Ster-baas stelt dat SBS kijkers naar Netflix jaagt

Frank Volmer, de baas van de Ster (de organisatie die de tv-reclames van de NPO verkoopt), vindt dat SBS 6 de kijkers regelrecht naar Netflix jaagt met de ellenlange reclameblokken die het uitzendt tijdens speelfilms. De NPO zoekt naar manieren om meer inkomsten te vergaren en de Ster speelt daar een belangrijke rol in. Sommige manieren om extra te verdienen, zijn onbespreekbaar. “Als we programma-onderbrekende reclame zouden maken, zou dat miljoenen opleveren.

Daar gaat Volmer zich niet aan wagen, zegt hij in het NRC. “Als ik een film op SBS kijk, en hij duurt door reclame-onderbrekingen bijna twee keer zo lang, denk ik: betere reclame voor Netflix kun je niet maken.

In tegenstelling tot RTL en SBS is het voor de NPO ook niet mogelijk om commerciëler te programmeren. Dat houdt in dat populaire programma’s worden uitgezonden in maanden dat de adverteerders veel geld uitgeven, zoals in het voorjaar, en niet in maanden als januari en februari.

Volmer: “Als we De Luizenmoeder – een onverwacht kijkcijfersucces trouwens – niet in januari uitzenden, maar in het duurdere voorjaar, kunnen we veel meer aan reclame verdienen.

Dat is echter geen optie bij de NPO, omdat het de redactionele onafhankelijkheid raakt, legt hij uit.

Welke plannen volgens Volmer wél uitvoerbaar zijn om meer inkomsten te vergaren, zoals advertenties op YouTube, kunt u lezen in NRC Handelsblad.

Foto: BNNVARA

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen