Simone Weimans: ‘Eén zwarte NOS-ster is te weinig’

Simone Weimans vindt dat de NOS een hoop doet aan diversiteit, maar vindt het wel magertjes dat zij er de enige zwarte presentator is. Dat geeft ze aan in de VARAgids. Weimans is kritisch. “Het is natuurlijk nog steeds niet genoeg dat ik de enige zwarte vrouw ben van alle presentatoren, maar ik ben er wel echt trots op dat er bij de NOS zoveel aandacht voor diversiteit is. Op de werkvloer, maar ook bij de herdenking van het slavernijverleden, en dat ik dat mag presenteren.”

De redactie van NOS op 3 loopt voorop, meent Weimans. “Je ziet daar dat de diversiteit op de redactie zijn vruchten afwerpt. Hoe zij onderwerpen aanvliegen, het type onderwerpen dat zij kiezen, de keuzes die zij maken: dat is allemaal heel anders dan bij het reguliere journaal, én ze maken echt nieuws.

De presentatrice is redelijk activistisch, maar mag dat niet te veel uiten van de NOS. “Nou, het is niet de bedoeling dat ik me in allerlei maatschappelijke debatten meng, maar als het over zaken als racisme of diversiteit gaat, dan zou ik het raar vinden als ik daar mijn mond over zou moeten houden.

Wat is haar uitlaatklep? “Wat ik nu doe is dat ik soms een tweet schrijf en hem toch weer verwijder. Het is misschien een beetje kinderachtig, maar dan heb ik het toch geschreven.

Het VARAgids-interview met Simone Weimans kunt u lezen via Blendle.

Foto: NOS

76 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
ox
mei 12, 2019 09:50

als nog geen 10 procent van de nederlanders van kleur(braak)is,dan is dit een prima afspiegeling van de maatschappij,niet zeuren dus

Gast
bril
mei 12, 2019 00:36

Belachelijk. Er zijn heel weinig journaallezers. 1 is dus genoeg. Vindt verder dat we ongelooflijk divers zijn op tv. Waar heeft ze het dus over.

Gast
Momo
mei 11, 2019 14:55

“Het is natuurlijk nog steeds niet genoeg dat ik de enige zwarte vrouw ben van alle presentatoren”

Hoezo is dat niet genoeg? Sinds wanneer draait het nieuws om de kleur van de presentator?

Gast
VOC mentaliteit
mei 11, 2019 14:51

Welke nieuwslezer is zich nu bewust van zijn/haar huidskleur? Dat is toch volkomen irrelevant?

Dadelijk gaan de rolstoelers zich uiten dat de NPO wel erg weinig motorisch gehandicapten in dienst heeft. En de mongolen ook.

Het zou wel erg leuk zijn, nog leuker dan Drunk History, om het nieuws te laten “vertellen” door een mongool. Als het kan een Surinaamse mongool, dan is die mw. ook tevree.

Altijd die luie apen die zeuren over de slavernij en uiteindelijk graag gemakkelijkk geld willen zien van ons… Mooi niet!

Gast
arie
mei 11, 2019 14:10

Simone spreekt wel het allermooiste en ook duidelijkste Nederlands op TV.

Gast
JasperV
mei 11, 2019 11:12

De kleur van iemand is niet belangrijk Simone, het gaat om de inhoud. Daar moet je niet over blijven zeuren.

Gast
Miep Oranje
mei 11, 2019 11:01

Het blijft moeilijk om naar te kijken, een verongelijkte aap die zeikt over het slavernijverleden…
Heeft ze ook nog een spraakgebrek met haar bruine Arsch.

Gast
Mohammed was een pedo
mei 11, 2019 11:00

Het blijft moeilijk om naar te kijken, een verongelijkte aap die zeikt over het slavernijverleden…
Heeft ze ook nog een spraakgebrek met haar bruine Arsch.

Gast
Oh nee
mei 11, 2019 09:35

Ik kijk gelukkig allang niet meer naar de NOS met die eeuwig links-moraliserende propaganda van ze, de NOS is samen met RTL4 de grootste drekzender van Nederland en eigenlijk zijn al die andere zenders bij de NPO en de commercielen niet veel beter.

