Songfestival voor doven populairder dan 6 Inside

De NPO zette een groep van zeventien gebarentolken en gebarendansers op een speciale dovenuitzending van het Eurovisie Songfestival: het leek een beetje overdone, maar de uitzending heeft zaterdag via themakanaal NPO 1 Extra toch nog 262.000 kijkers bereikt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Televisie voor doven is nog populairder dan 6 Inside, het kijkcijfergedrocht van Albert Verlinde. Dat programma trekt ongeveer twee keer zo weinig kijkers.

Naast het aantal kijkers via de lineaire televisie, werd de livestream van NPO 1 Extra online zo’n 68.000 keer opgestart tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival.

Tijdens de tweede halve finale donderdag bereikte NPO 1 Extra via de tv 216.000 kijkers en via de livestream 30.000 kijkers.

Met deze uitzendingen zorgde de NPO voor een unieke beleving voor de dove en slechthorende kijker, die op deze manier ook het ritme en de sfeer van een lied goed meekregen.

Op NPO 1 werd de finale van het Eurovisie Songfestival zaterdagavond gemiddeld door 4,4 miljoen mensen bekeken. Dat aantal liep op naar 5,3 miljoen bij het optreden van Duncan Laurence. Via NPO Start keken een half miljoen mensen naar de finale.

Foto: NOS

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen