NOS op audiëntie bij Facebook: ‘Vreemd bezoek’
Facebook staat anno 2019 vooral bekend als een walhalla voor verspreiders van nepnieuws en daarom werkt het medium hard aan zijn imago. De internetgigant heeft een verkiezingscentrum opgericht om te zorgen dat nepnieuws in aanloop naar de Europese verkiezingen wordt ingedamd. En dat moet iedereen weten: circa 25 media – van de NOS tot Politico en van The New York Times tot de Finse publieke omroep – hebben een rondleiding gekregen door het centrum in Dublin.
Het was een heel erg geregisseerd bezoek, vindt techredacteur Joost Schellevis van de NOS. “Samen met acht andere omroepen en 18 online/print-media mochten we een kijkje nemen. Het werd een vreemd bezoek“, twittert hij.
Het stoort Schellevis dat alles tot in de puntjes was uitgedacht. “In de bijna tien jaar (😱) dat ik in de techjournalistiek rondloop, heb ik best wat PR-evenementen verslagen. Denk aan Apple-keynotes. Maar zo superstrak als dit geregisseerd was, heb ik zelf in ieder geval niet eerder meegemaakt.”
De journalisten moesten de regie volledig uit handen geven, merkt hij op. “Onder een ‘bezoek’ versta ik zelf: ergens kunnen rondlopen, met mensen praten, een gevoel krijgen van waar iedereen mee bezig is. Dit verhield zich tot een bezoek als een drive by-shooting tot een goed gesprek. Na krap 20 minuten (!) zat onze tijd er op.”
“Je journalistieke bewegingsvrijheid wordt wel heel erg beperkt als je gastheer voor je bepaalt wie je op welke plek kunt spreken en vanuit welke hoek je wel of niet ‘mag’ filmen. De volgende stap is dat Facebook zelf de beelden en interviews aanlevert.”
Het NOS-artikel ‘Facebook wil werken aan imago en daarom mochten wij langskomen’ kunt u hier lezen.
Foto: NOS