KPN stopt met FOX, National Geographic en 24 Kitchen

De FOX Benelux-zenders FOX, National Geographic en 24 Kitchen dreigen een hele harde klap te verwerken te krijgen. Tv-aanbieder KPN (en daarmee ook XS4ALL en Telfort) kondigde al aan op 1 juni te gaan stoppen met de doorgifte en dat lijkt ook serieus te gaan gebeuren. Dat meldt het AD. Miljoenen Nederlandse huishoudens dreigen deze drie zenders, en ook Nat Geo Wild en Baby TV, te verliezen, omdat KPN veel minder geld over heeft voor doorgifte van deze FOX-kanalen.

De overeenkomst tussen KPN en FOX verliep vorig jaar augustus al, maar werd steeds kortstondig verlengd. Om zenders te mogen doorgeven, moeten tv-aanbieders als KPN en VodafoneZiggo een vergoeding betalen, maar dat staat onder druk.

Vaksite Totaal TV legt op zijn website uit: “Distributeurs vinden deze constructie – mede door verschuivend kijkgedrag naar online – achterhaald. Daarom wordt bij nieuwe onderhandelingen ingezet op een veel lagere doorgiftevergoeding die voor zenders betaald dient te worden. Uiteindelijk willen KPN en VodafoneZiggo het liefst helemaal stoppen met de betaling aan zenders.

KPN geeft aan dat er ‘regelmatig’ naar de afspraken met zenders wordt gekeken. “Hierdoor verandert het zenderaanbod per 1 juni. Uiteraard komen er passende alternatieven en KPN is op dit moment daarover in gesprek met verschillende aanbieders.”

Voor FOX is het een drama: de kijkcijfers dreigen in te storten. “Het bericht is een dubbele teleurstelling voor de klanten van KPN, die deze zenders mogelijk moeten gaan missen en tegelijkertijd wel een forse prijsverhoging gepresenteerd krijgen. We doen een beroep op KPN om samen tot een oplossing te komen.

Inmiddels heeft KPN zijn klanten al geïnformeerd dat de FOX-zenders verdwijnen. Als dat een onderhandelingstactiek is, is dat geen lichtzinnige. Klanten die naar de FOX-zenders willen blijven kijken zullen uiteraard weglopen.

De sportzenders van FOX blijven wél gewoon te zien via KPN.

Foto: FOX

70 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Branco
mei 9, 2019 11:07

Wat geen National Geograpic Channel meer? 100% garantie dat ik een dreambox ga nemen, dan maar illegaal televisie aanschaffen waar deze zender er wel in zit. In geen 100 jaar ga ik naar ziggo.

Gast
Richard
mei 1, 2019 23:39

Een overstap naar Ziggo is niet mogelijk hier.
sinds een nieuwe 4G mast in de buurt is Ziggo 1 grote doffe ellende.
De vloerbdekking in huis is zowat versleten door Ziggo monteurs.

Daarom ben ik overgestapt naar XS4all glasvezel (KPN)
En ik was heel lang tevreden klant van Essent via @home naar Ziggo.
bij Ziggo werd die tevredenheid minder

Sinsdien heb ik bij XS4all alleen “storing” gehad bij van te voren aangekondigd onderhoud!

Ik baal wel als een stekker dat National Geographic gaat verdwijnen.
Die hebben goede documentaires waar ik regelmatig naar kijk.

Al 2 keer heb ik mijn TV abonnement moeten uitbreiden om NG en de Discovery zenders te kunnen blijven zien.
De zenders met inhoud verdwijnen nu totaal en er komen steeds meer hersenschade veroorzakende pulptv zenders voor terug.

Gelukkig is glasvezel ideaal om documentaires op Youtube te bekijken.
En zo zullen ook anderen bij 24 kitchen TV vaarwel zeggen.

Gast
Zo zit het
mei 1, 2019 19:44

We wachten maar af, er schijnt nog onderhandeld te worden. Maar ergens in het midden een pleidooi voor een A-pakket met verplichte zenders. Ja, men is verplicht om RTL en SBS door te geven alsmede de NPO uiteraard.
Maar je zou dit kunnen wijzigen door enkel RTL 4 en SBS 6 verplicht te stellen.
Dan extra, paar dubbies, voor RTL 5/8 en RTL7/Z.
Veel kijkers zouden afvallen voor deze zenders. Maar dit werkt alleen als alle providers dit zouden doen. Gaat dus niet gebeuren.
Maar het nut van Net 5 en RTL5 weet ik niet. RTL 7 heeft dan voetbal en darts , RTL Z combineren met RTL 5 zodat bij EL-voetbal RTL 5 darts kan gaan doen.
En RTL 8 is leuk voor de vrouwtjes die graag naar series of vrouwenfilms kijken. Dat mis je bij Net 5, dus die zender kan opdoeken, net zoals SBS 9.

Gast
TopofFlop
mei 1, 2019 19:32

Vanwege de aangekondigde prijsverhoging mag iedereen overstappen, ook als je net een abonnement voor minstens een jaar hebt afgesloten bij KPN, Telfort of andere dochters.

Gast
danielle wekema
mei 1, 2019 18:50

wij vinden het erg jammer als 24 kitchen gaat verdwijnen
kijk vanaf het begin al naar 24 kitchen erg jammer het moet blijven

Gast
liefkleinhertje
mei 1, 2019 18:20

Waarom is dat Ziggo zo slecht ?

Gast
Medianaal
mei 1, 2019 09:43

En weeg je ondertussen 330 kilogram?

Gast
Leonie Spaninks de Bruijn
mei 1, 2019 09:40

Zal toch zeker niet waar zijn dat 24 kitchen gaat verdwijnen. Kijk al vanaf het begin.

Gast
123
mei 1, 2019 01:09

Antwoord op mijn bovenste vraag gevonden, zie: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/rechten-en-plichten-providers

Gast
123
mei 1, 2019 01:03

Ik vraag mij af: als je een abonnement hebt bij KPN/Telfort, dan heb je dat gedaan in de wetenschap dat deze kanalen erbij zitten. Als dat opeens ontnomen wordt, heb je dan juridisch recht om je abonnement te ontbinden? Je krijgt immers niet meer waarvoor je tekende.

Weet iemand het antwoord?

Gast
CreaBea
mei 1, 2019 00:36

Mediaprak : Dat gaat niet omdat internationale mediabedrijven TV paketten aanbieden , meestal met een aantal A zenders en als bonus een andere soort zender.

AlaCarte is overgens al eerder gedaan door t-mobile. ze kwamen de bovenstaande dingen tegen.

Gast
Mediaprak
mei 1, 2019 00:26

De overheid/CvdM/ACM zou ALaCarte Abbo moeten afdwingen. Must Carry terugbrengen tot land/reg/lok RTV zenders. Dan is het inzichtelijk wat je moet betalen voor comm en of buitenlandse tv kanalen en komt er een einde aan div niche kanalen van RTL, Talpa en andere aanbieders.

Gast
Lieke van Lexmond Lover
april 30, 2019 20:34

KPN is verplicht om de beker finale uit te zenden! dit is door het kabinet besloten dat mensen gewoon voetbal moeten kunnen zien op het open kanaal

Gast
Mick
april 30, 2019 20:04

Een zegen voor Ziggo.

Gast
aammehoela
april 30, 2019 19:47

Fox wordt niet of nauwelijks bekeken. Enkel komende zondag bij de bekerfinale. Hoe de KPN dit straks wil gaan oplossen weet ik niet, maar ze zijn volgens mij wel verplicht om deze op een open kanaal door te geven. De overige zenders keek ik ook nooit naar. Enkel het verdwijnen van Wildhits is wel jammer. Staat af en toe aan. Deze zender staat niet in het overzicht, maar verdwijnt wel. Er komt in ieder geval een nieuwe natuurzender bij, met slechte en trage ondertiteling, en 538.
Deze worden nu al aangeboden op kanaal 34 en echt waar op kanaal 538.

Gast
Edwin
april 30, 2019 18:52

Heb al jaren glasvezel van KPN en dat werkt goed. In het begin redelijk wat storingen maar zijn telkens snel verholpen.

Gast
TopofFlop
april 30, 2019 18:31

Prijsverhoging Internet bij KPN en dochters van 8-12% afhankelijk van pakket plus populaire zenders als National Geographic, 24Kitchen en Fox niet meer doorgeven. Dat zal hun veel klanten kosten. De concurrentie zit klaar om nieuwe klanten aan te sluiten.

Gast
CreaBea
april 30, 2019 17:36

Hier KPN , werkt super upload hoog en download hoog. Maar ja….
Blijf een echte Nederlander dus overstappen waar na toe. Iemand een goed idee behalve Ziggo ?

Gast
Ron
april 30, 2019 17:28

Ga echt niet over het koper van Ziggo met alle beeldstoringen van dien. Heb liever het glas van KPN.

Gast
roevka
april 30, 2019 17:12

Haperende TV, traag ADSL internet bij telfort… maar nog liever dat dan die ellende bij Ziggo. Stel dat kabel netwerk nu eens open!

Gast
wapper
april 30, 2019 16:59

@doe dat fox een deal gaat maken met veronica zie ik niet gebeuren, immers kunnen dit soort rechten voor eerste keer nl airing niet met andere zenders gedeelt worden.

Gast
wapper
april 30, 2019 16:57

vpn providers gaan goeie zaken doen in nederland, want geen fox geen twd :P dus moeten we het wel gaan downloaden, precies zoals de isp’s, tv zenders, en streaming services willen.

Keer op keer op keer verhogen voor precies het zelfde of zelfs minder, ik zeg dan dikke doei en gooi me vpn aan en downloaden maar.

Gast
Ron
april 30, 2019 16:19

@doe: er komt wel vervanging voor de zenders hoor. Alleen is het wel vreemd dat zelf nog niet weten met wat ze de verdwenen kanalen gaan vervangen…lekker handig dus weer van KPN…

Gast
Wolllter
april 30, 2019 16:08

KPN-Digitenne verhoogt de prijs van €15,50 naar €17,00!
KPN-Internet verhoogt de prijs van €33,53 naar €37,50!
Een verhoging van 11,6%. En Rutte blijf maar zeggen dat we er allemaal op vooruit gaan!

Gast
David
april 30, 2019 14:54

Disney haalde juist al zijn series, zoals Legion, The Gifted etc. Juist weg bij Fox omdat ze een eigen kanaal gaan beginnen a la Netflix. Ze nemen niet Fox over.

Gast
123
april 30, 2019 14:44

Fox is juist één van de weinige zenders die écht goede series uitzend! Ik zie de standaard zenders in NL geen Empire, American Horror Story, Queen Of The South of Legion uitzenden. 🙁

Gast
doe
april 30, 2019 14:29

Nu is het:

14: Fox
16: National Geographic
19: Sbs9
23: Kanaal KPN
24: 24 Kitchen
28: Zender van de maand.

Gast
doe
april 30, 2019 14:25

Er komt geen vervanging van die zenders. Althans niet per 1 Juni.

Kanaal 14, 16 en 24 zou me niks verbazen als straks Sbs9 word verplaatst naar Kanaal 14. Omdat Fox, National Geographic en 24 Kitchen minder willen betalen zou je Fox kunnen plaatsen op kanaal 23 (nu het kanaal van Kpn). Zender van de maand naar kanaal 16 (Nu kanaal 28) en 24 Kitchen naar kanaal 28 (Nu Kanaal 24) en National Geographic naar kanaal 24 (Nu Kanaal 16) en kanaal van Kpn (Nu kanaal 23) naar Kanaal 19.

14: Sbs9
16: Zender van de maand
19: Kpn kanaal
23: Fox
24: National Geographic
28: 24 Kitchen

Gast
Maxer
april 30, 2019 14:05

Heb al 22 jaar Ziggo (en voorgangers) en heb zeer weinig last van storingen. Kijk vooral uit naar de nieuwe Horizon Next, veel sneller dan huidige Mediabox. In het algemeen geldt: hier vind je wat en daar laat je wat, het gras is altijd groener bij de buren.

Gast
Edwin
april 30, 2019 14:04

24kitchen was in het begin leuk toen ze nog veel Nederlandse programma’s hadden, maar nu is het wel erg veel Jamie, Nigella, Martha, etc.

OUTtv, dat zouden ze ook eens tegen het licht moeten houden! Zendt de helft niet uit van wat in de gids staat. En ze herhalen veel te veel ouwe meuk waar niemand op zit te wachten. Songfestival uit 2012, Gay Pride uit 2014, ga zo maar door. Ze maken niks zelf.

Gast
★★Onbekend💥💥
april 30, 2019 13:14

De Netflix-show “13 Reasons Why” ging gepaard met een stijging van 28,9% van het aantal zelfmoorden onder Amerikaanse jongeren van 10-17 jaar.
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/release-13-reasons-why-associated-increase-youth-suicide-rates

Gast
Michel
april 30, 2019 12:35

@Rob Wow paar uur geleden was er toevallig storing terwijl ik al in geen jaren storing heb gehad op de tv. Hmmm wat zal meer indruk op me hebben? Mijn eigen bevindingen of iemand die op internet zegt dat hij geen tv kon kijken via de site.

Gast
Rob
april 30, 2019 12:25

@Michel

Zelden storing? Er was verdоmme een paar uur geleden nog storing in het hele land. Niemand kon via de site tv kijken.

Gast
Dikkiedik
april 30, 2019 12:12

betalen, betalen voor herhalingen en reclame. brengt dat nog niet genoeg op?
Een programma van een uur heeft voor de helft reclame plus reclame voor eigen programma’s. En dat “STRAKS” voor en na iedere reclame is ook dubbelop!

Gast
west
april 30, 2019 12:00

@ BART Ziggo is de beste provider ook qua beeld kwaliteit
zit er al bij het , nooit problemen

maar men hoort vaak dat beeldkwaliteit slecht zou zijn
nou dat ligt vaak bij de mensen thuis

koop eens dure kabels en geen goedkope troep
ook SPLITTERS LASSEN IN KABELS , KNIKKEN en je stroom en audiovideo kabels eens netjes aanleggen en niet als spaghettie op de grond
Ook stroom snoeren niet te dicht bij je audiovideokabels en alle sroom draden moeten vanuit het stopcontact corresponderen met blauw bruin
Vuile stroom is de oorzaak van slechte kwaliteit
Heb je je bedrading op de juiste manier zoals beschreven , dan heb je het beste beeld en geluid !

Gast
Michel
april 30, 2019 11:57

@Bart Ik zit al jaren bij Ziggo. Zowel internet als tv zelden storing gehad en die storing die ik ooit had is ook al weer jaren geleden. Op tv heb ik de kanalen die ik graag zie, incl Ziggo sport die F1 uitzend. Dus kom eens met een hele goede reden waarom je er niet naar moet overstappen.

Gast
Vic
april 30, 2019 11:53

@Bart, erger dan de KPN kan niet.

Gast
Sjors
april 30, 2019 11:44

Als 24Kitchen uit het pakket gaat zijn wij weg bij KPN. Dat staat hier elke dag wel aan.

Gast
Bart
april 30, 2019 11:37

@Cayenne Ziggo is juist het grootste bagger bedrijf van allemaal. Nooit naar overstappen!!

Gast
rooie Rinus
april 30, 2019 11:21

24kitchen staat hier altijd wel ergens aan, dus dat is geen slimme zet van KPN?

Gast
Peanut
april 30, 2019 11:21

Hier wordt hoog spel gespeeld door KPN. Het is een commercieel bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Doel is winst maken. En managers vergeten daarbij helaas dat de wens van de klant daarbij belangrijk is. Nu op korte termijn niet misschien, maar op lange termijn wel. Hoewel… waar kan de klant heen. Ziggo? Nah… En I hate to say it, maar de Experiabox en alle opties van KPN voor opnemen, terugkijken enzovoorts zijn gewoon erg goed.

Gast
echtwaar
april 30, 2019 11:20

Heeft Fox kijkcijfers dan ???

Gast
echtwaar
april 30, 2019 11:19

Oh oh oh, ik ga Baby.tv missen. Ik stort me van de rots !

Gast
Ron
april 30, 2019 11:05

24 Kitchen is wel een aderlating, dat is toch best een populaire zender. Ik vraag me af wat de vervanging gaat worden van al die zenders die wegvallen.

Gast
Vic
april 30, 2019 10:59

Als ik de naam van KPN hoor dan weet ik al genoeg. Ziggo kan er ook wat van, schijnheil.

Gast
G
april 30, 2019 10:48

KPN had destijds toen Internet voor het eerst zijn intrede deed een manier gevonden om klanten te bedonderen door een systeem van; binnen de regio Internetten en peperdure buiten de regio Internetten. Mensen moesten destijds honderden guldens/euro´s aan KPN betalen. Walgelijk gewoon.

Gast
LOLLY
april 30, 2019 10:38

Het wordt tijd dat de interneproviders eens een internet-only abo aan gaan bieden dat een stuk goedkoper is dan een compleet pakket. Dan kun je bv via NLZiet op het internet goedkoper kijker, dat zou pas echt een alternatief zijn. Maar dat zien de isp’s natuurlijk niet zitten.

Gast
Lieke van Lexmond Lover
april 30, 2019 10:34

Ik heb ook KPN en moet straks 2.50 euro meer betalen elke maand terwijl Fox, National geographic, 24 kitchen allemaal weg gaan en nog een paar zenders, en wat krijgen we ervoor terug ?? NIETS
Ik keek graag naar fox voor wedstrijden uit de keukenkampioen divisie.
waardeloos

Gast
doe
april 30, 2019 10:29

Ik heb Kpn genomen omdat Ziggo me wel meer dan 70 euro kost (bij me oude abonement van ziggi zat ik op een gegeven moment op 82 euro waarvan 15 euro vast telefoon.), het kastje niet lekker vind werken en meer storing internet (en dus ook met het kastje).

Omdat Fox binnenkort met Deepstate Seizoen 2 begin, baal ik wel. Zou mooi zijn als Veronica een deal maakt dt hun ook Deepstate S2 kunnen uitzenden.

Gast
Cayenne
april 30, 2019 09:52

Allemaal naar Ziggo/Vodafone. KPN … dat blijven toch veredelde postbodes!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen