Qmusic: ‘We lopen stevig in op Radio 538’

Geplaatst op Tue 30 Jul 2019 om 11:40

Waar de radiozender top drie in de algemene doelgroep gevormd wordt door NPO Radio 2, Radio 538 en Radio 10, bestaat die in de commercieel relevante doelgroep 20 tot 49 jaar uit Radio 538, Qmusic en NPO Radio 2. Uit cijfers van Nationaal LuisterOnderzoek blijkt nu dat Radio 538 in de doelgroep stabiel blijft op 17,3 procent, terwijl Qmusic stijgt van 14,5 naar 15,3 procent, een aanzienlijke stijging. “Qmusic loopt hiermee stevig in op de marktleider“, aldus een woordvoerder.

Qmusic haalt het hoogste marktaandeel ooit in de mei/juni-meting. “De ochtendshow en middagshow blijven stevig groeien. Met deze meting kan ook de balans opgemaakt worden van het eerste half jaar ten opzichte van vorig jaar en ook daar noteert het radiostation een sterke groei.”

In het eerste half jaar van 2019 groeit de ochtendshow van Mattie Valk en Marieke Elsinga maar liefst 27 procent ten opzichte van het eerste half jaar in 2018, aldus de zegsman. “Radio 538 neemt in de eerste periode zonder Edwin Evers een verlies van 16 procent in de ochtend.”

In de middag scoort de show van Domien Verschuuren 17 procent hoger dan in januari – juni 2018. “De middagshow van Domien Verschuuren behaalt een marktaandeel van 16,0 procent. Nooit eerder deed de middagshow het zo goed.

Zenderbaas Dave Minneboo: “We zijn ontzettend trots op deze mooie cijfers. We waren al overtuigd van de weg die we ingeslagen waren en het is goed om te zien dat de cijfers dit ondersteunen. Mattie & Marieke, Domien en de Top40 weten luisteraars aan zich te binden. En met verschillende acties, zoals onze traditionele Foute Maand, hebben we nu een recordmeting te pakken voor deze periode.

Luistercijfers in de algemene doelgroep in mei-juni:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 NPO Radio 2 12,0 procent
2 Radio 538 11,5 procent +0,3 -0,1
3 Radio 10 9,9 procent -0,3 +1,9
4 Qmusic 9,5 procent +0,2 +0,8
5 Sky Radio 8,3 procent -0,2 -1,2
6 NPO Radio 1 7,7 procent -0,3 +0,2
7 NPO Radio 5 4,4 procent -0,2 +0,3
8 Radio Vero 3,5 procent -0,1
9 100% NL 3,4 procent +0,5 -0,5
10 NPO 3FM 2,7 procent +0,1 -0,3
11 NPO Radio 4 2,4 procent -0,1 +0,1
12 SLAM! 1,7 procent +0,2
13 Classic FM 1,1 procent +0,1 -0,1
14 BNR 0,7 procent -0,1
15 Sublime 0,7 procent -0,1

Luistercijfers in de commerciële doelgroep 20 tot 49 in mei-juni:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 Radio 538 17,3 procent -0,6
2 Qmusic 15,3 procent +0,8 +1,5
3 NPO Radio 2 12,9 procent -0,2 -1,3
4 Radio 10 11,1 procent +3,4
5 Sky Radio 8,9 procent -0,8 -0,3
6 Radio Vero 4,5 procent -0,5 -0,5
7 NPO 3FM 4,1 procent +0,3 -1,4
8 100% NL 3,6 procent +0,5 -0,1
9 NPO Radio 1 2,8 procent +0,1
10 SLAM 2,8 procent +0,2 -0,2
11 BNR 2,2 procent +0,1 +0,1
12 Sublime 0,8 procent +0,1 -0,1
13 NPO Radio 4 0,7 procent -0,1 +0,1
14 NPO Radio 5 0,2 procent -0,1 -0,1
15 Classic FM 0,2 procent -0,1

 

Foto: Qmusic








21 Reacties op “Qmusic: ‘We lopen stevig in op Radio 538’”


  1. Guusje

    Ik zou wel eens absolute cijfers willen lezen. Van mensen die bewust en langdurig luisteren.

  2. Gevalletje

    hahahahahahahahahha
    hahahahhahahahahaha

    Q Music, kleuter radio

  3. peacock and whitemen

    Dat ze maar eens eerst aan de dekking gaan werken, kan alleen de belgische ontvangen (de grens met belgie is pas 80km verderop)
    Radio veronica is ook niet te ontvangen hier.

  4. Job

    Marieke is de redding geweest voor Mattie.

  5. Sjaak

    Na het afschaffen van NPO 3 is het tijd om NPO Radio 3 ook af te schaffen, is een marginale zender geworden.

  6. Peter Plas

    Zei de duivel …

  7. Joop55

    Qmusic is Qut. En daarmee basta.

  8. Lieke van Lexneus

    Wie is die man naast Mattie?

  9. Jos

    Wie is dat paard naast Marieke?

  10. Jos

    Ze hebben beide in ieder geval wel dezelfde amateuristische tandarts.

  11. StefanV

    Hier op het werk staat Q Music de laatste tijd regelmatig aan. Wat een zouteloze, veilige flutzooi. Hoewel er veel op Radio 2 valt aan te merken, wil je na een paar uurtjes Q Music het liefst gillend de radio op 2 zetten.

  12. JOSJE

    Ariane Grande Dua Lippi en Ed Sheeran elke uur op Q.
    Verschikkelijk

  13. Bo

    Er is wel eens kritiek op de kijkcijfers en hoe die tot stand komen maar de luistercijfers zijn werkelijk waar helemaal lachwekkend. Achteraf aan mensen vragen waar ze naar hebben geluisterd.

  14. Sjaak

    @StefanV Tue 30 Jul 2019 om 13:26
    Radio 2 wil je aanzetten? Werk je in een bejaardenhuis?

  15. Franz

    Bijna alle commerciële zenders zijn vlak en veilig in hun muziekkeuze. Zij willen maar 1 ding en dat is geld verdienen, dus buiten de lijntjes kleuren is “eng”. Wil je graag verrast worden, dan moet je zeker niet dagelijks naar de commerciëlen gaan luisteren. Vandaag ook effe verplicht R10 moeten luisteren op de zaak. Hoe vaak ik onderhand in 2 dagen tijd Coldplay en Queen wel niet voorbij hoorde komen, of Keane.

  16. Bart

    @Sjaak Hou je mond man! Radio 2 is de beste landelijke zender van Nederland, gevolgd door Radio 10.

    @Peacock and whitemen Wat een geluk heb jij. De Belgische Q Music is vele malen beter namelijk.

  17. Martijn

    Mooi dat er schijnbaar dus alleen wordt geïnvesteerd in een ochtendshow en een middagshow. De rest (en het weekend) is opvulling met inspiratieloze playlists… En het ergste is dat de luisteraar dat dus blijkbaar prima vindt…

  18. Fox Mulder

    Mattie en Q zijn Qlote

  19. 538

    fake news,fake news

  20. Ban Uit

    Toen Q begon was het leuk met Van Inkel, maar na een half jaar begon het minder te worden. En nu met Paardenbek en Schapenharses in de ochtend en zo’n viezerik in de nacht is het een drama. Nooit meer luisteren.

  21. Max

    Q is inderdaad top en ik snap de stijgende cijfers wel!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.