Gast
Geronimo
mei 11, 2019 09:29

Lieve Simone. Het gaat niet om zwart of wit, dun of dik, slim of dom: het gaat om incrowd, om netwerken. Laat je niet spannen voor het karretje van verdeel en heers en wegkijken waar de schoen werkelijk wringt.

Gast
A.M.
mei 11, 2019 09:03

De 2e A.M. Is fake! Ik meen het wel, idioot, gebruik geen fakeaccount aub. Black is beautiful!

Gast
achtmet
mei 11, 2019 08:51

Die tante zit er ongetwijfeld gesubsidieerd ! en dan heeft ze het ook nog over meer black? Kom nou :COLOR DOES NOT MATTER .Probeer een eerst verstaanbaar Nederlands te spreken ,en ga eens vrolijker kijken ipv met een gezicht als een oorwurm !

Gast
Annoniemus
mei 11, 2019 06:42

Je kan ook zeggen dat er sowieso één bruine ster te veel zit nu !

Gast
COSA NOSTRA
mei 11, 2019 03:35

Als haar huidskleur haar zo dwars zit, kan ze beter niet het nieuws presenteren want dat moet op neutrale manier gebeuren!

Gast
COSA NOSTRA
mei 11, 2019 03:33

Erg bizar dat iemand het journaal voorleest en het gelijk koppelt aan zijn of haar huidskleur Ik vind dat er een onpartijdig iemand moet staan die gewoon het nieuws voorlezen meer niet

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
mei 11, 2019 00:03

Rick van de Westelaken vinden wij een uitstekende nieuwslezer.
Beetje merkwaardig om ons plezier met de ingetogen humor van Simone Weimans als ze het nieuws leest en foutjes in de regie pareert te verwarren met heel iets anders.
Zit u iets dwars, waarde Darius? Zo te horen wel.

Anyways, Simone is top. Topperderdetop. Top.

Gast
CreaBea
mei 10, 2019 23:18

valt wel op als ze moet presenteren gaat het meestal over discriminatie en zwarte piet. Gelukkig is de sperma wit.

Gast
Jopie
mei 10, 2019 20:58

Ik begrijp niet waarom iedereen zo lyrisch is over de Giro. De Bank is veel makkelijker en sneller. #viadebank

Gast
Michael
mei 10, 2019 20:06

En Noraly Beyer dan???

Gast
Jan Roos
mei 10, 2019 19:42

En voor mij!

Gast
Jensen
mei 10, 2019 19:41

Wat heerlijk om hier de reacties te lezen: Nederland is nog dommer dan ik dacht, dus er is zeker een groot publiek voor mij!

Gast
A.M.
mei 10, 2019 19:28

Nee hoor, mensen. Ik meen het natuurlijk niet, ik zeg het alleen maar om tegendraads te zijn.

Gast
A.M.
mei 10, 2019 19:23

Simone heeft een prettige stem. Ik luister ook graag naar haar in met Het Oog op Morgen op radio 1, fijn om naar te luisteren!

Gast
Lies
mei 10, 2019 18:58

@8: eens!!!

Gast
sylvana simons
mei 10, 2019 18:00

ik kan goed presenteren laat mij het maar doen

Gast
8
mei 10, 2019 17:52

Leuk hoor ,dat je een bepaalde baan hebt gekregen alleen omdat je toevallig wit, zwart of weet ik wat bent.

Gast
8
mei 10, 2019 17:46

Simone Weimans houdt die discriminatie zelf in stand door het steeds te hebben over zwart en wit. MENSEN ZIJN GEWOON MENSEN, iemands huidskleur is van ondergeschikt belang. Het gaat er toch om wie je bent, welke capaciteiten je hebt etc.? Wat maakt het nou uit hoeveel witten of zwarten er ergens werken, al dat geforceerde gedoe. Als ik zwart was kon me het geen bal schelen als de rest blank was.

