani: ‘Top 40 vroeg achterlijk veel geld’ (14 oktober 2018)

Foto: Qmusic








34 Reacties op “Pijnlijk voor Radio 538: Qmusic marktleider met Top 40”


  1. Jean Paul

    Je zou als muziekliefhebber de Top 40 maar moeten presenteren. Van commerciële rotplaat naar Famke Louise en alle drek die daar tussen zit. Daar is Domien maar mooi op vooruit gegaan 👍

  2. Tim

    Op de Talpa redactie zijn ze nu druk bezig een persbericht op te stellen waarin ze beweren dat dit een leugen is.

  3. Sjaak

    Veel NPO werknemers hier die afgeven op de concurrentie. Snap ik wel want hun salaris wordt toch uit de grote subsidiepot betaald, bij de commercielen is daar geen tijd voor.

  4. E. de Zwart

    Top 40 is dood, achterhaalde lijst met artiesten die je verder nooit op Q hoort. Bovendien zijn de verschillen minimaal, maar voor Minnebeau voldoende om een persbericht aan te wijden…

  5. Ron

    538 dacht hetzelfde te doen met een eigen top 50. Maar daar maakten ze een denkfout. De Toplijst is voor Nederland de top 40. Een begrip. Ondanks dat het maar 10 platen verschil is, Voelt de top 50 als Lidl waar top 40 toch echt AH is.
    (Of huismerk cola tegenover Coca-Cola)

  6. Leni

    Talpa = Troep

  7. StefanV

    Onbekend maakt onbemind. De nieuwe hitlijst van 538 is veel minder bekend dan de Top 40. Het is goed denkbaar dat er een groep trouwe Top 40-luisteraars bestaat die met de hitlijst is meeverhuisd naar Q Music.

    Sowieso moeten we steeds meer vraagtekens stellen bij hitlijsten. Vroeger had je zoiets als pure verkoop, tegenwoordig hebben streams grote invloed. Freeloaders – mensen die geen cent aan muziek uitgeven – hebben daarmee een forse stem.

    De Single Top 100 is puur een klik-lijstje, hoofdzakelijk aangevoerd door Nederlandstalige hiphop en kindermuziek. Muziekverkoop (zeker bij singles) is er amper nog, dus wegen radiozenders airplay mee. En de grote platenlabels hebben een flinke vinger in de pap. Niet alleen bij de commerciëlen, maar ook doodleuk bij Radio 2 en 3FM.

    Het resultaat: een hitlijst vol met formule-matige muziek, met bar weinig ruimte voor originaliteit, creativiteit en kwaliteit. Wat dat betreft zijn de Top 40, de Mega Top 50 en de 538 Top 50 volstrekt inwisselbaar.

  8. 123

    De Top 40 blijft toch wel hét instituut onder de hitlijsten, samen met de Single Top 100. Die twee worden altijd aangehaald als het gaat om rankering en gouden/platinum plaat. Die nieuwe Top 50 wordt nu door Veronica Magazine je strot doorgeduwd. De muziekrubriek van dat blad is er iig niet op vooruit gegaan. 😕

  9. West

    Allebei kleutermuziek zenders

  10. Maris

    Categorie fake nieuws volgens mij

  11. Fox Mulder

    Er is er maar één met grote successen. De Top 40! Die ontvangen namelijk een astronomisch bedrag van Q voor het lijstje. Als Radio 538/Talpa het al niet wil betalen dan is het echt veel.

  12. MediaPrak

    Hou je van hitlijstjes, hou je van de Top 40.

  13. FlyingLotus

    Ik denk dat ik oud wordt, wat is radio?

  14. kijker

    Alle zenders van Talpa floppen .

  15. Nope

    Nederlandse Top 40 hoort bij Veronica. :)

    Even terug in de tijd.
    https://www.top40.nl/bijzondere-lijsten/top-100-jaaroverzichten/1973

  16. Fritske

    De Top 40 is toch die lijst waar je jezelf in kunt kopen als artiest? Het is gewoon een lijstje met platen die gekozen worden aan de hand van vage criteria zodat er waar nodig bijgestuurd kan worden.

  17. 538

    fake news fake news

  18. Pang

    @ flying lotus: je wordt inderdaad oud. Ruim 13miljoen Nederlanders luisteren naar de radio en de rest zit nog met een fopspeen in de mond of is zuur en zit naar streaming trash te luisteren.

  19. Rutger

    Stoer een hitlijst met baggermuziek die Qmusic zelfs normaal niet draait op de zender. te slecht voor de eigen playlist…maar een moetje op de vrijdagmiddag. Logisch dat 538 dit bij het afval heeft gezet. En betaalt Q ook nog eens de hoofdprijs. #stumpers. Nietszeggende zender.

  20. WEST*.

    de top 40 is een lijst waardeloze non muziekjes , wat een rotmuziek wordt er gemaakt, op een enkeling na dan , als je de top 100 op spotify van dit jaar beluistert, dan zit er niets tussen wat met muziek te maken heeft ! echte popmuziek werd gemaakt in de jaren 60 70 80 , en een beetje 90 daarna is het huilen met de pet op , daarom is de blues , echte rock/ country zo populair !

  21. henk

    De zoveelste promotiepraatje van Erik de Zwart. Uiteindelijk wint in mei/ juni Radio 538 meer luiteraars (+0,3% marktaandeel) dan QMusic (+0,2 %). Opvallend: 3 Talpa zenders verliezen luisteraars.

  22. WEST*.

    Zouden die dj `s zelf niet beroerd worden van die top 40 bagger
    Wat zouden ze zelf in hun cd /platenkast hebben staan? denk geen top 40 shit van de afgelopen 25 jaar!

  23. Bianca

    De Top 40 is qua merk net zo oubollig als het merk Veronica.
    Beiden 40 jaar geleden helemaal hip, anno 2019 stelt het niets meer voor.
    Tijden veranderen nu eenmaal!

  24. Sicko

    Ik luister alleen nog maar naar 40UP Radio, er is meer dan de hits die je overal hoort en ook nog zonder irritante reclame. https://40upradio.nl/

  25. @sicko

    hahahahahahahaha

    93-jarige ouwe gek

  26. Astrid Peerenboom

    Waar blijven de luistercijfers?

  27. Erno-BE

    Radio heeft geen toekomst meer, net als TV. Daarom heb ik mijn rechtenstudie afgebroken en doe ik nu Social Media Management. Daarmee kan ik influencer worden op Youtube en trek ik binnen een dag meer kijkers dan een hele week TV.

    Doe met mij mee. Want influencers bepalen de media en hebben de toekomst!

  28. PatatmetMayo

    Op 3FM zenden ze ook zoiets lijst uit,daar proppen ze het gewoon in twee uurtjes.
    Dat is eigenlijk nog 1,5 uur te lang want idd Famke,Garrix en nog wat van die retecommerciele shit ben je na twee liedjes al zat.

  29. Simon

    Erik de Zwart, leeft die nog?

  30. Jake23

    Het is toch belachelijk. Dat een radio zender zoveel moet dokken voor een top 40. Logisch dat 538 ermee gestopt is. Slaat nergens op om zoveel te moeten betalen voor een lijstje. Dan kan je er beter zelf 1 verzinnen. Q-music had ze ook keihard moet laten zitten. Die achterhaalde lijst.

  31. Hans

    Je kan je afvragen wat de kosten voor de Top 40 zijn en wat dit daadwerkelijk oplevert voor je zender. Als je zelf een hitlijst maakt heb je minder kosten en heb je er zelf directe invloed op hoe je het invult. Als 538 het merk Top 40 op andere media platformen wil voeren, dan betalen ze daar ook weer extra voor denk ik. Het is een leuk persbericht, maar het doel is ook de opinie te beïnvloeden. Oftewel een verkapte reclamestunt, maar dat doet 538 uiteraard ook.

  32. @Erno-BE

    Influencers bepalen niet de media. Dat denken al die meelopers die niets zelf kunnen verzinnen. En als je nu pas je studie gaat veranderen in social media management, Dan zit je straks echt zonder werk. Hoeveel procent van de mensen die het willen gaan maken met bv YouTube verdienen er nu veel geld mee.

  33. Mark

    Dus Top 40 16,8% en 538 Top 50 16,6%. Is ook een handvol luisteraars.

    Is allebei hoofdpodium. Het is niet alsof je RTL 4 met SBS 6 vergelijkt…

  34. Joop55

    Q is Qut, Top 40 allang over datum heen. Top 50 op 538 is natuurlijk geen haar beter.

    Radio = 1985.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.