Endemol erkent zorgwekkende kijkcijferval GTST

Rohan Gottschalk, die bij Endemol de producent is van Goede Tijden Slechte Tijden, erkent dat de kijkcijfers van de RTL 4-soap enorm zijn gekelderd. Dat is vandaag te lezen in het AD. GTST heeft dit jaar tot nu toe slechts 10 keer meer dan een miljoen kijkers gescoord. In dezelfde periode vorig jaar was dat 66 keer: een dramatisch verschil. Het AD heeft navraag gedaan bij SKO en die meldt dat de soapserie in vier jaar tijd maar liefst 800.000 kijkers is verloren. Erg zorgwekkend.

RTL beroept zich op de algehele daling van de kijktijd, maar GTST is ook nog eens een hoop marktaandeel verloren, weet het AD.  In 2013 keek gemiddeld 27 procent van alle televisiekijkers om 20.00 uur naar GTST; nu is dat nog geen 17 procent.

Rohan Gottschalk kan er niet omheen. “Ja, we zijn ’traditionele’ kijkers verloren en dat zien wij helaas ook. Maar dat geldt niet alleen voor GTST, het hele tv-landschap is aan het veranderen. Jongeren kijken GTST vaak ook online via platforms als NLZiet en Videoland, op momenten dat het hen uitkomt.

Met online video valt echter nog geen droog brood te verdienen. “Er wordt misschien meer online gekeken, maar tv-reclame is financieel gezien nog steeds de kurk waar een zender op drijft. De omzetten daar zijn veel hoger“, legt mediastrateeg Oege Boonstra van 3 Rivers uit.

Het AD heeft onderzocht hoe het toch kan dat de kijkcijfers zo gekelderd zijn en kwam bij Sander van der Weerden van de GTST Fanclub uit. Volgens hem is er veel onvrede over fans over te veel verjonging, te veel puberproblemen en te veel nieuwe personages. Ook die linkse verhaallijn over asielzoekers vonden fans niet te pruimen.

Gottschalk: “Ik lees het ook online, dat we een soort Spangas worden. Dat is dan meer de beleving dan dat het echt zo is. De vele wissels in de cast spelen natuurlijk wel een rol. Het duurt even voor je de nieuwe karakters in je hart sluit.

Hij denkt dat de kijkcijferval vooral komt door de veranderende media. “Naast de enorme hoeveelheid titels, wordt tegenwoordig ook veel gebingewatcht. In de beleving beweegt een soapserie dan ineens veel trager, dat snap ik. Sommige verhalen in GTST zullen we daarom sneller vertellen.

Het AD-artikel De tijd vanonbezorgdheid is voorbij kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: Dramatische kijkcijferval GTST: einde soapserie nabij? (22 maart)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen