Dramatische kijkcijferval GTST: einde soapserie nabij?


De kijkcijfers van donderdag 21 maart 2019 (SKO)

Goede Tijden Slechte Tijden was tot nog niet zo heel lang geleden dé houvast van RTL 4. Het maakte niet uit wat de concurrentie deed, want de soapserie wist eigenlijk elke avond wel te scoren. Dat is nu verleden tijd. Sterker nog: de kijkcijfers dalen in zo’n rap tempo dat het niet anders kan dan dat Peter van der Vorst momenteel met zijn handen in het haar zit. GTST zorgt nu regelmatig voor een kijkcijferdipje in de programmering van RTL 4. Dat was tot voor kort nog ondenkbaar.

GTST heeft er deze week vier uitzendingen op zitten en drie daarvan scoorden minder kijkers dan het Half Acht Nieuws ervoor en de prime-time-titel erna. Gisteren kwam de serie niet verder dan 750.000 kijkers en 12,9 procent marktaandeel.

Het is een heel magere score voor een grote zender als RTL 4, maar ook een score waar je tegenwoordig niet meer van op kijkt. Omdat GTST elke dag in de kijkcijfer top 25 staat valt de geleidelijke kijkcijferdaling niet zo op, maar hij is natuurlijk reusachtig.

Ter vergelijking: dit jaar tot nu toe heeft Goede Tijden Slechte Tijden slechts 9 keer meer dan een miljoen kijkers gescoord. In dezelfde periode vorig jaar was dat maar liefst 57 keer. Een ongelooflijk verschil.

RTL 4 zal er vast op wijzen dat er meer mensen online zijn gaan kijken, maar met online video valt amper droog brood te verdienen. Als het zo doorgaat dan is de toekomst van GTST dan ook serieus in gevaar.

Over naar prime time: om 20.37 uur, dus ruim na het einde van GTST, scoorde de voetbalwedstrijd Nederland – Wit-Rusland maar liefst 2,5 miljoen kijkers (43 procent).

De concurrentie had het nakijken. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Oogappels (696.000 en 12 procent) en Floortje naar het einde van de wereld (1 miljoen en 18 procent).

Het brons is voor NPO 2, dat met Verborgen Verleden 503.000 kijkers (8 procent) neerzette.

RTL 4 deed het beroerd met Groeten uit 19xx (491.000 en 8 procent) en Is Er Een Dokter In De Zaal (323.000 en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 426.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De Mannen van Taal: 334.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 233.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 177.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Friends With Benefits: 122.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (750.000), RTL Boulevard (672.000), voetbalvoorbeschouwing (635.000) en Editie NL (605.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), Jinek (1,1 miljoen), Journaal laat (663.000), Shownieuws (544.000), Hart van Nederland (463.000) en Nieuwsuur (428.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 24 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Nederland – Belarus (NPO3) 2.461.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.080.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.400.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.363.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.274.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.129.000
07. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.079.000
08. Jinek (NPO1) 1.071.000
09. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.024.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 750.000


11. Oogappels (NPO1) 696.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 672.000
13. Journaal laat (NPO1) 663.000
14. Voetbal EK KW VB (NPO3) 635.000
15. Editie NL (RTL4) 605.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.5%
2. NPO3 / 23.5%
3. RTL4 / 10.2%
4. NPO2 / 6.7%
5. SBS6 / 6.4%


6. Vero / 3.7%
7. RTL5 / 3.6%
8. RTL8 / 3.3%
9. RTL7 / 3.3%
10. NET5 / 2.6%


11. Discov / 1.0%
12. SBS9 / 1.0%
13. BBCfirst / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. ID / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 53,7%
2. RTL Nederland 20,4%
3. Talpa TV 13,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen