NPO rekent op meer reclame-inkomsten: ‘Ligt aan Talpa’

Geplaatst op Fri 31 May 2019 om 14:45

De Ster noteerde in 2018 het laagste resultaat in twintig jaar tijd – er werd 166 miljoen euro verdiend aan reclame bij de NPO – maar voor dit jaar worden aanzienlijke betere inkomsten verwacht. Dat zegt directeur Frank Volmer in NRC Handelsblad. Volmer ziet een stijgende lijn en verwacht dat te kunnen doorzetten, tenzij Talpa opeens wél gaat scoren. “Als we de huidige lijn doortrekken komen we voor 2019 uit op 182 miljoen euro. Dat is 30 miljoen euro meer dan OCW nu verwacht.

Dertig miljoen euro méér is een hoop geld. “Precies genoeg om het Eurovisie Songfestival te organiseren. Maar je weet natuurlijk nooit of Talpa’s nieuwe programmering in het vierde kwartaal zal aantrekken.”

Nu is de publieke omroep nog een ‘veilige keuze’, zegt Volmer. “Adverteerders zijn onzeker over alle plannen van Talpa en RTL. Er zijn daar veel beloften gedaan die nog niet zijn waargemaakt.

Die 166 miljoen euro van vorig jaar is een eenmalig dip, meent hij. “Het bereik op tv, radio en online is voldoende om in de toekomst weer inkomsten te halen van 180 tot 200 miljoen euro. Als we maar met z’n allen de schouders eronder zetten.

Volmer doelt dan vooral op de mogelijkheden om online te adverteren. Die worden verruimd: vanaf 1 oktober mag de NPO ook geld verdienen aan YouTube. “Ster gaat vanaf dit najaar advertenties verkopen.

Het NRC-artikel ‘Reclamegeld publieke omroep verder geslonken’ kunt u lezen op de website van NRC.

Foto: NPO








22 Reacties op “NPO rekent op meer reclame-inkomsten: ‘Ligt aan Talpa’”


  1. Andreas

    De STER staat onder druk: Kijkers willen liever geen reclame meer bij de publieke omroep. Hoe mooi is het dan om je nu op te werpen als redder voor het Eurovisie Songfestival, zolang Talpa maar geen succes krijgt. Gelukkig is de kijker slimmer dan ze bij de STER denken en trappen niet in die prietpraat.

  2. Mooi hoor voor de NPO Tja Talpa daar gaat het gewoon helemaal mis

    Prachtig hoor. Dat de politiek het maar duidelijk wordt dat de nadenkende Nederlandse kijker niet zit te wachten op Talpa en RTL. De laatste 2 zendgemachtigden doen er niet toe.

    Die geven veel te veel geld uit aan geldgraaiende gekochte sterren zonder enige inhoud en kwaliteit.

  3. tim

    Quote: Maar je weet natuurlijk nooit of Talpa’s nieuwe programmering in het vierde kwartaal zal aantrekken.”

    hahahahahahhahahahahahah goede grap…wat denken jullie zelf?

  4. M@rk - Etten-Leur

    De reclame inkomsten van de Publieke Omroep zullen alleen maar stijgen, want Talpa zal nooit een succes worden en de kijkers zijn RTL ook meer dan beu!

  5. Berend

    ‘De reclame inkomsten van de Publieke Omroep zullen alleen maar stijgen, want Talpa zal nooit een succes worden en de kijkers zijn RTL ook meer dan beu!’ Wat een onzin zeg, de NPO krijgt straks helemaal geen reclame meer.

  6. #NPO kijker#

    RTL kijkers lopen over naar Talpa.

    Als ze kwaliteit leveren zal de NPO altijd stabiel blijven.

  7. Ruud

    NPO1 trekt over het algemeen meer kijkers, feit. Maar wat voor kijkers zijn dit? Dat is ook belangrijk voor een adverteerder. Dat veel mensen naar een programma kijken is belangrijk, maar het percentage wat ernaar kijkt qua leeftijd en geslacht doet er ook toe. Daarnaast veel succesvolle programma’s en presentatoren verschuiven naar RTL. Dus je moet ook afwachten of NPO1 nog zo goed blijft scoren. En dan heb je uiteraard Talpa nog die het in de toekomst beter zal gaan doen en ook een verschuiving teweeg zal brengen. Dat gaat gewoon gebeuren.

  8. KoalaNL

    Men beweert enerzijds dat alleen oude mensen nog lineaire tv kijken en dan voornamelijk naar NPO1. De rest van de bevolking kijkt via internet.
    Men beweert anderzijds dat oude mensen niet interessant zijn voor reklamemakers.
    Dus: reclame kan bij de Publieke Omroepen gewoon verdwijnen.
    Meer reclame bij de commerciele omroepen mag van mij gerust. Daar kijk ik toch al niet naar, vanwege die onderbrekingen.

  9. Boodschap

    F*ck vegans! Go meat!

  10. Andreas

    Uit ervaring kan ik mededelen dat mensen buiten de doelgroep boodschappers óók boodschappen doen en steeds ouder worden. Lineaire televisie zal nog héél lang bestaan.

  11. Fox Mulder

    Met Volmer ging het bij de Telegraaf ook niet zo best. Ook altijd mooie verhalen. Toeval?

  12. Bart

    @m@rk-Etten Leur Totale onzin weer wat je roept.
    SBS6 zal als ze het huidige plan doorzetten geen succes worden.

  13. Winner

    Als Linda de Mol haar botox hoofd laat zien op sbs6, dan wordt de zender een groot succes. Let maar op.

  14. Joop55

    NPO beat them all, niemand maar dan ook niemand heeft behoefte aan de troep die RTL of Talpa gezamenlijk uitzenden voor de centen.

    Zangshowoorlog, ijsdansoorlog, de NPO wint het altijd als lachende derde.

  15. west**

    @Andreas vele op deze site zijn napraters, hebben ergens gelezen og gehoord dat het tv kijken zoals we dat al jaren doen op zijn einde loopt, Als je de vakbroeders spreekt op de IBC beurs , dan blijkt dat tv zoals we dat elke avond kijken nooit zal verdwijnen, dus over 25 jaar hebben we ook weer het songfestival, stuidio sport, het journaal , conumenten programmas culturele , iformatieve , educatieve programmas De onbemande is gewoon extra erbij , en is op het ogenblik een hype, maar trends verdwijnen weer ,en over 10 jaar heb je weer iets nieuws
    filmpje of programma per i-phone bestellen zonder inschrijving en gedoe
    Dus je wilt de film the birds van A hitchcock dan bel je gewoon naar 0900-800 en dan het film of program nummer erachter dius geen netflix of videland meer maar rechtstreeks ,

  16. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Echte bazen kijken in de toekomst.
    Bye bye Talpa.
    Het was leuk, maar jullie tellen niet echt mee.

  17. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Herstel.
    Jullie tellen niet meer mee.
    Jezuschrist waar zijn jullie mee bezig?
    Vroeger was het nog wat, maar tegenwoordig is de eerste de beste lokale omroep nog urgenter en onderhoudender dan de dagelijkse meuk die we nu te zien krijgen.

    Ehrm…

    Doe er wat aan!??
    Tis maar een suggestie.

  18. De Longkancker

    @Pluk van de Kneuzenflat

  19. Doge

    Much west, so pluk, such love….

    Wow.

  20. Paolo

    Het tij ten goede gekeerd!!!!
    Reclame bij commerciele is om krankzinnig van te worden, als een storende cliffhanger in een film …zo mensen 3 minuten voor einde nog vasthouden bij ieder programma.
    Bij de publieke zit het tussen een programma en mag je eerst rustig kijken. Zo hoort het

  21. Simon

    Ik denk dat Talpa maar gewoon heel veel moet gaan adverteren bij de NPO om al die bagger van Sbs6 aan te kunnen prijzen… Laat John de Mol gewoon alle reclametijd kopen bij de Ster dan haalt ie hogere kijkcijfers bij de NPO dan dat ie ooit bij Sbs6 zal kunnen halen :-) dus John, stort ff 200 miljoen in de kas van de Ster en je hebt een kijkcijferhit bij de NPO….

  22. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Simon.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.