Gast
Varkenshoeder
mei 10, 2019 17:13

Het enige van belang voor deze vrouw is kleur. Hoe rascistisch ben je dan eigenlijk.

En dan, “Je ziet daar dat de diversiteit op de redactie zijn vruchten afwerpt.”, Wat is dat nu voor onzin, zijn vruchten afwerpt… Dat slaat nergens op. Dat werpt zijn vruchten helemaal niet af. Kwaliteit is belangrijk en niet kleur of gender en wat niet al. Het geeft wel weer aan van welk niveau dit mens is.

En dan ” …dat is allemaal heel anders dan bij het reguliere journaal, én ze maken echt nieuws.” . Wat een domme koe is dit toch, ze moeten niet nieuws maken maar aan verslaggeving doen, neutraal. Maar dat doen ze dus niet.
Ze is hetzelfde als al die andere linkse schapen, ziekelijk onnozel en kwaadaardig tegelijk, autoritair en intolerant naar andere meningen. Ik kijk gelukkig deze sh1t al jaren niet meer.

Gast
Max
mei 10, 2019 16:34

Stuitend sommige reacties hier, en dan kwetsende woorden met spaties neerzetten. Zo laf. Wat een riool.

Gast
Jan
mei 10, 2019 16:20

Dat wijf moet niet zo zeuren, ze komt regelmatig in diverse programma’s voorbij en dat is al erg genoeg!

Gast
Joris
mei 10, 2019 15:31

Totaal niet mee eens. Het sterft van de gekleurde mensen van allerlei komaf in de hele media. Hoeveel journaal lezers zijn er eigenlijk? Donder toch op zeg. Ik denk dat ze als Surinaamse liever verder alleen maar Surinamers als allochtone excuustruzen had gezien. Maar helaas, het hele palet aan diversiteit is tegenwoordig aan bod. Jammer dan !

Gast
Leen Peters
mei 10, 2019 15:23

Het eeuwige gezeur over diversiteit. Er komt een dag dat haar collega’s bij de NOS het ook spuugzat zijn. Simone gaat op deze manier voor de Aldith Hunkar-Award.

Gast
LD
mei 10, 2019 15:22

Met 800.000 inwoners met een sub-Sahara achtergrond in Nederland is dus 4 en half procent (zeg 5) zwart. Van de 202 presentatoren en verslaggevers zijn er 3 zwart, dat zouden er rond 10 kunnen zijn. Ik moet zeggen ze heeft gelijk…

Gast
jan
mei 10, 2019 15:19

Dat mens kan niet eens normaal de autocue oplezen. Ze leest op alsof ze voor een groep kleuters staat.

Gast
Wim Lubbers
mei 10, 2019 15:03

Weimans is een uitstekende nieuwslezeres. Veel beter dan destijds Noraly Beyer. Noraly sprak steevast namen verkeerd uit, legde klemtonen verkeerd en bij vreemde talen ging ze de mist in. Toch zag ik haar veel liever dan Weimans, die de warmte mist die Noraly wel had en heeft.
Nieuwslezers die zich willen profileren deugen sowieso niet voor het vak. Ook de schuld van de interviewers natuurlijk, want waarom wordt Weimans niet als nieuwslezer of journalist geïnterviewd maar als zwarte nieuwslezeres.

Gast
Bears’den
mei 10, 2019 14:53

Sjongejonge!

Wat wordt ik MOE van haar en met haar dat soort ‘typetjes’..
Alles goed en wel, ik ben zelf zwart, maar door dit soort uitspraken wekt ze gewoon irritatie!
Je leeft in NEDERLAND!!
Er is genoeg ‘kleur’ op de Nederlandse tv en media!
Leef gewoon in dit land en hou dat slavernij gedoe voor je zelf!

Gast
darius
mei 10, 2019 14:24

@ pluk van de P: En waarom niet van Rick van de Westelaken?? U bent toch niet homofoob??

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
mei 10, 2019 14:10

Wij vinden dat Simone het nieuws erg goed kan presenteren.
Al jaren zijn we fan van haar.
Prettig weekend!

Gast
Thomas
mei 10, 2019 14:03

Neutraliteit is belangrijker dan huidskleur of geaardheid als men de redenering van mevrouw Weimans zou door trekken, dan mis ik nieuws lezers met een Chinees, Japans, Koreaans, Indisch, Indiaans etc.etc. uiterlijk, het gaat om neutraliteit en objectiviteit en geen subjectieve duiding waar mevrouw Weimans zich nog al eens aan waagt.

Gast
Wegwezen
mei 10, 2019 14:03

Het gaat om kwaliteit, niet om kleur. Stelletje racisten!

Gast
darius
mei 10, 2019 13:59

Ik vind haar een van de slechtere journaallezers. Ze kikt altijd vol chagrijn in die camera en leest zo overduidelijk van die autocue. Volgens mij is de enige reden dat ze nog mag presenteren juist haar afkomst. Zodra ze ontslagen is gaat ze met bagger gooien en uithuilen bij Sylvana om te roepen dat een vrouw van kleur het zo moeilijk heeft bij het journaal. Kortom wat jammer van dat karakter, wat een zeikwijf.

Gast
Nick
mei 10, 2019 13:46

Deze vrouw had allang op staande voet ontslagen moeten zijn, activistische gleuf.

Gast
Drik
mei 10, 2019 13:43

Ster f met je feforceerde diversiteit

Grootste onzin punt van tegenwoordig

Wat zo grappig is
We worden constant wijsgemaakt dat we in een vrij lang leven
Maar zo te zien mag niemand een vrij wil hebbben

Ik ben er klaar mee
Zolang de beste mensen maar op de juiste plek komen
Dat is het enige wat ik belangrijk vind

Gast
Grace321
mei 10, 2019 13:39

Gezeik

Gast
EugeneKleefpamper
mei 10, 2019 13:35

“Stel nu dat een blanke vrouw dit zou zeggen over zwarte mensen. Dan was ze nu voor rascist uitgemaakt. En was twitter nu ontploft geweest door alle bekende nederlanders. Dit is toch ook rascisme of mag je wel alles over blanke mensen zeggen.”

Helemaal met je eens!

Gast
Mick
mei 10, 2019 13:24

Identiteitsgezever pur sang. Het gaat niet om donker of blank, het gaat om kwaliteit, vind ik. Je kiest de beste en wie dat dan is dat doet er niet toe. Te belachelijk voor woorden om juist mensen te kiezen omdat ze donker zijn, dat is juist racisme, en dat zien die types niet.

Gast
Master
mei 10, 2019 13:16

Is helemaal niet te weinig. Mensen uit de grotere steden denken nogal eens dat wat zij om zich heen zien representatief is voor het hele land, maar ik kan je vertellen dat je bij ons in Gelderland nauwelijks zwarte mensen ziet rondlopen. Ook als ik op bezoek ga bij mijn familie in Assen, Emmen, Nijverdal, Maastricht, Zeeland zie ik ze vrijwel niet. Dat de helft van Amsterdam alloсhtoon is doet daar niets aan af.

Gast
StefanV
mei 10, 2019 13:08

Ik vind dat je mensen op hun kwaliteiten moet beoordelen en selecteren, niet op hun huidskleur, geslacht of andere persoonlijke kenmerken.

Maar als alles zo nodig langs de meetlat moet: ik schat er in Nederland zo’n 600.000 tot 700.000 mensen met een donkere huidskleur wonen, op een bevolking van ruim 17 miljoen. Dus grofweg 1 op de 26. Kan ook 25 of 24 zijn misschien. Maar 1 gekleurde nieuwslezeres is dus voldoende.

Gast
Godefroy France
mei 10, 2019 13:06

BNers- rascistisch – SS – BIJ1 – slavengezeik,,, meerdere pleonasmen aanwezig,,,,,
vreselijk volk,,,,,,, als deze gekleurde gesubsidieerde melkertbaan adept nederlanders praat, moet er ondertiteling bij! en maar klagen,,,,,,,

Gast
Pieter
mei 10, 2019 12:47

Ongelooflijk dit gekakel!!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen